Siirry suoraan sisältöön

Esteetön työ- ja toimintaympäristö (3 cr)

Code: SKOS1813-3002

General information


Enrollment

01.11.2021 - 09.01.2022

Timing

03.01.2022 - 11.03.2022

Number of ECTS credits allocated

3 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

34 % Face-to-face, 66 % Online learning

Unit

Hyvinvointiyksikkö

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 35

Degree programmes

  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Teachers

  • Sanna Harjula

Groups

  • SKO18SM
    Kuntoutuksen ohjaaja
  • SKO19SM
    Kuntoutuksen ohjaaja

Objective

The student is familiar with the concept of accessibility from the perspective of clients, employees, operating environments and legislation. The student is familiar with society's and organisations' potential to promote accessibility. The student is able to seek information related to the accessibility, usability and barrier-free qualities of an operating environment. The student is able to assess and document the usability and accessibility of operating environments and function as a part of a multidisciplinary professional team.

Content

Accessibility as a concept. How society and organisations can promote accessibility. Evidence-based information related to accessibility, usability and barrier-free locations and the assessment thereof. Evaluating and documenting the accessibility of operating environments.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esteettömän asuinympäristön suunnittelu. RT-esteettömyystieto. http://www.esteettomyys.rakennustieto.fi/

Esteettömyys. Invalidiliitto. https://www.invalidiliitto.fi/esteetonfi

Maankäyttö- ja rakennuslaki. L 132/1999. Ympäristöministeriö.

Suomen rakentamismääräyskokoelma. 2018. Ympäristöministeriö. http://www.ym.fi/rakentamismaaraykset

Työpaikan esteettömyyden arviointimenetelmä –ESTE. Työterveyslaitos.

Tukimateriaali:
Iwarsson, S. & Slaug, B. 2008. Housing Enabler. Arviointiväline asumisen esteettömyysongelmien arviointiin ja analysointiin.

Sievänen, L. & Sievänen, M. 2014. Vaikeasti kehitysvammaisten henkilöiden asuntojen ja asuin-ympäristöjen suunnitteluopas, Koti kaikille -hanke. Asumisenrahoitus- ja kehittämiskeskuksen raportteja 1/2014. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/43166/ARAra_1_2014_Vaikeasti_kehitysvammaisten_asuntojen_ja_asuinymp%c3%a4rist%c3%b6jen_suunnitteluopas.pdf?sequence=1

Sievänen L, Sievänen M, Välikangas K & Eloniemi-Sulkava U. 2007. Opas ikääntyneen muistioireisen kodin muutostöihin. Ympäristöministeriö.

Sipiläinen, P. 2011. Kuntouttavan hoitotyön vaatimukset ikäihmisten asunnoille. Väitöskirjat 4/2011. Aalto yliopisto.

Työelämän esteettömyys. Vates säätiö. https://www.vates.fi/tietopaketit/tyoelaman-esteettomyys.html

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu, webinaarit, oppmistehtävät.

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttejä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Oman työn opinnollistaminen

Student workload

Verkkomateriaaleihin tutustuminen ja tiedonhaku 15 h
Oppimistehtävät 54 h
Webinaarit 12 h
Yhteensä 81 h

Content scheduling

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Kokonaisuus koostuu kolmesta webinaarista, joihin tulee osallistua.

Evaluation scale

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 (Adequate)
The student is able to evaluate the accessibility of the operating environment. They are able to document assessment results and make recommendations based on the evaluation. The student uses limited source materials in their tasks. The student follows the key points of JAMK’s reporting instructions.

2 (Satisfactory)
The student is able to evaluate the accessibility of operating environments in a suitable manner. They are able to document assessment results clearly and make recommendations based on the evaluation. The student uses source materials in their tasks. The student follows the key points of JAMK’s reporting instructions.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 (Good) The student is able to evaluate the accessibility of operating environments in a client-oriented and suitable manner. They are able to document assessment results clearly and justify the recommendations based on the assessment well, in accordance with legislation and the client's comprehensive situation. The student uses relevant evidence-based information extensively. The student follows JAMK’s reporting instructions.

4 (Very good) The student is able to evaluate the accessibility of operating environments in a professional and client-oriented manner. They are able to document assessment results clearly and consistently and justify the recommendations based on the assessment very well, in accordance with legislation and the client's overall situation. The student uses relevant evidence-based information extensively. The student follows JAMK’s reporting instructions.

Assessment criteria, excellent (5)

5 (Excellent) The student is able to evaluate the accessibility of operating environments in a professional, client-oriented and critical manner. They are able to document assessment results clearly and consistently and justify the recommendations based on the assessment in a professional manner, in accordance with legislation and the client's overall situation. The student uses relevant evidence-based information in an extensive and analytical manner. The student follows JAMK’s reporting instructions.

Qualifications

The student possesses basic knowledge of occupational well-being, assessing functional and working capacity, and ergonomics.