Siirry suoraan sisältöön

Opinto-ohjaajan ammatillinen identiteetti (15 cr)

Code: AO00BC98-3001

General information


Enrollment

03.08.2020 - 30.08.2020

Timing

01.08.2020 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

15 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Campus

Lutakon kampus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 50

Degree programmes

  • Opinto-ohjaajankoulutus

Teachers

  • Seija Koskela
  • Virpi Koskelo
  • Pirjo Hänninen
  • Riikka Michelsson
  • Mervi Pasanen

Groups

  • AJO20SO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Objective

Opintojakson tarkoitus:

Tällä opintojaksolla asetat itsellesi opinto-ohjaajan koulutukseen ja ohjaajan saavuttamaasi osaamista ammatilliseen kehittymiseen liittyviä tavoitteita. Reflektoit osaamisesi kehittymistä ja rakennat yhteisöllistä tietoa erilaisissa koulutuksen aikaisissa vertaisryhmissä. Opintojen päätteeksi arvioit koulutuksen aikana kerryttämääsi osaamista.


Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

toimijuusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan kykyä hyödyntää työssään opintopolun eri vaiheissa opinto-ohjaajan laaja-alaiseen kelpoisuuteen liittyvää tiedollista ja menetelmällistä osaamista. Se on taitoa määritellä ohjaustyö tilanteissa, joissa siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia, uudistuksia ja muutostarpeita. Se on kykyä edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja vastuullisuutta ja tehdä näkyväksi ohjauksen merkitystä osana koulutuksen tuloksellisuutta.

kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan sisällöllistä ja menetelmällistä kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä paikallisella, valtakunnallisella että kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.

vuorovaikutusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan taitoa toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa myönteisellä ja mielekkäällä tavalla.

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä.


Opintojakson osaamistavoite:

Kykenet tunnistamaan ja sanoittamaan omaa osaamistasi. Asetat mielekkäitä tavoitteita omalle ohjaajana kehittymisellesi sekä arvioit realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi suhteessa opinto-ohjaajankoulutuksen yleisiin ja omiin tavoitteisiin.

Kykenet vuorovaikutukselliseen ja osaamista kehittävään dialogiin sekä yhteisöllisen tiedon rakentamiseen erilaisissa vertaisryhmissä opinto-ohjaajankoulutuksen aikana.

Osaat etsiä ja kriittisesti valikoida sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä sinun että yhteisösi ohjauksen kehittymistä.

Content

Ammatillisen kehittymisen reflektointi, yhteisöllinen tiedon rakentaminen, teoreettisen tiedon ja kokemustiedon yhdistäminen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Portfolio:

Huotari, J., Lepänjuuri, A. & Niskanen, A. 2007. Elektroninen portfolio osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa. Teoksessa A. Laitinen, R. Nurminen & L. Soininen (toim.) Tunnistatko osaamisen. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. 89 – 98.

Kankaanranta, M., Grant, A. & Linnakylä, P. (toim.) 2007. e-Portfolio. Adding Value for Lifelong Learning. Institute for Educational Research: Jyväskylä.

HOPS:

Annala, J. 2007. Merkitysneuvotteluja hopsista ja sen ohjauksesta. Toimintatutkimus hopsin ja sen ohjauksen kehittämisestä korkea-asteen koulutuksessa. Acta Universitatis Tamperensis 1225. Tampere: Tampere University Press.

Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.) 2011. Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOYpro.

Penttinen, L., Skaniakos, T., Ansela, M. & Plihtari, E. (toim.) 2011. HOPS –ohjaus. Osaamista, yhteistyötä ja hyvinvointia.

Ruohotie, P. 2000. Oppiminen ja ammatillinen kasvu. Porvoo: WSOY.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu ohjauspäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja oppimispiirityöskentelyyn.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:

Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät.

Osaamisen osoittaminen:

Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat ohjauspäiviin osal-listumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimisteh-tävät

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 405 h (15 op x 27 h opiskelijan työtä).

Content scheduling

Opintojakso alkaa 2.6.2020.

Further information

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessi arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät sekä ohjauspäivien aikana osoitettu osaaminen.

Evaluation scale

Pass/Fail

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Ohjausosaaminen:
tunnet ohjauksen peruskäsitteistön ja ohjauksen sisältöalueet, tunnistat oman toimintasi taustalla olevat ohjauksen teoreettiset ja filosofis-eettiset lähtökohdat sekä osaat yhdistää ohjausta koskevaa kokemuksellista tietoa teoreettiseen tietoon siten, että ne muodostavat eheän kokonaisuuden, ohjaajan oman käyttöteorian.

Asiakasosaaminen:
Osaat soveltaa ohjausteoreettista osaamistasi erilaisissa ohjaustilanteissa.

Vuorovaikutusosaaminen:
Osaat toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa myönteisellä ja mielekkäällä tavalla.

Reflektio-osaaminen:
Tunnistat ohjaajuuteesi liittyviä peruskäsityksiäsi, arvojasi ja asenteitasi sekä omia ajattelu- ja toimintamallejasi ja osaat arvioida niitä kriittisesti.
Osaat arvioida oman toimintasi ja ajattelusi eettisiä lähtökohtia sekä oman osaamisesi ja ammatillisen identiteetin kehittymistä.