Skip to main content

Uraohjauksen filosofiset perusteet ja muuttuva työelämäLaajuus (2 cr)

Code: EK00BJ38

Credits

2 op

Teaching language

  • Finnish

Responsible person

Objective

Opintojakson tavoite:
Tällä opintojaksolla jäsennät uraohjausta osana laajempaa yhteiskunnan ja muuttuvan työelämän kokonaisuutta.

Opintojakson osaamistavoite:
Hahmotat vallitsevan ajan filosofisia uskomuksia ja niiden heijastumia työelämän muutoksiin. Arvioit omia arvolähtökohtia uraohjauksessa sekä opit tunnistamaan ohjaustyön eettisiä periaatteita ja toimimaan niiden mukaisesti.

Content

Opintojaksolla perehdytään vallitsevan ajan filosofisiin uskomuksiin ja arvolähtökohtiin sekä näiden merkitykseen uraohjauksessa. Opintojakson aikana arvioit omia arvolähtökohtiasi ja niiden vaikutusta uraohjaustyön toteuttamiseen eettisten periaatteiden mukaisesti. Lisäksi luot perustaa oman ohjausfilosofiansa tiedostamiselle ja rakentamiselle.

Assessment criteria, approved/failed

Osaat hahmottaa vallitsevan ajan filosofisia uskomuksia ja niiden heijastumia työelämän muutoksiin.
Osaat arvioida omia arvolähtökohtiasi uraohjauksessa.
Tunnistat ohjaustyön eettisiä periaatteita ja toimit niiden mukaisesti.

Timing

13.03.2023 - 15.11.2023

Number of ECTS credits allocated

2 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Teachers
  • Riikka Michelsson
  • Mervi Pasanen
Groups
  • EKA23KUE1
    Uraohjauksen erikoistumiskoulutus

Objectives

Opintojakson tavoite:
Tällä opintojaksolla jäsennät uraohjausta osana laajempaa yhteiskunnan ja muuttuvan työelämän kokonaisuutta.

Opintojakson osaamistavoite:
Hahmotat vallitsevan ajan filosofisia uskomuksia ja niiden heijastumia työelämän muutoksiin. Arvioit omia arvolähtökohtia uraohjauksessa sekä opit tunnistamaan ohjaustyön eettisiä periaatteita ja toimimaan niiden mukaisesti.

Content

Opintojaksolla perehdytään vallitsevan ajan filosofisiin uskomuksiin ja arvolähtökohtiin sekä näiden merkitykseen uraohjauksessa. Opintojakson aikana arvioit omia arvolähtökohtiasi ja niiden vaikutusta uraohjaustyön toteuttamiseen eettisten periaatteiden mukaisesti. Lisäksi luot perustaa oman ohjausfilosofiansa tiedostamiselle ja rakentamiselle.

Learning materials and recommended literature

Guignon, C. 2004. On being authentic. London: Routledge.
Kunnas, T. 2002. Mitä jäljellä moraalista. Helsinki: Kirjapaja.
MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus. Pyöriä, P. 2017. Työelämän myytit ja todellisuus. Helsinki: Gaudeamus.
Siltala, J. 2007. Työelämän huonontumisen lyhyt historia: muutokset hyvinvointivaltion ajasta globaaliin hyperkilpailuun. Keuruu: Otava.
Tiberius, V. 2008. The reflective life: living wisely with our limits. Oxford: Oxford University Press.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja siihen sisältyy lähitapaamisia, pienryhmä- ja henkilökotaista ohjausta, itsenäistä työskentelyä sekä verkon välityksellä tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.

Student workload

Tämä opintojakso on 2 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 54 tunnin työpanosta.

Content scheduling

Opintojakso alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.12.2021.

Further information for students

Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.

Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.

Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Osaat hahmottaa vallitsevan ajan filosofisia uskomuksia ja niiden heijastumia työelämän muutoksiin.
Osaat arvioida omia arvolähtökohtiasi uraohjauksessa.
Tunnistat ohjaustyön eettisiä periaatteita ja toimit niiden mukaisesti.

Timing

24.01.2023 - 08.12.2023

Number of ECTS credits allocated

2 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Teachers
  • Seija Koskela
  • Riikka Michelsson
Groups
  • EKA23KUE
    Uraohjauksen erikoistumiskoulutus

Objectives

Opintojakson tavoite:
Tällä opintojaksolla jäsennät uraohjausta osana laajempaa yhteiskunnan ja muuttuvan työelämän kokonaisuutta.

Opintojakson osaamistavoite:
Hahmotat vallitsevan ajan filosofisia uskomuksia ja niiden heijastumia työelämän muutoksiin. Arvioit omia arvolähtökohtia uraohjauksessa sekä opit tunnistamaan ohjaustyön eettisiä periaatteita ja toimimaan niiden mukaisesti.

Content

Opintojaksolla perehdytään vallitsevan ajan filosofisiin uskomuksiin ja arvolähtökohtiin sekä näiden merkitykseen uraohjauksessa. Opintojakson aikana arvioit omia arvolähtökohtiasi ja niiden vaikutusta uraohjaustyön toteuttamiseen eettisten periaatteiden mukaisesti. Lisäksi luot perustaa oman ohjausfilosofiansa tiedostamiselle ja rakentamiselle.

Learning materials and recommended literature

Guignon, C. 2004. On being authentic. London: Routledge.
Kunnas, T. 2002. Mitä jäljellä moraalista. Helsinki: Kirjapaja.
MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus. Pyöriä, P. 2017. Työelämän myytit ja todellisuus. Helsinki: Gaudeamus.
Siltala, J. 2007. Työelämän huonontumisen lyhyt historia: muutokset hyvinvointivaltion ajasta globaaliin hyperkilpailuun. Keuruu: Otava.
Tiberius, V. 2008. The reflective life: living wisely with our limits. Oxford: Oxford University Press.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja siihen sisältyy lähitapaamisia, pienryhmä- ja henkilökotaista ohjausta, itsenäistä työskentelyä sekä verkon välityksellä tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.

Student workload

Tämä opintojakso on 2 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 54 tunnin työpanosta.

Content scheduling

Opintojakso alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.12.2021.

Further information for students

Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.

Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.

Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Osaat hahmottaa vallitsevan ajan filosofisia uskomuksia ja niiden heijastumia työelämän muutoksiin.
Osaat arvioida omia arvolähtökohtiasi uraohjauksessa.
Tunnistat ohjaustyön eettisiä periaatteita ja toimit niiden mukaisesti.

Timing

25.01.2022 - 02.11.2022

Number of ECTS credits allocated

2 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Teachers
  • Riikka Michelsson
  • Mervi Pasanen
Groups
  • EKA22KUE
    Uraohjauksen erikoistumiskoulutus

Objectives

Opintojakson tavoite:
Tällä opintojaksolla jäsennät uraohjausta osana laajempaa yhteiskunnan ja muuttuvan työelämän kokonaisuutta.

Opintojakson osaamistavoite:
Hahmotat vallitsevan ajan filosofisia uskomuksia ja niiden heijastumia työelämän muutoksiin. Arvioit omia arvolähtökohtia uraohjauksessa sekä opit tunnistamaan ohjaustyön eettisiä periaatteita ja toimimaan niiden mukaisesti.

Content

Opintojaksolla perehdytään vallitsevan ajan filosofisiin uskomuksiin ja arvolähtökohtiin sekä näiden merkitykseen uraohjauksessa. Opintojakson aikana arvioit omia arvolähtökohtiasi ja niiden vaikutusta uraohjaustyön toteuttamiseen eettisten periaatteiden mukaisesti. Lisäksi luot perustaa oman ohjausfilosofiansa tiedostamiselle ja rakentamiselle.

Learning materials and recommended literature

Guignon, C. 2004. On being authentic. London: Routledge.
Kunnas, T. 2002. Mitä jäljellä moraalista. Helsinki: Kirjapaja.
MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus. Pyöriä, P. 2017. Työelämän myytit ja todellisuus. Helsinki: Gaudeamus.
Siltala, J. 2007. Työelämän huonontumisen lyhyt historia: muutokset hyvinvointivaltion ajasta globaaliin hyperkilpailuun. Keuruu: Otava.
Tiberius, V. 2008. The reflective life: living wisely with our limits. Oxford: Oxford University Press.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja siihen sisältyy lähitapaamisia, pienryhmä- ja henkilökotaista ohjausta, itsenäistä työskentelyä sekä verkon välityksellä tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.

Student workload

Tämä opintojakso on 2 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 54 tunnin työpanosta.

Content scheduling

Opintojakso alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.12.2021.

Further information for students

Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.

Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.

Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Osaat hahmottaa vallitsevan ajan filosofisia uskomuksia ja niiden heijastumia työelämän muutoksiin.
Osaat arvioida omia arvolähtökohtiasi uraohjauksessa.
Tunnistat ohjaustyön eettisiä periaatteita ja toimit niiden mukaisesti.