Ura- ja ohjausteoriat elämänkulussaLaajuus (3 cr)
Code: EK00BJ40
Credits
3 op
Teaching language
- Finnish
Objective
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että hallitset uraohjauksen teoriaperustan ja osaat soveltaa eri tieteenalojen tarjoamaa tietoa osaksi omia ohjauksen ammattikäytänteitäsi.
Opintojakson osaamistavoite:
Tunnet keskeiset ura- ja ohjausteoriat, opit analysoimaan ja arvioimaan ura- ja ohjausteorioiden suhdetta eri aikakausiin ja toisiinsa, opit tarkastelemaan yksilöiden ja yhteisöjen elämänkulkuja erilaisista teoreettisista lähtökohdista sekä hahmottamaan yksilöiden ohjaustarpeita erilaisissa elämäntilanteissa ihmisen eri elämänkentillä.
Content
Opintojaksolla tutkitaan uran ja uraohjauksen käsitettä. Tutustutaan keskeisiin ura- ja ohjausteorioihin sekä uraohjauksen kysymyksiin elämänkulussa. Analysoidaan ja arvioidaan ura- ja ohjausteorioita niiden historiallisessa kontekstissaan. Opintojaksolla pohditaan eri teorioiden ihmis- ja tietokäsitystä sekä sitä, millaisia ohjauskäytänteitä ne tuottavat. Lisäksi perehdytään elinikäisen ja elämänlaajuisen ohjauksen kysymyksiin yksilöiden ja yhteisöjen keskeisten elämäntavoitteiden ja ohjaustarpeiden näkökulmista. Opintojaksolla luot perustaa oman uraohjauksen käyttöteoriasi tiedostamiselle ja rakentamiselle.
Assessment criteria, approved/failed
Tunnet keskeiset ura- ja ohjausteoriat.
Osaat analysoida ja arvioida ura- ja ohjausteorioiden suhdetta eri aikakausiin ja toisiinsa.
Osaat tarkastella yksilöiden ja yhteisöjen elämänkulkuja erilaisista teoreettisista lähtökohdista.
Tunnistat yksilöiden ohjaustarpeita erilaisissa elämäntilanteissa ihmisen eri elämänkentillä.
Timing
13.03.2023 - 15.11.2023
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Teaching languages
- Finnish
Teachers
- Riikka Michelsson
- Mervi Pasanen
Groups
-
EKA23KUE1Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
Objectives
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että hallitset uraohjauksen teoriaperustan ja osaat soveltaa eri tieteenalojen tarjoamaa tietoa osaksi omia ohjauksen ammattikäytänteitäsi.
Opintojakson osaamistavoite:
Tunnet keskeiset ura- ja ohjausteoriat, opit analysoimaan ja arvioimaan ura- ja ohjausteorioiden suhdetta eri aikakausiin ja toisiinsa, opit tarkastelemaan yksilöiden ja yhteisöjen elämänkulkuja erilaisista teoreettisista lähtökohdista sekä hahmottamaan yksilöiden ohjaustarpeita erilaisissa elämäntilanteissa ihmisen eri elämänkentillä.
Content
Opintojaksolla tutkitaan uran ja uraohjauksen käsitettä. Tutustutaan keskeisiin ura- ja ohjausteorioihin sekä uraohjauksen kysymyksiin elämänkulussa. Analysoidaan ja arvioidaan ura- ja ohjausteorioita niiden historiallisessa kontekstissaan. Opintojaksolla pohditaan eri teorioiden ihmis- ja tietokäsitystä sekä sitä, millaisia ohjauskäytänteitä ne tuottavat. Lisäksi perehdytään elinikäisen ja elämänlaajuisen ohjauksen kysymyksiin yksilöiden ja yhteisöjen keskeisten elämäntavoitteiden ja ohjaustarpeiden näkökulmista. Opintojaksolla luot perustaa oman uraohjauksen käyttöteoriasi tiedostamiselle ja rakentamiselle.
Learning materials and recommended literature
Brown, S. D. & Lent, R. W. 2013. Career development and counseling: putting theory and research to work. New Jersey: Wiley.
De Vos, A. & Van der Heijden, B. 2015. Handbook of research on sustainable careers. Chel-tenham: Edward Elgar.
Inkson, K., Dries N. & Arnold, J. (eds.) 2015. Understanding careers. London: Sage.
McMahon, M. & Patton W. (eds.) 2006. Career counselling. Constructivist approaches. London: Routledge.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. 2000. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1. Jyväs-kylä: PS-kustannus.
Kauppila, P. A., Silvonen, J. & Vanhalakka-Ruoho, M. (toim.) 2015. Toimijuus, ohjaus ja elämänkulku. University of Eastern Finland: Reports and Studies in Education, Humanities, and Theology.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja siihen sisältyy lähitapaamisia, pienryhmä- ja henkilökotaista ohjausta, itsenäistä työskentelyä sekä verkon välityksellä tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.
Student workload
Tämä opintojakso on 3 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 81 tunnin työpanosta.
Content scheduling
Opintojakso alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.12.2021
Further information for students
Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.
Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.
Evaluation scale
Pass/Fail
Evaluation criteria, pass/failed
Tunnet keskeiset ura- ja ohjausteoriat.
Osaat analysoida ja arvioida ura- ja ohjausteorioiden suhdetta eri aikakausiin ja toisiinsa.
Osaat tarkastella yksilöiden ja yhteisöjen elämänkulkuja erilaisista teoreettisista lähtökohdista.
Tunnistat yksilöiden ohjaustarpeita erilaisissa elämäntilanteissa ihmisen eri elämänkentillä.
Timing
24.01.2023 - 08.12.2023
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Teaching languages
- Finnish
Teachers
- Seija Koskela
- Riikka Michelsson
Groups
-
EKA23KUEUraohjauksen erikoistumiskoulutus
Objectives
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että hallitset uraohjauksen teoriaperustan ja osaat soveltaa eri tieteenalojen tarjoamaa tietoa osaksi omia ohjauksen ammattikäytänteitäsi.
Opintojakson osaamistavoite:
Tunnet keskeiset ura- ja ohjausteoriat, opit analysoimaan ja arvioimaan ura- ja ohjausteorioiden suhdetta eri aikakausiin ja toisiinsa, opit tarkastelemaan yksilöiden ja yhteisöjen elämänkulkuja erilaisista teoreettisista lähtökohdista sekä hahmottamaan yksilöiden ohjaustarpeita erilaisissa elämäntilanteissa ihmisen eri elämänkentillä.
Content
Opintojaksolla tutkitaan uran ja uraohjauksen käsitettä. Tutustutaan keskeisiin ura- ja ohjausteorioihin sekä uraohjauksen kysymyksiin elämänkulussa. Analysoidaan ja arvioidaan ura- ja ohjausteorioita niiden historiallisessa kontekstissaan. Opintojaksolla pohditaan eri teorioiden ihmis- ja tietokäsitystä sekä sitä, millaisia ohjauskäytänteitä ne tuottavat. Lisäksi perehdytään elinikäisen ja elämänlaajuisen ohjauksen kysymyksiin yksilöiden ja yhteisöjen keskeisten elämäntavoitteiden ja ohjaustarpeiden näkökulmista. Opintojaksolla luot perustaa oman uraohjauksen käyttöteoriasi tiedostamiselle ja rakentamiselle.
Learning materials and recommended literature
Brown, S. D. & Lent, R. W. 2013. Career development and counseling: putting theory and research to work. New Jersey: Wiley.
De Vos, A. & Van der Heijden, B. 2015. Handbook of research on sustainable careers. Chel-tenham: Edward Elgar.
Inkson, K., Dries N. & Arnold, J. (eds.) 2015. Understanding careers. London: Sage.
McMahon, M. & Patton W. (eds.) 2006. Career counselling. Constructivist approaches. London: Routledge.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. 2000. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1. Jyväs-kylä: PS-kustannus.
Kauppila, P. A., Silvonen, J. & Vanhalakka-Ruoho, M. (toim.) 2015. Toimijuus, ohjaus ja elämänkulku. University of Eastern Finland: Reports and Studies in Education, Humanities, and Theology.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja siihen sisältyy lähitapaamisia, pienryhmä- ja henkilökotaista ohjausta, itsenäistä työskentelyä sekä verkon välityksellä tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.
Student workload
Tämä opintojakso on 3 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 81 tunnin työpanosta.
Content scheduling
Opintojakso alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.12.2021
Further information for students
Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.
Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.
Evaluation scale
Pass/Fail
Evaluation criteria, pass/failed
Tunnet keskeiset ura- ja ohjausteoriat.
Osaat analysoida ja arvioida ura- ja ohjausteorioiden suhdetta eri aikakausiin ja toisiinsa.
Osaat tarkastella yksilöiden ja yhteisöjen elämänkulkuja erilaisista teoreettisista lähtökohdista.
Tunnistat yksilöiden ohjaustarpeita erilaisissa elämäntilanteissa ihmisen eri elämänkentillä.
Timing
25.01.2022 - 02.11.2022
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Teaching languages
- Finnish
Teachers
- Riikka Michelsson
- Mervi Pasanen
Groups
-
EKA22KUEUraohjauksen erikoistumiskoulutus
Objectives
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että hallitset uraohjauksen teoriaperustan ja osaat soveltaa eri tieteenalojen tarjoamaa tietoa osaksi omia ohjauksen ammattikäytänteitäsi.
Opintojakson osaamistavoite:
Tunnet keskeiset ura- ja ohjausteoriat, opit analysoimaan ja arvioimaan ura- ja ohjausteorioiden suhdetta eri aikakausiin ja toisiinsa, opit tarkastelemaan yksilöiden ja yhteisöjen elämänkulkuja erilaisista teoreettisista lähtökohdista sekä hahmottamaan yksilöiden ohjaustarpeita erilaisissa elämäntilanteissa ihmisen eri elämänkentillä.
Content
Opintojaksolla tutkitaan uran ja uraohjauksen käsitettä. Tutustutaan keskeisiin ura- ja ohjausteorioihin sekä uraohjauksen kysymyksiin elämänkulussa. Analysoidaan ja arvioidaan ura- ja ohjausteorioita niiden historiallisessa kontekstissaan. Opintojaksolla pohditaan eri teorioiden ihmis- ja tietokäsitystä sekä sitä, millaisia ohjauskäytänteitä ne tuottavat. Lisäksi perehdytään elinikäisen ja elämänlaajuisen ohjauksen kysymyksiin yksilöiden ja yhteisöjen keskeisten elämäntavoitteiden ja ohjaustarpeiden näkökulmista. Opintojaksolla luot perustaa oman uraohjauksen käyttöteoriasi tiedostamiselle ja rakentamiselle.
Learning materials and recommended literature
Brown, S. D. & Lent, R. W. 2013. Career development and counseling: putting theory and research to work. New Jersey: Wiley.
De Vos, A. & Van der Heijden, B. 2015. Handbook of research on sustainable careers. Chel-tenham: Edward Elgar.
Inkson, K., Dries N. & Arnold, J. (eds.) 2015. Understanding careers. London: Sage.
McMahon, M. & Patton W. (eds.) 2006. Career counselling. Constructivist approaches. London: Routledge.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. 2000. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1. Jyväs-kylä: PS-kustannus.
Kauppila, P. A., Silvonen, J. & Vanhalakka-Ruoho, M. (toim.) 2015. Toimijuus, ohjaus ja elämänkulku. University of Eastern Finland: Reports and Studies in Education, Humanities, and Theology.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja siihen sisältyy lähitapaamisia, pienryhmä- ja henkilökotaista ohjausta, itsenäistä työskentelyä sekä verkon välityksellä tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.
Student workload
Tämä opintojakso on 3 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 81 tunnin työpanosta.
Content scheduling
Opintojakso alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.12.2021
Further information for students
Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.
Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.
Evaluation scale
Pass/Fail
Evaluation criteria, pass/failed
Tunnet keskeiset ura- ja ohjausteoriat.
Osaat analysoida ja arvioida ura- ja ohjausteorioiden suhdetta eri aikakausiin ja toisiinsa.
Osaat tarkastella yksilöiden ja yhteisöjen elämänkulkuja erilaisista teoreettisista lähtökohdista.
Tunnistat yksilöiden ohjaustarpeita erilaisissa elämäntilanteissa ihmisen eri elämänkentillä.