Siirry suoraan sisältöön

Synnyttäneen perheen kätilötyö ja varhainen vuorovaikutusLaajuus (5 op)

Tunnus: SHKV8200

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa itsenäisesti hoitaa synnyttänyttä naista ja perhettä monikulttuurisessa toimintaympäristössä. Hän hallitsee synnyttäneen naisen ja perheen näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus-, hoito- ja arviointimenetelmät. Hän hallitsee perheen voimavaralähtöisen imetysohjauksen, seksuaali- ja lisääntymisterveyden ohjauksen ja vanhemmuuteen kasvun tukemisen. Opiskelija osaa ennakoida ja tunnistaa synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen voinnissa tapahtuvia muutoksia. Opiskelija osaa hoitaa vastasyntynyttä ja osaa ehkäistä, tunnistaa ja puuttua ajoissa vastasyntyneen voinnin muutoksiin.

Sisältö

Alateitse ja keisarileikkauksella synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyö
Synnytyksen jälkeiset komplikaatiot
Vastasyntyneen hoitotyö
Vanhemmuuteen kasvu ja varhainen vuorovaikutus
Äitiyden psykologia
Imetysohjaajakoulutus
Erityistarkkailua tarvitsevan vastasyntyneen hoitotyö

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5)
Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Kiitettävä(4)
Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.

Välttävä(1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä(4) Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

19.09.2022 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kätilö (AMK)
Opettaja
  • Kaisu Paalanen
  • Christina Mantsinen
  • Elina Tiainen
Ryhmät
  • SOK20K1
    Kätilö (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa itsenäisesti hoitaa synnyttänyttä naista ja perhettä monikulttuurisessa toimintaympäristössä. Hän hallitsee synnyttäneen naisen ja perheen näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus-, hoito- ja arviointimenetelmät. Hän hallitsee perheen voimavaralähtöisen imetysohjauksen, seksuaali- ja lisääntymisterveyden ohjauksen ja vanhemmuuteen kasvun tukemisen. Opiskelija osaa ennakoida ja tunnistaa synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen voinnissa tapahtuvia muutoksia. Opiskelija osaa hoitaa vastasyntynyttä ja osaa ehkäistä, tunnistaa ja puuttua ajoissa vastasyntyneen voinnin muutoksiin.

Sisältö

Alateitse ja keisarileikkauksella synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyö
Synnytyksen jälkeiset komplikaatiot
Vastasyntyneen hoitotyö
Vanhemmuuteen kasvu ja varhainen vuorovaikutus
Äitiyden psykologia
Imetysohjaajakoulutus
Erityistarkkailua tarvitsevan vastasyntyneen hoitotyö

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Broden M. 2006.Raskausajan mahdollisuudet. Gummerus Kirjapaino Oy.
Deufel M. & Montonen E. (toim.) 2017. Onnistunut imetys. Duodecim. e-kirja.
Deufel M. & Montonen E. toim. 2016. Lapsivuodeaika. Duodecim.
Metsäranta, M & Sankilampi, U. (toim.). 2019. Vastasyntyneiden akuuttihoito. Duodecim
Hakulinen T., Otronen K. & Kuronen M. Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022. THL.
Kallad M. & Sinkkonen J. (toim.). 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. Helsinki. WSOY.
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL.
Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL.
Paananen,U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. & Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015.Edita.

Opetusmenetelmät

Flipped learning
lähiopetus, itsenäinen materiaaliin tutustuminen, imetysohjausharjoittelu, verkkotestit, verkkokeskustelut, ryhmäkeskustelut, oppimistehtävät, koe, osaamisen näyttö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailevat luennoitsijat

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Epäsäännöllisen lapsivuodeajan verkkotentti sovitaan pienryhmien kanssa
Imetysohjaajakoulutuksen verkkotentti syyslukukaudella 2022
Äitiyden psykologian ja varhaisen vuorovaikutuksen lähitentti syyslukukaudella 2022

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Epäsäännöllinen lapsivuodeaika 40,5h: lähiopetus 4,5h, verkkokeskustelut 6h, itsenäinen opiskelu 30h
Imetysohjajakoulutus 40,5h: lähiopetus 15 h, imetysohjaajaharjoittelu ja osaamisen näyttö 8h sekä itsenäinen opiskelu 25,5h
Vastasyntyneen hoitotyö 13,5 h: lähiopetus 7,5h sekä itsenäinen opiskelu 6h
Äitiyden psykologia ja varhainen vuorovaikutus 27 h: itsenäinen opiskelu 27h
Asiantuntijaluennot 13,5h

Sisällön jaksotus

Opintojakso 5 op. koostuu:
epäsäännöllinen lapsivuodeaika 1,5 op, joka toteutuu pienryhmissä joko syyslukukauden alkupuolella 2022, syyslukukauden loppupuolella 202 t2ai kevätlukukauden alkupuolella 2022
Imetysohjaajakoulutus 1,5 op., joka toteutuu syyslukukautena 2022
Vastasyntyneen hoitotyö 0,5 op, joka toteutuu syyslukukauden loppupuolella 2022
Äitoyden psykologia ja varhainen vuorovaikutus 1op, joka toteutuu syyslukukauden loppupuolella 2022
Asiantuntijaluennot, jotka toteutuvat koko kätilöopintojen suuntaavan vaiheen aikana

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arviointi perustuu opintojakson arviointikriteereihin.

Arviointimenetelmät:
- itsearviointi
- vertaisarviointi
- opettajan antama laadullinen arviointi
- verkko-koex2, verkkotestit
- kirjallinen koe
- oppimistehtävien arviointi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5)
Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Kiitettävä(4)
Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.

Välttävä(1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä(4) Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.

Ilmoittautumisaika

02.08.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

23.08.2021 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Kätilö (AMK)
Opettaja
  • Sari Järvinen
  • Christina Mantsinen
Ryhmät
  • SOK19K1
    Kätilö (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa itsenäisesti hoitaa synnyttänyttä naista ja perhettä monikulttuurisessa toimintaympäristössä. Hän hallitsee synnyttäneen naisen ja perheen näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus-, hoito- ja arviointimenetelmät. Hän hallitsee perheen voimavaralähtöisen imetysohjauksen, seksuaali- ja lisääntymisterveyden ohjauksen ja vanhemmuuteen kasvun tukemisen. Opiskelija osaa ennakoida ja tunnistaa synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen voinnissa tapahtuvia muutoksia. Opiskelija osaa hoitaa vastasyntynyttä ja osaa ehkäistä, tunnistaa ja puuttua ajoissa vastasyntyneen voinnin muutoksiin.

Sisältö

Alateitse ja keisarileikkauksella synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyö
Synnytyksen jälkeiset komplikaatiot
Vastasyntyneen hoitotyö
Vanhemmuuteen kasvu ja varhainen vuorovaikutus
Äitiyden psykologia
Imetysohjaajakoulutus
Erityistarkkailua tarvitsevan vastasyntyneen hoitotyö

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Broden M. 2006.Raskausajan mahdollisuudet. Gummerus Kirjapaino Oy.
Deufel M. & Montonen E. (toim.) 2017. Onnistunut imetys. Duodecim. e-kirja.
Deufel M. & Montonen E. toim. 2016. Lapsivuodeaika. Duodecim.
Fellman, V., Luukkainen, P.& Asikainen, T.(toim) 2013. Vastasyntyneiden tehohoito. Duodecim.
Hakulinen T., Otronen K. & Kuronen M. Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022. THL.
Kallad M. & Sinkkonen J. (toim.). 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. Helsinki. WSOY.
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL.
Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL.
Paananen,U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. & Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015.Edita.

Opetusmenetelmät

Flipped learning
lähiopetus, itsenäinen materiaaliin tutustuminen, imetysohjausharjoittelu, verkkotestit, verkkokeskustelut, ryhmäkeskustelut, oppimistehtävät, osaamisen näyttö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailevat luennoitsijat

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Epäsäännöllisen lapsivuodeajan verkkotentti sovitaan pienryhmien kanssa
Imetysohjaajakoulutuksen verkkotentti syyslukukaudella 2021
Äitiyden psykologian ja varhaisen vuorovaikutuksen lähitentti syyslukukaudella 2021

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Epäsäännöllinen lapsivuodeaika 40,5h: lähiopetus 4,5h, verkkokeskustelut 6h, itsenäinen opiskelu 30h
Imetysohjajakoulutus 40,5h: lähiopetus 15 h, imetysohjaajaharjoittelu ja osaamisen näyttö 8h sekä itsenäinen opiskelu 25,5h
Vastasyntyneen hoitotyö 13,5 h: lähiopetus 7,5h sekä itsenäinen opiskelu 6h
Äitiyden psykologia ja varhainen vuorovaikutus 27 h: itsenäinen opiskelu 27h
Asiantuntijaluennot 13,5h

Sisällön jaksotus

Opintojakso 5 op. koostuu:
epäsäännöllinen lapsivuodeaika 1,5 op, joka toteutuu pienryhmissä joko syyslukukauden alkupuolella 2021, syyslukukauden loppupuolella 2021 tai kevätlukukauden alkupuolella 2021
Imetysohjaajakoulutus 1,5 op., joka toteutuu syyslukukautena 2021
Vastasyntyneen hoitotyö 0,5 op, joka toteutuu syyslukukauden loppupuolella 2021
Äitoyden psykologia ja varhainen vuorovaikutus 1op, joka toteutuu syyslukukauden loppupuolella 2021
Asiantuntijaluennot, jotka toteutuvat koko kätilöopintojen suuntaavan vaiheen aikana

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5)
Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Kiitettävä(4)
Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.

Välttävä(1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä(4) Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.

Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Opettaja
  • Christina Mantsinen
Vastuuopettaja

Christina Mantsinen

Ryhmät
  • SOK18K1
    Kätilö

Tavoitteet

Opiskelija osaa itsenäisesti hoitaa synnyttänyttä naista ja perhettä monikulttuurisessa toimintaympäristössä. Hän hallitsee synnyttäneen naisen ja perheen näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus-, hoito- ja arviointimenetelmät. Hän hallitsee perheen voimavaralähtöisen imetysohjauksen, seksuaali- ja lisääntymisterveyden ohjauksen ja vanhemmuuteen kasvun tukemisen. Opiskelija osaa ennakoida ja tunnistaa synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen voinnissa tapahtuvia muutoksia. Opiskelija osaa hoitaa vastasyntynyttä ja osaa ehkäistä, tunnistaa ja puuttua ajoissa vastasyntyneen voinnin muutoksiin.

Sisältö

Alateitse ja keisarileikkauksella synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyö
Synnytyksen jälkeiset komplikaatiot
Vastasyntyneen hoitotyö
Vanhemmuuteen kasvu ja varhainen vuorovaikutus
Äitiyden psykologia
Imetysohjaajakoulutus
Erityistarkkailua tarvitsevan vastasyntyneen hoitotyö

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Broden M. 2006.Raskausajan mahdollisuudet. Gummerus Kirjapaino Oy.
Deufel M. & Montonen E. (toim.) 2017. Onnistunut imetys. Duodecim. e-kirja.
Deufel M. & Montonen E. toim. 2016. Lapsivuodeaika. Duodecim.
Fellman, V., Luukkainen, P.& Asikainen, T.(toim) 2013. Vastasyntyneiden tehohoito. Duodecim.
Hakulinen T., Otronen K. & Kuronen M. Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022. THL.
Kallad M. & Sinkkonen J. (toim.). 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. Helsinki. WSOY.
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL.
Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL.
Paananen,U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. & Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015.Edita.

Opetusmenetelmät

Flipped learning
lähiopetus, itsenäinen materiaaliin tutustuminen, imetysohjausharjoittelu, verkkotestit, verkkokeskustelut, ryhmäkeskustelut, oppimistehtävät, osaamisen näyttö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailevat luennoitsijat

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Epäsäännöllisen lapsivuodeajan verkkotentti sovitaan pienryhmien kanssa
Imetysohjaajakoulutuksen verkkotentti 2.12.2020
Äitiyden psykologian ja varhaisen vuorovaikutuksen lähitentti 9.11.2020

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Epäsäännöllinen lapsivuodeaika 40,5h: lähiopetus 4,5h, verkkokeskustelut 6h, itsenäinen opiskelu 30h
Imetysohjajakoulutus 40,5h: lähiopetus 15 h, imetysohjaajaharjoittelu ja osaamisen näyttö 8h sekä itsenäinen opiskelu 25,5h
Vastasyntyneen hoitotyö 13,5 h: lähiopetus 7,5h sekä itsenäinen opiskelu 6h
Äitiyden psykologia ja varhainen vuorovaikutus 27 h: itsenäinen opiskelu 27h
Asiantuntijaluennot 13,5h

Sisällön jaksotus

Opintojakso 5 op. koostuu:
epäsäännöllinen lapsivuodeaika 1,5 op, joka toteutuu pienryhmissä joko syyslukukauden alkupuolella 2020, syyslukukauden loppupuolella 2020 tai kevätlukukauden alkupuolella 2021
Imetysohjaajakoulutus 1,5 op., joka toteutuu syyslukukautena 2020
Vastasyntyneen hoitotyö 0,5 op, joka toteutuu syyslukukauden loppupuolella 2020
Äitoyden psykologia ja varhainen vuorovaikutus 1op, joka toteutuu syyslukukauden loppupuolella 2020
Asiantuntijaluennot, jotka toteutuvat koko käilöopintojen suuntaavien vaiheen aikana

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5)
Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Kiitettävä(4)
Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.

Välttävä(1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä(4) Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.