Siirry suoraan sisältöön

Opettajuuden rakentaminen (6 cr)

Code: AJ00BO26-3005

General information


Enrollment

01.06.2021 - 05.09.2021

Timing

01.08.2021 - 31.07.2024

Number of ECTS credits allocated

6 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Campus

Lutakon kampus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 50

Degree programmes

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Teachers

  • Anu Utter
  • Outi Pylkkä
  • Virva-Liisa Pekkarinen

Groups

  • AJA21SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus

Objective

The purpose of the study unit

The purpose of this course is to develop your reflection skills as a part of the teacher identity development. You will set personal goals related to teacher education and your own professional development. You will monitor and evaluate your own study progress and the development of the competence. You will participate in the learning circle group work, and at the end of the studies you will analyse the results of you have achieved.

Study unit competeneces

In this course, you will promote and develop your reflection skills, agency skills and interpersonal skills.

The objective of reflection skills is that you will be able to assess your pedagogical principles and working methods as a facilitator of learning. You will be able to realistically assess your own learning and competences, as well as, set new goals as a facilitator of learning.  

The objective of agency skills is that you will be able to systematically develop your professional competences as a facilitator of learning. You will be able to develop pedagogically meaningful learning environments in cooperation with other staff members.

The objective of interpersonal skills is that you will be able to take into account learner diversity and learners' personal goals both in planning and implementing learning sessions, and in guiding and evaluating learning processes.

Learning objectives

You will be able to systematically develop your professional competence as a facilitator of learning. You will be able to assess your pedagogical principles and working methods as a facilitator of learning. You will be able to realistically assess your own learning and competence and set new goals as a facilitator of learning. You are also able to work in a constructive manner with your peer students.

Content

Tasks related to a personal competence development plan (CDP), reflective learning diary, peer and self-evaluation, participation in small group (learning circle) work, portfolio work.

Teaching methods

Tähän opintojaksoon sisältyy kasvokkais- ja/tai verkkotyöskentelyä, itsenäistä opiskelua ja oppimispiirityöskentelyä.

Opintojakson alussa arvioit henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassasi (HOPS) omia lähtökohtiasi opettajaopintoihin. HOPSin avulla suunnittelet ja arvioit opintojesi etenemistä opiskelusi eri vaiheissa. Opintojesi aikana pidät yllä myös portfoliota. Kokoat siihen tärkeimpinä pitämiäsi kokemuksia ja oppimistuloksia opintojesi ajalta. HOPSin ja portfolion ohella kolmas ylläpidettävä asia on henkilökohtainen oppimispäiväkirja.  

Näiden kolmen koko opintojen ajan ylläpidettävien aineistojen lisäksi tähän opintojaksoon kuuluu yhtenä oppimistehtävänä osallistuminen ohjauspäiviin ja oppimispiiritoimintaan, joissa saat vertaisohjausta ja –palautetta opintoihisi liittyen ja toimit myös itse vertaisohjaajana ja palautteen antajana. Opintojesi päättövaiheessa teet kokoavan itsearvioinnin ja käyt kouluttajasi kanssa koulutuksen päättävän arviointikeskustelun. 

Exam schedules

Tähän opintojaksoon ei sisälly tenttiä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:  
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamista edistät asettamalla itsellesi opettajankoulutukseen liittyviä tavoitteita, etenemällä niiden mukaisesti opinnoissasi, dokumentoimalla ja arvioimalla omaa oppimisprosessiasi sekä antamalla palautetta opiskelijakollegoillesi heidän oppimisensa tueksi. Oppimispiirien yhteistyö on merkittävää tällä opintojaksolla. Myös ohjauspäivät rakentuvat ammatillisen opettajuuden rakentamisen ympärille.  

Osaamisen osoittaminen:  
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat tekemällä oppimistehtävät, jotka muodostuvat HOPSista, portfoliosta, oppimispiiri- ja ohjauspäivätyöskentelystä sekä koulutuksen päättävästä arviointikeskustelusta ja siihen liittyvästä aineistosta. 

Student workload

Tämä opintojakso on kuuden opintopisteen laajuinen. Se merkitsee, että sinulle on varattu erilaisiin tehtäviin (henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatiminen ja sen ylläpitäminen, palaute- ja arviointikeskustelut, vertaistyöskentely) ajallisesti noin 162 tunnin työskentelymahdollisuus. 

Content scheduling

Opintojakso alkaa heti opintojesi alussa ja kestää koko opiskelusi ajan. 

Further information

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineisto muodostuu HOPSista, portfoliosta ja oppimispiiri- ja ohjauspäivätyöskentelystä sekä koulutuksen päättävästä arviointikeskustelusta ja siihen liittyvästä aineistosta. 

Evaluation scale

Pass/Fail

Assessment criteria, approved/failed

The criteria for assessing the approved level are as follows:

Reflection skills
- You assess your own learning process and competence based on the learning objectives defined in professional teacher education.

Agency skills
- You will set goals for yourself that are related to teacher education, develop your own professional agency based on your own starting points and set new goals for your professional development.

Interpersonal skills
- You will document your learning for others and provide constructive feedback for other students to support their learning.