Terapeuttinen harjoittelu IIILaajuus (3 op)
Tunnus: SFTS2012
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Sanna Paasu-Hynynen
- Lari Lautamäki, eAhot hakemukset
Osaamistavoitteet
Tällä opintojaksolla perehdyt erilaisiin ohjaus- ja opetusmenetelmiin (manuaalinen, verbaalinen, visuaalinen, digitaalinen), joiden avullavoidaan edistää ihmisten toimintakykyä – erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) alueella. Osaat suunnitella ja toteuttaa eri ikäisten ihmisten terapeuttista harjoittelua hyödyntäen biomekaniikan neurofysiologian ja – psykologian tietoja sekä motorisen oppimisen periaatteita. Osaat myös hyödyntää virtuaalisia ympäristöjä sekä pelillisyyttä liikkumis- ja toimintakyvyn, fyysisen aktiivisuuden sekä oppimisen tukemisessa.
Opintojakson osaamiset:
Terapiaosaaminen
Ohjaus- ja neuvontaosaaminen
Teknologia- ja esteettömyys osaaminen
Sisältö
Sisältönä karkeamotoriikan (kehon hallinnan, siirtymisten ja liikkumisen) sekä hienomotoriikan harjoittaminen eri-ikäisillä ihmisillä. Päivittäisten toimintojen, keskittymiskyvyn, tarkkaavaisuuden ja havaintotoimintojen harjoittaminen, lasten leikin arviointi ja ohjaus. Erilaisten harjoitusvälineiden (mm. virtuaali- ja konsolipelit) käyttö terapeuttisessa harjoittelussa. Neuroterapeuttisten menetelmien pääperiaatteet.
Esitietovaatimukset
Anatomian ja fysiologian hallinta, Toimintakyvyn arvioinnin osaaminen sekä lapsen kehityksen, taitojen oppimisen ja ohjaamisen osaaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä
Tyydyttävä (2) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi ymmärrät johtopäätösten ja ergonomian tärkeyden, kuitenkin niissä on epävarmuutta, vaikeuksia ja puutteita. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Omaat hyvät tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Perustelet toimintaasi, pyriti yhdistelemään ja soveltamaan tietojasi ja taitojasi. Ohjauksesi on sujuvaa, johtopäätöksesi oikeita ja huomioit ergonomian toiminnoissasi. Pystyt itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Kiitettävä (4) Omaat laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi ja ratkaisujasi. Ohjauksesi on taitavaa ja johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Omaat erittäin laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi sekä luot uusia ratkaisuja. Ohjauksesi ja käyttämäsi tekniikat ovat monipuolisia ja taitavia, sekä johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdintasi kautta, hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
10.03.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Pirjo Mäki-Natunen
- Minna Seikkula
Ryhmät
-
SFT22SMFysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla perehdyt erilaisiin ohjaus- ja opetusmenetelmiin (manuaalinen, verbaalinen, visuaalinen, digitaalinen), joiden avullavoidaan edistää ihmisten toimintakykyä – erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) alueella. Osaat suunnitella ja toteuttaa eri ikäisten ihmisten terapeuttista harjoittelua hyödyntäen biomekaniikan neurofysiologian ja – psykologian tietoja sekä motorisen oppimisen periaatteita. Osaat myös hyödyntää virtuaalisia ympäristöjä sekä pelillisyyttä liikkumis- ja toimintakyvyn, fyysisen aktiivisuuden sekä oppimisen tukemisessa.
Opintojakson osaamiset:
Terapiaosaaminen
Ohjaus- ja neuvontaosaaminen
Teknologia- ja esteettömyys osaaminen
Sisältö
Sisältönä karkeamotoriikan (kehon hallinnan, siirtymisten ja liikkumisen) sekä hienomotoriikan harjoittaminen eri-ikäisillä ihmisillä. Päivittäisten toimintojen, keskittymiskyvyn, tarkkaavaisuuden ja havaintotoimintojen harjoittaminen, lasten leikin arviointi ja ohjaus. Erilaisten harjoitusvälineiden (mm. virtuaali- ja konsolipelit) käyttö terapeuttisessa harjoittelussa. Neuroterapeuttisten menetelmien pääperiaatteet.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Brody, L., Hall, C. 2017. Therapeutic exercise: moving toward function.
Kauranen.K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen
Opetusmenetelmät
Opintojaksosta suurin osa on käytännön harjoittelua.
- Teorialuennot ja luentotallenteet
- Pari- ja pienryhmätyöskentely
- Dialogikeskustelut
- Harjoitustehtävä yksin, pareittain tai pienryhmissä, sekä sen esitys
- Aktiivinen osallistuminen kontaktiopiskeluun pakollista
- Suorituksena näyttökoe, sekä harjoitustehtävän, sekä sen opettaminen muulle ryhmälle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus (luennot, taitojen harjoittelu, pienryhmätyöesitykset) 1 op
Itsenäinen opiskelu (harjoitustyöt, luentotallenteet, näyttökokeisiin valmistautuminen) 2 op
Harjoitustöiden esitys ajoittuu opintojakson puolestavälistä eteenpäin.
Näyttökokeet viimeisellä kontaktiviikolla
Kontaktiopetukseen osallistuminen pakollista
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä itsearvioinnillasi on tärkeä rooli. Opettajan antaman arvioinnin lisäksi hyödynnetään myös vertaisarviointia. Opiskelijoille on mahdollisuus opintojakson alussa vaikuttaa arvioitaviin elementteihin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä
Tyydyttävä (2) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi ymmärrät johtopäätösten ja ergonomian tärkeyden, kuitenkin niissä on epävarmuutta, vaikeuksia ja puutteita. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Omaat hyvät tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Perustelet toimintaasi, pyriti yhdistelemään ja soveltamaan tietojasi ja taitojasi. Ohjauksesi on sujuvaa, johtopäätöksesi oikeita ja huomioit ergonomian toiminnoissasi. Pystyt itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Kiitettävä (4) Omaat laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi ja ratkaisujasi. Ohjauksesi on taitavaa ja johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Omaat erittäin laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi sekä luot uusia ratkaisuja. Ohjauksesi ja käyttämäsi tekniikat ovat monipuolisia ja taitavia, sekä johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdintasi kautta, hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Esitietovaatimukset
Anatomian ja fysiologian hallinta, Toimintakyvyn arvioinnin osaaminen sekä lapsen kehityksen, taitojen oppimisen ja ohjaamisen osaaminen.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Pirjo Mäki-Natunen
- Minna Seikkula
Vastuuopettaja
Pirjo Mäki-Natunen
Ryhmät
-
SFT22S1Fysioterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla perehdyt erilaisiin ohjaus- ja opetusmenetelmiin (manuaalinen, verbaalinen, visuaalinen, digitaalinen), joiden avullavoidaan edistää ihmisten toimintakykyä – erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) alueella. Osaat suunnitella ja toteuttaa eri ikäisten ihmisten terapeuttista harjoittelua hyödyntäen biomekaniikan neurofysiologian ja – psykologian tietoja sekä motorisen oppimisen periaatteita. Osaat myös hyödyntää virtuaalisia ympäristöjä sekä pelillisyyttä liikkumis- ja toimintakyvyn, fyysisen aktiivisuuden sekä oppimisen tukemisessa.
Opintojakson osaamiset:
Terapiaosaaminen
Ohjaus- ja neuvontaosaaminen
Teknologia- ja esteettömyys osaaminen
Sisältö
Sisältönä karkeamotoriikan (kehon hallinnan, siirtymisten ja liikkumisen) sekä hienomotoriikan harjoittaminen eri-ikäisillä ihmisillä. Päivittäisten toimintojen, keskittymiskyvyn, tarkkaavaisuuden ja havaintotoimintojen harjoittaminen, lasten leikin arviointi ja ohjaus. Erilaisten harjoitusvälineiden (mm. virtuaali- ja konsolipelit) käyttö terapeuttisessa harjoittelussa. Neuroterapeuttisten menetelmien pääperiaatteet.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaalit on koottu Moodlen työtilaan.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, käytännön harjoittelu ja oppimistehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on työelämävalmiuksia tukevia sisältöjä ja omaan ammattialaan tutustumista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on käytännön tentti ja oppimistehtävä, joiden aikataulut ovat Moodle-työtilassa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi hyväksilukea kokonaisuudessaan. Mikäli opiskelijalla on aiempia aiheeseen liittyviä opintoja, voi osasuorituksien hyväksilukemisesta keskustella opettajatutorin ja vastuuopettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus sisältää käytännön harjoitustunteja ja ohjaustilanteita 1,5 op 40h
Itsenäinen opiskelu 1,5op 41h
Lisätietoja opiskelijoille
Näyttökoe
Pienryhmä- ja yksilötehtävä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä
Tyydyttävä (2) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi ymmärrät johtopäätösten ja ergonomian tärkeyden, kuitenkin niissä on epävarmuutta, vaikeuksia ja puutteita. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Omaat hyvät tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Perustelet toimintaasi, pyriti yhdistelemään ja soveltamaan tietojasi ja taitojasi. Ohjauksesi on sujuvaa, johtopäätöksesi oikeita ja huomioit ergonomian toiminnoissasi. Pystyt itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Kiitettävä (4) Omaat laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi ja ratkaisujasi. Ohjauksesi on taitavaa ja johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Omaat erittäin laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi sekä luot uusia ratkaisuja. Ohjauksesi ja käyttämäsi tekniikat ovat monipuolisia ja taitavia, sekä johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdintasi kautta, hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Esitietovaatimukset
Anatomian ja fysiologian hallinta, Toimintakyvyn arvioinnin osaaminen sekä lapsen kehityksen, taitojen oppimisen ja ohjaamisen osaaminen.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
13.03.2024 - 19.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Pirjo Mäki-Natunen
- Lari Lautamäki
- Sanna Paasu-Hynynen
Vastuuopettaja
Sanna Paasu-Hynynen
Ryhmät
-
SFT21SMFysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla perehdyt erilaisiin ohjaus- ja opetusmenetelmiin (manuaalinen, verbaalinen, visuaalinen, digitaalinen), joiden avullavoidaan edistää ihmisten toimintakykyä – erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) alueella. Osaat suunnitella ja toteuttaa eri ikäisten ihmisten terapeuttista harjoittelua hyödyntäen biomekaniikan neurofysiologian ja – psykologian tietoja sekä motorisen oppimisen periaatteita. Osaat myös hyödyntää virtuaalisia ympäristöjä sekä pelillisyyttä liikkumis- ja toimintakyvyn, fyysisen aktiivisuuden sekä oppimisen tukemisessa.
Opintojakson osaamiset:
Terapiaosaaminen
Ohjaus- ja neuvontaosaaminen
Teknologia- ja esteettömyys osaaminen
Sisältö
Sisältönä karkeamotoriikan (kehon hallinnan, siirtymisten ja liikkumisen) sekä hienomotoriikan harjoittaminen eri-ikäisillä ihmisillä. Päivittäisten toimintojen, keskittymiskyvyn, tarkkaavaisuuden ja havaintotoimintojen harjoittaminen, lasten leikin arviointi ja ohjaus. Erilaisten harjoitusvälineiden (mm. virtuaali- ja konsolipelit) käyttö terapeuttisessa harjoittelussa. Neuroterapeuttisten menetelmien pääperiaatteet.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Brody, L., Hall, C. 2017. Therapeutic exercise: moving toward function.
Kauranen.K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen
Opetusmenetelmät
Opintojaksosta suurin osa on käytännön harjoittelua.
- Teorialuennot ja luentotallenteet
- Pari- ja pienryhmätyöskentely
- Dialogikeskustelut
- Harjoitustehtävä yksin, pareittain tai pienryhmissä, sekä sen esitys
- Aktiivinen osallistuminen kontaktiopiskeluun pakollista
- Suorituksena näyttökoe, sekä harjoitustehtävän, sekä sen opettaminen muulle ryhmälle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus (luennot, taitojen harjoittelu, pienryhmätyöesitykset) 1 op
Itsenäinen opiskelu (harjoitustyöt, luentotallenteet, näyttökokeisiin valmistautuminen) 2 op
Harjoitustöiden esitys ajoittuu opintojakson puolestavälistä eteenpäin.
Näyttökokeet viimeisellä kontaktiviikolla
Kontaktiopetukseen osallistuminen pakollista
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä itsearvioinnillasi on tärkeä rooli. Opettajan antaman arvioinnin lisäksi hyödynnetään myös vertaisarviointia. Opiskelijoille on mahdollisuus opintojakson alussa vaikuttaa arvioitaviin elementteihin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä
Tyydyttävä (2) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi ymmärrät johtopäätösten ja ergonomian tärkeyden, kuitenkin niissä on epävarmuutta, vaikeuksia ja puutteita. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Omaat hyvät tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Perustelet toimintaasi, pyriti yhdistelemään ja soveltamaan tietojasi ja taitojasi. Ohjauksesi on sujuvaa, johtopäätöksesi oikeita ja huomioit ergonomian toiminnoissasi. Pystyt itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Kiitettävä (4) Omaat laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi ja ratkaisujasi. Ohjauksesi on taitavaa ja johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Omaat erittäin laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi sekä luot uusia ratkaisuja. Ohjauksesi ja käyttämäsi tekniikat ovat monipuolisia ja taitavia, sekä johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdintasi kautta, hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Esitietovaatimukset
Anatomian ja fysiologian hallinta, Toimintakyvyn arvioinnin osaaminen sekä lapsen kehityksen, taitojen oppimisen ja ohjaamisen osaaminen.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 19.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Teemu Elomaa
Vastuuopettaja
Sanna Paasu-Hynynen
Ryhmät
-
SFT21S1Fysioterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla perehdyt erilaisiin ohjaus- ja opetusmenetelmiin (manuaalinen, verbaalinen, visuaalinen, digitaalinen), joiden avullavoidaan edistää ihmisten toimintakykyä – erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) alueella. Osaat suunnitella ja toteuttaa eri ikäisten ihmisten terapeuttista harjoittelua hyödyntäen biomekaniikan neurofysiologian ja – psykologian tietoja sekä motorisen oppimisen periaatteita. Osaat myös hyödyntää virtuaalisia ympäristöjä sekä pelillisyyttä liikkumis- ja toimintakyvyn, fyysisen aktiivisuuden sekä oppimisen tukemisessa.
Opintojakson osaamiset:
Terapiaosaaminen
Ohjaus- ja neuvontaosaaminen
Teknologia- ja esteettömyys osaaminen
Sisältö
Sisältönä karkeamotoriikan (kehon hallinnan, siirtymisten ja liikkumisen) sekä hienomotoriikan harjoittaminen eri-ikäisillä ihmisillä. Päivittäisten toimintojen, keskittymiskyvyn, tarkkaavaisuuden ja havaintotoimintojen harjoittaminen, lasten leikin arviointi ja ohjaus. Erilaisten harjoitusvälineiden (mm. virtuaali- ja konsolipelit) käyttö terapeuttisessa harjoittelussa. Neuroterapeuttisten menetelmien pääperiaatteet.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Brody, L., Hall, C. 2017. Therapeutic exercise: moving toward function.
Kauranen.K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen.
Opetusmenetelmät
- Teorialuennot ja luentotallenteet
- Pari- ja pienryhmätyöskentely
- Dialogikeskustelut
- Harjoitustehtävä yksin, pareittain tai pienryhmissä, sekä sen esitys
- Aktiivinen osallistuminen kontaktiopiskeluun pakollista
- Suorituksena näyttökoe, sekä harjoitustehtävä, sekä sen opettaminen muulle ryhmälle hyödyntäen flipped learning menetelmää.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Näyttökokeet opintojakson kahdella viimeisellä kontaktiviikolla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus (luennot ja taitojen harjoittelu) 1.5op
Itsenäinen opiskelu (harjoitustyöt ja näyttöön valmistautuminen) 1.5op
Harjoitustöiden esitys ajoittuu opintojakson puolestavälistä eteenpäin.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä itsearvioinnillasi on tärkeä rooli. Opettajan antaman arvioinnin lisäksi hyödynnetään myös vertaisarviointia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä
Tyydyttävä (2) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi ymmärrät johtopäätösten ja ergonomian tärkeyden, kuitenkin niissä on epävarmuutta, vaikeuksia ja puutteita. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Omaat hyvät tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Perustelet toimintaasi, pyriti yhdistelemään ja soveltamaan tietojasi ja taitojasi. Ohjauksesi on sujuvaa, johtopäätöksesi oikeita ja huomioit ergonomian toiminnoissasi. Pystyt itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Kiitettävä (4) Omaat laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi ja ratkaisujasi. Ohjauksesi on taitavaa ja johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Omaat erittäin laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi sekä luot uusia ratkaisuja. Ohjauksesi ja käyttämäsi tekniikat ovat monipuolisia ja taitavia, sekä johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdintasi kautta, hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Esitietovaatimukset
Anatomian ja fysiologian hallinta, Toimintakyvyn arvioinnin osaaminen sekä lapsen kehityksen, taitojen oppimisen ja ohjaamisen osaaminen.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Sanna Paasu-Hynynen
Vastuuopettaja
Pirjo Mäki-Natunen
Ryhmät
-
SFT20SMFysioterapeutti
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla perehdyt erilaisiin ohjaus- ja opetusmenetelmiin (manuaalinen, verbaalinen, visuaalinen, digitaalinen), joiden avullavoidaan edistää ihmisten toimintakykyä – erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) alueella. Osaat suunnitella ja toteuttaa eri ikäisten ihmisten terapeuttista harjoittelua hyödyntäen biomekaniikan neurofysiologian ja – psykologian tietoja sekä motorisen oppimisen periaatteita. Osaat myös hyödyntää virtuaalisia ympäristöjä sekä pelillisyyttä liikkumis- ja toimintakyvyn, fyysisen aktiivisuuden sekä oppimisen tukemisessa.
Opintojakson osaamiset:
Terapiaosaaminen
Ohjaus- ja neuvontaosaaminen
Teknologia- ja esteettömyys osaaminen
Sisältö
Sisältönä karkeamotoriikan (kehon hallinnan, siirtymisten ja liikkumisen) sekä hienomotoriikan harjoittaminen eri-ikäisillä ihmisillä. Päivittäisten toimintojen, keskittymiskyvyn, tarkkaavaisuuden ja havaintotoimintojen harjoittaminen, lasten leikin arviointi ja ohjaus. Erilaisten harjoitusvälineiden (mm. virtuaali- ja konsolipelit) käyttö terapeuttisessa harjoittelussa. Neuroterapeuttisten menetelmien pääperiaatteet.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Brody, L., Hall, C. 2017. Therapeutic exercise: moving toward function.
Kauranen.K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen.
Opetusmenetelmät
Teorialuennot ja luentotallenteet
- Pari- ja pienryhmätyöskentely
- Dialogikeskustelut
- Harjoitustehtävä yksin, pareittain tai pienryhmissä, sekä sen esitys
- Aktiivinen osallistuminen kontaktiopiskeluun pakollista
- Suorituksena näyttökoe, sekä harjoitustehtävän, sekä sen opettaminen muulle ryhmälle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus (luennot ja taitojen harjoittelu) 1.5op
Itsenäinen opiskelu (harjoitustyöt ja näyttöön valmistautuminen) 1.5op
Näyttökokeet viimeisellä kontaktiviikolla
Harjoitustöiden esitys ajoittuu opintojakson puolestavälistä eteenpäin.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä itsearvioinnillasi on tärkeä rooli. Opettajan antaman arvioinnin lisäksi hyödynnetään myös vertaisarviointia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä
Tyydyttävä (2) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi ymmärrät johtopäätösten ja ergonomian tärkeyden, kuitenkin niissä on epävarmuutta, vaikeuksia ja puutteita. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Omaat hyvät tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Perustelet toimintaasi, pyriti yhdistelemään ja soveltamaan tietojasi ja taitojasi. Ohjauksesi on sujuvaa, johtopäätöksesi oikeita ja huomioit ergonomian toiminnoissasi. Pystyt itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Kiitettävä (4) Omaat laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi ja ratkaisujasi. Ohjauksesi on taitavaa ja johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Omaat erittäin laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi sekä luot uusia ratkaisuja. Ohjauksesi ja käyttämäsi tekniikat ovat monipuolisia ja taitavia, sekä johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdintasi kautta, hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Esitietovaatimukset
Anatomian ja fysiologian hallinta, Toimintakyvyn arvioinnin osaaminen sekä lapsen kehityksen, taitojen oppimisen ja ohjaamisen osaaminen.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Pirjo Mäki-Natunen
- Sanna Paasu-Hynynen
Vastuuopettaja
Pirjo Mäki-Natunen
Ryhmät
-
SFT20S1Fysioterapeutti
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla perehdyt erilaisiin ohjaus- ja opetusmenetelmiin (manuaalinen, verbaalinen, visuaalinen, digitaalinen), joiden avullavoidaan edistää ihmisten toimintakykyä – erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) alueella. Osaat suunnitella ja toteuttaa eri ikäisten ihmisten terapeuttista harjoittelua hyödyntäen biomekaniikan neurofysiologian ja – psykologian tietoja sekä motorisen oppimisen periaatteita. Osaat myös hyödyntää virtuaalisia ympäristöjä sekä pelillisyyttä liikkumis- ja toimintakyvyn, fyysisen aktiivisuuden sekä oppimisen tukemisessa.
Opintojakson osaamiset:
Terapiaosaaminen
Ohjaus- ja neuvontaosaaminen
Teknologia- ja esteettömyys osaaminen
Sisältö
Sisältönä karkeamotoriikan (kehon hallinnan, siirtymisten ja liikkumisen) sekä hienomotoriikan harjoittaminen eri-ikäisillä ihmisillä. Päivittäisten toimintojen, keskittymiskyvyn, tarkkaavaisuuden ja havaintotoimintojen harjoittaminen, lasten leikin arviointi ja ohjaus. Erilaisten harjoitusvälineiden (mm. virtuaali- ja konsolipelit) käyttö terapeuttisessa harjoittelussa. Neuroterapeuttisten menetelmien pääperiaatteet.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Brody, L., Hall, C. 2017. Therapeutic exercise: moving toward function.
Kauranen.K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen.
Opetusmenetelmät
- Teorialuennot ja luentotallenteet
- Pari- ja pienryhmätyöskentely
- Dialogikeskustelut
- Harjoitustehtävä yksin, pareittain tai pienryhmissä, sekä sen esitys
- Aktiivinen osallistuminen kontaktiopiskeluun pakollista
- Suorituksena näyttökoe, sekä harjoitustehtävän, sekä sen opettaminen muulle ryhmälle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus (luennot ja taitojen harjoittelu) 1.5op
Itsenäinen opiskelu (harjoitustyöt ja näyttöön valmistautuminen) 1.5op
Näyttökokeet viimeisellä kontaktiviikolla
Harjoitustöiden esitys ajoittuu opintojakson puolestavälistä eteenpäin.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä itsearvioinnillasi on tärkeä rooli. Opettajan antaman arvioinnin lisäksi hyödynnetään myös vertaisarviointia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä
Tyydyttävä (2) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi ymmärrät johtopäätösten ja ergonomian tärkeyden, kuitenkin niissä on epävarmuutta, vaikeuksia ja puutteita. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Omaat hyvät tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Perustelet toimintaasi, pyriti yhdistelemään ja soveltamaan tietojasi ja taitojasi. Ohjauksesi on sujuvaa, johtopäätöksesi oikeita ja huomioit ergonomian toiminnoissasi. Pystyt itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Kiitettävä (4) Omaat laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi ja ratkaisujasi. Ohjauksesi on taitavaa ja johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Omaat erittäin laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi sekä luot uusia ratkaisuja. Ohjauksesi ja käyttämäsi tekniikat ovat monipuolisia ja taitavia, sekä johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdintasi kautta, hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Esitietovaatimukset
Anatomian ja fysiologian hallinta, Toimintakyvyn arvioinnin osaaminen sekä lapsen kehityksen, taitojen oppimisen ja ohjaamisen osaaminen.