Siirry suoraan sisältöön

Digitalisaatio liiketoiminnassa (5 cr)

Code: YLDX1570-3002

General information


Enrollment

02.08.2021 - 05.09.2021

Timing

14.08.2021 - 05.11.2021

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

Teknologiayksikkö

Campus

Pääkampus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 25

Degree programmes

  • Digitaalinen toimitusketju (YAMK)

Teachers

  • Eero Aarresola
  • Pasi Lehtola

Teacher in charge

Eero Aarresola

Groups

  • ZJA21STPYDT
    Avoin AMK, teniikka, Digitaalinen toimitusketju
  • YTM21S1
    Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju

Objective

Opintojakson tarkoitus:

Digitalisaatio on muuttanut ja tulee muuttamaan meidän kaikkien elämäämme – halusimme sitä tai emme. Tästä syystä on tärkeää ymmärtää mistä itse ilmiössä on oikeastaan kyse ja toisaalta mistä ei. Jäsentämättömänä ”möhkäleenä” digitalisaatio ja sen vaikutukset saattavat tuntua ehkäpä hieman pelottaviltakin. Tämän opintojakson käytyäsi suhtautumisesi ilmiöön perustuu tunnistettuihin faktoihin ja sitä kautta ymmärrät mitä mahdollisuuksia digitalisaatio tarjoaa niin yhteiskunnallisella kuin yritystasolla.

Opintojakson osaamiset:

Digitalisaatio-osaaminen
Johtamisosaaminen
Strategiaosaaminen
Kansainvälisyys –ja viestintäosaaminen
Yrittäjyys- innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:

Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet ja niiden syntymekanismit. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina.

Content

Opintojakson sisältö rakentuu seuraavista teemoista:

- Digitalisaatio ilmiönä
- Digitaalinen murros
- Digitalisaation tuomat mahdollisuudet
- Digitalisaation johtaminen
- Uudet teknologiat

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lindgren, J., Mokka, R., Neuvonen, A. & Toponen, A. 2019. Digitalisaatio - murroksen koko kuva. Helsinki: Tammi
Hämäläinen, V., Maula, H. & Suominen, K. 2016. Digiajan strategia. Helsinki: Alma Talent.
Ilmarinen, V. & Koskela, K. 2015. Digitalisaatio – Yritysjohdon käsikirja. Helsinki: Talentum.

Teaching methods

Luennot ja työpajatyöskentely etäkontaktipäivillä.
Case stydy -työskentely/opetus etäkontaktipäivällä
Oppimistehtävät

Employer connections

Opintojaksolla vierailee luennoitsijoita työelämästä.
Opintojakson oppimistehtävät ovat luonteeltaan työelämää kehittäviä/tutkivia.

Exam schedules

Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.

International connections

Kansainvälisyys toteutuu opintojaksolla KV -artikkelien käyttämisenä opetusmateriaalina.

Student workload

Etäkontaktiluennot 20 h
Oppimistehtävät 70 h
Opiskelumateriaaliin perehtyminen 45 h
Yhteensä 135 h

Further information

Opintojakson arviointi pohjautuu oppimistavoitteista johdettuihin arviointikriteereihin. Jokainen oppimistehtävä arvioidaan arviointiasteikolla (0-5) ja opintojakson kokonaisarvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvosta.

Evaluation scale

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1: Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet ja niiden syntymekanismit. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina.

Tyydyttävä 2: Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet ja niiden syntymekanismit. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla ja tunnistaa tarkoituksenmukaiset kehittämismahdollisuudet oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3: Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet, niiden syntymekanismit ja vaikuttavuuden oman organisaation toimintaympäristöön. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla ja tunnistaa tarkoituksenmukaiset kehittämismahdollisuudet oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina.

Kiitettävä 4: Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet, niiden syntymekanismit ja vaikuttavuuden oman organisaation toimintaympäristöön. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla ja tunnistaa tarkoituksenmukaiset kehittämismahdollisuudet oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina ja ymmärtää niiden soveltuvuudet omalle alalle.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen 5: Opiskelija ymmärtää syvällisesti digitaalisen murroksen eri osa-alueet, niiden syntymekanismit ja vaikuttavuuden oman organisaation toimintaympäristöön. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla ja tunnistaa tarkoituksenmukaiset kehittämismahdollisuudet oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina ja ymmärtää niiden soveltuvuudet omalle alalle sekä omaan organisaatioon.

Qualifications

-