Skip to main content

Energy Solutions of BuildingsLaajuus (5 cr)

Code: TERP0270

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Responsible person

  • Marjukka Nuutinen

Objective

The student understands the significance of distributed and renewables energy solutions in the climate change and sustainable development point of view.
The student knows the energy consumption of buildings and can design renewable energy solutions.
The student also knows the heating, cooling and air conditioning systems in buildings

Content

Energy consumption, energy efficiency and basics of heating and air conditioning systems.
Distributed renewable energy production, like heat pumps, solar energy, geothermal energy,bioenergy.
District heating solutions.
Cooling energy production and district cooling.
Connecting distributed energy production to networks.

Qualifications

Energy Economy, Basics ob Thermodynamics, The student knows the basics of heat and flow technics and knows the basics of climate and energy policy and energy economics

Assessment criteria, satisfactory (1)

Satisfactory (1-2): The student understands some of the concepts and methods

Assessment criteria, good (3)

Good (3): The student masters some of the concepts and methods and is able to apply them.

Excellent (4): The student masters concepts and methods and is able to apply them independently

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5): The student masters concepts and methods and is able to apply them independently

Enrollment

01.11.2024 - 09.01.2025

Timing

13.01.2025 - 30.04.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Technology

Campus

Main Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 32

Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Energy and Environmental Technology
Teachers
  • Timo Malvisalo
  • Marjukka Nuutinen
Groups
  • TER23S1
    Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)

Objectives

The student understands the significance of distributed and renewables energy solutions in the climate change and sustainable development point of view.
The student knows the energy consumption of buildings and can design renewable energy solutions.
The student also knows the heating, cooling and air conditioning systems in buildings

Content

Energy consumption, energy efficiency and basics of heating and air conditioning systems.
Distributed renewable energy production, like heat pumps, solar energy, geothermal energy,bioenergy.
District heating solutions.
Cooling energy production and district cooling.
Connecting distributed energy production to networks.

Time and location

Lähiopetus Rajakadun kampuksella.

Learning materials and recommended literature

Verkko-oppimisympäristö Moodlessa oleva luentomateriaali,
Rakennusten kaukolämmitys K1/2021, Energiateollisuus,
Ympäristöopas Energiakaivo 2013, Ympäristöministeriö,
Aurinko-opas 2012, Ympäristöministeriö,
Lämpöpumppujen energialaskentaopas 2012, Ympäristöministeriö
Rakennusten energiankulutuksen ja lämmitystehontarpeen laskenta, 2017 Ympäristöministeriö

Teaching methods

Luennot, itsenäinen opiskelu ja harjoitustyöt. Kaikki harjoitustyöt tehdään ryhmätyönä.

Exam dates and retake possibilities

Tentti huhtikuun alussa. Tentissä on kaksi uusimismahdollisuutta. Uusintatentit pidetään huhti-toukokuussa.

Alternative completion methods

Muulla tavoin hankittu osaaminen opinnollistetaan opintojakson opettajan kanssa.

Student workload

Oppimistyötä yhteensä 135 h.
Lähiopetus ja laboratoriotyöt 50 h, oppimistehtävät 70 h, muu itsenäinen opiskelu 15 h.

Further information for students

Oppimistehtävissä jatkuva kehittävä palaute.
Arvosana määräytyy seuraavien painotusten mukaisesti:
Tentti 50 %
Uusiutuvan energian harjoitustyö 50 %
Muut oppimistehtävät ja laboratoriotyöt ovat kaikille pakollisia ja ne arvioidaan hyväksytty/hylätty

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Satisfactory (1-2): The student understands some of the concepts and methods

Evaluation criteria, good (3-4)

Good (3): The student masters some of the concepts and methods and is able to apply them.

Excellent (4): The student masters concepts and methods and is able to apply them independently

Evaluation criteria, excellent (5)

Excellent (5): The student masters concepts and methods and is able to apply them independently

Prerequisites

Energy Economy, Basics ob Thermodynamics, The student knows the basics of heat and flow technics and knows the basics of climate and energy policy and energy economics

Enrollment

01.11.2024 - 09.01.2025

Timing

13.01.2025 - 18.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Technology

Campus

Main Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 32

Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Energy and Environmental Technology
Teachers
  • Timo Malvisalo
  • Marjukka Nuutinen
Groups
  • TER23SM
    Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)

Objectives

The student understands the significance of distributed and renewables energy solutions in the climate change and sustainable development point of view.
The student knows the energy consumption of buildings and can design renewable energy solutions.
The student also knows the heating, cooling and air conditioning systems in buildings

Content

Energy consumption, energy efficiency and basics of heating and air conditioning systems.
Distributed renewable energy production, like heat pumps, solar energy, geothermal energy,bioenergy.
District heating solutions.
Cooling energy production and district cooling.
Connecting distributed energy production to networks.

Time and location

Kontaktiopetus lähiopetuksena Rajakadun kampuksella sekä verkossa Zoomilla.

Learning materials and recommended literature

Verkko-oppimisympäristö Moodlessa oleva luentomateriaali,
Rakennusten kaukolämmitys K1/2021, Energiateollisuus,
Ympäristöopas Energiakaivo 2013, Ympäristöministeriö,
Aurinko-opas 2012, Ympäristöministeriö,
Lämpöpumppujen energialaskentaopas 2012, Ympäristöministeriö
Rakennusten energiankulutuksen ja lämmitystehontarpeen laskenta, 2017 Ympäristöministeriö

Teaching methods

Luennot, itsenäinen opiskelu ja harjoitustyöt. kaikki harjoitustyöt tehdään ryhmätyönä.

Exam dates and retake possibilities

Tentti huhtikuussa. Tentissä on kaksi uusimismahdollisuutta.

Alternative completion methods

Muulla tavoin hankittu osaaminen opinnollistetaan opintojakson opettajan kanssa.

Student workload

Oppimistyötä yhteensä 135 h.
Opetustunnit 40 h (etäopiskelu ja tallenteet), lähipäivien tunnit 10 h, oppimistehtävät n. 70 h, muu itsenäinen opiskelu 15 h.

Further information for students

Oppimistehtävissä jatkuva kehittävä palaute.
Arvosana määräytyy seuraavien painotusten mukaisesti:
Tentti 50 %
Uusiutuvan energian harjoitustyö 50 %
Muut oppimistehtävät ja laboratoriotyöt ovat kaikille pakollisia ja ne arvioidaan hyväksytty/täydennettävä.

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Satisfactory (1-2): The student understands some of the concepts and methods

Evaluation criteria, good (3-4)

Good (3): The student masters some of the concepts and methods and is able to apply them.

Excellent (4): The student masters concepts and methods and is able to apply them independently

Evaluation criteria, excellent (5)

Excellent (5): The student masters concepts and methods and is able to apply them independently

Prerequisites

Energy Economy, Basics ob Thermodynamics, The student knows the basics of heat and flow technics and knows the basics of climate and energy policy and energy economics

Enrollment

20.11.2023 - 04.01.2024

Timing

01.01.2024 - 19.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Technology

Campus

Main Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 60

Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Energy and Environmental Technology
Teachers
  • Marjukka Nuutinen
  • Kimmo Puolamäki
Teacher in charge

Marjukka Nuutinen

Groups
  • TER22S1
    Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • TER22SM
    Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)

Objectives

The student understands the significance of distributed and renewables energy solutions in the climate change and sustainable development point of view.
The student knows the energy consumption of buildings and can design renewable energy solutions.
The student also knows the heating, cooling and air conditioning systems in buildings

Content

Energy consumption, energy efficiency and basics of heating and air conditioning systems.
Distributed renewable energy production, like heat pumps, solar energy, geothermal energy,bioenergy.
District heating solutions.
Cooling energy production and district cooling.
Connecting distributed energy production to networks.

Time and location

Kontaktiopetus lähiopetuksena Rajakadun kampuksella sekä verkossa Zoomilla.

Learning materials and recommended literature

Verkko-oppimisympäristö Moodlessa oleva luentomateriaali,
Rakennusten kaukolämmitys K1/2021, Energiateollisuus,
Ympäristöopas Energiakaivo 2013, Ympäristöministeriö,
Aurinko-opas 2012, Ympäristöministeriö,
Lämpöpumppujen energialaskentaopas 2012, Ympäristöministeriö
Rakennusten energiankulutuksen ja lämmitystehontarpeen laskenta, 2017 Ympäristöministeriö

Teaching methods

Luennot, itsenäinen opiskelu ja harjoitustyöt. Harjoitustöitä tehdään sekä yksilö- että ryhmätyönä.

Exam dates and retake possibilities

Tentti päiväryhmällä huhtikuussa ja monimuotoryhmällä toukokuussa. Tentissä on kaksi uusimismahdollisuutta.

Alternative completion methods

Muulla tavoin hankittu osaaminen opinnollistetaan opintojakson opettajan kanssa.

Student workload

Oppimistyötä yhteensä 135 h.
Päiväryhmän kontaktiopetus ja laboratoriotyöt 50 h, oppimistehtävät 70 h, itsenäinen opiskelu 15 h.
Monimuotoryhmän kontaktiopetus ja laboratoriotyöt 20 h, oppimistehtävät 70 h, itsenäinen opiskelu 45.

Further information for students

Oppimistehtävissä jatkuva kehittävä palaute.
Arvosana määräytyy seuraavien painotusten mukaisesti:
Tentti 50 %
Uusiutuvan energian harjoitustyö 50 %
Muut oppimistehtävät ja laboratoriotyöt ovat kaikille pakollisia ja ne arvioidaan hyväksytty/hylätty

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Satisfactory (1-2): The student understands some of the concepts and methods

Evaluation criteria, good (3-4)

Good (3): The student masters some of the concepts and methods and is able to apply them.

Excellent (4): The student masters concepts and methods and is able to apply them independently

Evaluation criteria, excellent (5)

Excellent (5): The student masters concepts and methods and is able to apply them independently

Prerequisites

Energy Economy, Basics ob Thermodynamics, The student knows the basics of heat and flow technics and knows the basics of climate and energy policy and energy economics

Enrollment

01.11.2022 - 05.01.2023

Timing

01.01.2023 - 31.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Face-to-face, 60 % Online learning

Unit

School of Technology

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 50

Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Energy and Environmental Technology
Teachers
  • Marjukka Nuutinen
Groups
  • TER21S1
    Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • TER21SM
    Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)

Objectives

The student understands the significance of distributed and renewables energy solutions in the climate change and sustainable development point of view.
The student knows the energy consumption of buildings and can design renewable energy solutions.
The student also knows the heating, cooling and air conditioning systems in buildings

Content

Energy consumption, energy efficiency and basics of heating and air conditioning systems.
Distributed renewable energy production, like heat pumps, solar energy, geothermal energy,bioenergy.
District heating solutions.
Cooling energy production and district cooling.
Connecting distributed energy production to networks.

Time and location

Kontaktiopetus Rajakadun kampuksella sekä verkossa Zoomilla.

Learning materials and recommended literature

Verkko-oppimisympäristö Moodlessa oleva luentomateriaali,
Rakennusten kaukolämmitys K1/2021, Energiateollisuus,
Ympäristöopas Energiakaivo 2013, Ympäristöministeriö,
Aurinko-opas 2012, Ympäristöministeriö,
Lämpöpumppujen energialaskentaopas 2012, Ympäristöministeriö

Teaching methods

Luennot, itsenäinen opiskelu ja harjoitustyöt. Harjoitustöitä tehdään sekä yksilö- että ryhmätyönä.

Exam dates and retake possibilities

Tentti päiväryhmällä huhtikuussa ja monimuotoryhmällä toukokuussa. Tentissä on kaksi uusimismahdollisuutta.

Alternative completion methods

Muulla tavoin hankittu osaaminen opinnollistetaan opintojakson opettajan kanssa.

Student workload

Oppimistyötä yhteensä 135 h.
Päiväryhmän kontaktiopetus ja laboratoriotyöt 50 h, oppimistehtävät 70 h, itsenäinen opiskelu 15 h.
Monimuotoryhmän kontaktiopetus ja laboratoriotyöt 20 h, oppimistehtävät 70 h, itsenäinen opiskelu 45.

Further information for students

Oppimistehtävissä jatkuva kehittävä palaute.
Arvosana määräytyy seuraavien painotusten mukaisesti:
Tentti 50 %
Uusiutuvan energian harjoitustyö 50 %
Muut oppimistehtävät ja laboratoriotyöt ovat kaikille pakollisia ja ne arvioidaan hyväksytty/hylätty

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Satisfactory (1-2): The student understands some of the concepts and methods

Evaluation criteria, good (3-4)

Good (3): The student masters some of the concepts and methods and is able to apply them.

Excellent (4): The student masters concepts and methods and is able to apply them independently

Evaluation criteria, excellent (5)

Excellent (5): The student masters concepts and methods and is able to apply them independently

Prerequisites

Energy Economy, Basics ob Thermodynamics, The student knows the basics of heat and flow technics and knows the basics of climate and energy policy and energy economics

Enrollment

01.11.2021 - 09.01.2022

Timing

01.01.2022 - 31.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Face-to-face, 60 % Online learning

Unit

School of Technology

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 60

Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Energy and Environmental Technology
Teachers
  • Marjukka Nuutinen
Teacher in charge

Marjukka Nuutinen

Scheduling groups
  • Päiväryhmä (Capacity: 40. Open UAS: 0.)
  • Monimuoto (Capacity: 40. Open UAS: 0.)
Groups
  • TER20SM
    Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • TER20S1
    Energia- ja ympäristötekniikka
Small groups
  • Päiväryhmä
  • Monimuoto

Objectives

The student understands the significance of distributed and renewables energy solutions in the climate change and sustainable development point of view.
The student knows the energy consumption of buildings and can design renewable energy solutions.
The student also knows the heating, cooling and air conditioning systems in buildings

Content

Energy consumption, energy efficiency and basics of heating and air conditioning systems.
Distributed renewable energy production, like heat pumps, solar energy, geothermal energy,bioenergy.
District heating solutions.
Cooling energy production and district cooling.
Connecting distributed energy production to networks.

Time and location

Kontaktiopetus Rajakadun kampuksella sekä verkossa Zoomilla.

Learning materials and recommended literature

Verkko-oppimisympäristö Moodlessa oleva luentomateriaali,
Rakennusten kaukolämmitys K1 2013 20140509, Energiateollisuus,
Ympäristöopas Energiakaivo 2013, Ympäristöministeriö,
Aurinko-opas 2012, Ympäristöministeriö,
Lämpöpumppujen energialaskentaopas 2012, Ympäristöministeriö

Teaching methods

Luennot, itsenäinen opiskelu ja harjoitustyöt. Harjoitustöitä tehdään sekä yksilö- että ryhmätyönä.

Exam dates and retake possibilities

Tentti päiväryhmällä huhtikuussa ja monimuotoryhmällä toukokuussa. Tentissä on kaksi uusimismahdollisuutta.

Alternative completion methods

Muulla tavoin hankittu osaaminen opinnollistetaan opintojakson opettajan kanssa.

Student workload

Oppimistyötä yhteensä 135 h.
Päiväryhmän kontaktiopetus ja laboratoriotyöt 50 h, oppimistehtävät 70 h, itsenäinen opiskelu 15 h.
Monimuotoryhmän kontaktiopetus ja laboratoriotyöt 20 h, oppimistehtävät 70 h, itsenäinen opiskelu 45.

Further information for students

Oppimistehtävissä jatkuva kehittävä palaute.
Arvosana määräytyy seuraavien painotusten mukaisesti:
Tentti 50 %
Uusiutuvan energian harjoitustyö 50 %
Muut oppimistehtävät ja laboratoriotyöt ovat kaikille pakollisia ja ne arvioidaan hyväksytty/hylätty

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Satisfactory (1-2): The student understands some of the concepts and methods

Evaluation criteria, good (3-4)

Good (3): The student masters some of the concepts and methods and is able to apply them.

Excellent (4): The student masters concepts and methods and is able to apply them independently

Evaluation criteria, excellent (5)

Excellent (5): The student masters concepts and methods and is able to apply them independently

Prerequisites

Energy Economy, Basics ob Thermodynamics, The student knows the basics of heat and flow technics and knows the basics of climate and energy policy and energy economics