Siirry suoraan sisältöön

Opettajan kehittyvä toimintaympäristö (8 cr)

Code: AJ00BC10-3001

General information


Enrollment

03.08.2020 - 30.08.2020

Timing

01.08.2020 - 15.05.2022

Number of ECTS credits allocated

8 op

Virtual portion

8 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 340

Degree programmes

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Teachers

  • Mika Loponen
  • Siru Lehto
  • Ari Langén
  • Virva-Liisa Pekkarinen
  • Ritva Ylitervo
  • Mari Kolu

Groups

  • AJA20SJE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJL
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus

Objective

The purpose of the course

This course will introduce you with the Finnish educational system, institutional steering and planning systems within vocational and professional education and higher education, and relevant legislation. It is important to know these things, which are the key determinants of a teacher's work, for example, in terms of the legal security of yourself and your students. You will also look at opportunities to develop professional learning and deepen your development skills.

Course competences

In this course you will develop your future orientation, developmental skills and reflection skills.

Future orientation refers to
- teachers being involved in creating the future for VET learning, working life and society by investigating and critically analysing existing practices and structures.
- the courage to rethink and support the development of social equality, democracy and human rights.

Developmental skills refers to:
- Teachers’ ability to further develop their own and their organisation’s practices in collaboration with others.
- The ability to develop VET learning, working life and entrepreneurship at the regional, national and international levels by working in partner networks.

Reflection skills means
- Teachers’ ability to recognise and critically assess their values, attitudes, ethical principles and work methods as a facilitator of learning.

The learning objectives

You will understand the Finnish national education system and the guidance and planning systems related to vocational education and higher education. You are aware of the opportunities and future directions of professional learning and competence development. You are also aware of the role that international co-operation has in the everyday operations of the institutions and how they are implemented.

Content

National education system, guidance system for vocational and higher education, legislation, strategies and policies governing the activities of educational institutions

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja se perustuu oppimispiirityöskentelyyn. Opintojakso koostuu kolmesta oppimispiirinä tehtävästä oppimistehtävästä ja itsearvioinnista. Ohjaus ja oppimistehtävien rakentaminen toteutuvat verkossa ja itsenäistä /oppimispiirityöskentelyä tehden.

International connections

Tällä opintojaksolla perehdyt myös kansainvälisen toiminnan merkitykseen oppilaitosten arjessa ja siihen, millaisten toiminta-muotojen avulla sitä toteutetaan.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso suoritetaan tekemällä verkossa olevat oppimistehtävät oppimispiirissä tai osoittamalla osaaminen arviointi- ja tunnustamismenettelyn kautta (AHOT). Hyväksilukemisen periaatteet ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ohjaavat aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista.

Osaamisen hankkiminen

Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia tai parhaillaan olla hankkimassa tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista omassa työssäsi esimerkiksi ammatillisen koulutuksen parissa.

Osaamisen osoittaminen

Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien ja itsearvioinnin avulla.

Voit myös osoittaa tämän opintojakson osaamisen myös osaamisen tunnistamisen avulla. Sinulla jo olemassa olevan osaamisen tunnistamista varten perehdy opintojakson osaamistavoitteisiin, arviointikriteereihin ja oppimistehtäviin. Arvioi omaa osaamistasi suhteessa niihin. Laadi aineisto, joka osoittaa, että sinulla jo on tässä opintojaksossa tavoitteena oleva osaaminen. Tee aineiston arviointia varten selvitys, jossa perustelet, miten se osoittaa opintojakson osaamistavoitteita vastaavan osaamisesi. Lähetä hyväksilukuhakemus, aineistosi ja selvityksesi osaamisen tunnistamista ja arvioimista varten tämän opintojakson kouluttajalle.

Student workload

Tämä opintojakso on 8 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee sinulta itseltäsi laskennallisesti noin 216 tunnin työpanosta: lukemista, materiaalien hakua, oppimistehtävien pohtimista ja työstämistä itsenäisesti ja yhdessä oppimispiirin kanssa.

Content scheduling

Opintojakso alkaa heti opintojesi alussa ja kestää koko opiskelusi ajan.

Further information

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat itsearviointi ja vertaisarviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät (tehtävät 1-3) ja itsearviointitehtävä (tehtävä 4).

Evaluation scale

Pass/Fail

Assessment criteria, approved/failed

The criteria for assessing the approved level are as follows:

Developmental skills:
By collaborating, you anticipate the challenges of developing education and actively look for solutions to them.

Future Orientation:
You know the legislation of vocational and higher education and the significance of its application for the student, the work of a teacher, the development of working life and the organizer of education.

Reflection skills:
You critically examine changes in a teacher's operating environment at different levels of the education system, utilizing your own experiences.