Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa (5 cr)

Code: YSAP0108-3001

General information


Enrollment

03.08.2020 - 06.09.2020

Timing

14.09.2020 - 11.12.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

Hyvinvointiyksikkö

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 15

Degree programmes

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Teachers

  • Annina Kangas-Niemi
  • Sirpa Tuomi

Teacher in charge

Sirpa Tuomi

Groups

  • YSY20ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
  • YSV19S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSY20SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
  • YSY18SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
  • YSY18ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Terveyden edistäminen
  • YSY18SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
  • YSY19SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
  • YSY19SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
  • YSY19ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Terveyden edistäminen

Objective

The student
• describes the patient's palliative care service chain in their well-being area and identifies the nursing staff's skill requirements at different levels of the service chain
• apply the central knowledge base underlying palliative care competence development and management
• develops and leads human/customer-oriented palliative care work, applying the values and principles related to the organization's strategy.
• evaluates and develops human/client-oriented palliative care based on evidence.
• identify limitations and specific issues related to palliative care research and development.
• evaluates and develops analytically and critically the importance of staff well-being at work as a quality factor in palliative care work.

Content

• A general model for organizing palliative care
• The palliative patient service chain in the welfare area and the competence requirements of the nursing staff
• Knowledge base of human/customer-oriented competence and management in palliative care work
• The organization's strategy and its underlying values and their importance in the human/customer-oriented development and management of palliative care
• Competencies of nursing staff knowledge as the basis of human/customer-oriented and ethical palliative nursing
• Palliative care competence development methods
• Research, development and innovation of evidence-based palliative care, and the methods that support it
• Occupational well-being of nursing staff, its development and management

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.

Teaching methods

Recorded online lectures, webinars, learning assignments, peer discussion, guided independent studies

Content scheduling

The course starts on 14.9.2020, when the introductory webinar from 15.00 to 16.30;
Lectures and learning task A by 30.10., peer feedback and discussion by 13.11. and self-assessment by 20.11.; Lectures and learning task B by 27.11., peer feedback by 3.12. and self-assessment 9.12.; Overall assessment of the course and feedback by 10.12. Closing webinar on 11.12.2020.

Further information

The whole course is evaluated on a numerical scale failed (0) / satisfactory (1) - commendable (5). The assessment of the course is based on the overall assessment made by the teacher.

The assessment of the course consists of the following learning tasks:
A. Evidence-based competence management and development in palliative care (separate instruction in Moodle under Learning Tasks and their Return) Assessment Rejected (0) / Satisfactory (1) - Commendable (5).
B. Learning task related to well-being at work (separate instruction in Moodle under Learning tasks and their return) Assessment rejected (0) / satisfactory (1) - commendable (5).

The overall grade of the course emphasizes learning task A.
The overall assessment also includes the fact that the student has made self- and peer assessments and participated in peer discussion in learning task A. In addition, the student has told / given final feedback.

Evaluation scale

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tietää palliatiivisen hoidon järjestämisen tasot ja pyrkii peilaamaan niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaan, arvoihin ja periaatteisiin
- osaa perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
- osaa kartoittaa palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- pyrkii arvioimaan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa
- pyrkii huomioimaan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
- pyrkii kehittämään ja johtamaan hoitohenkilöstön työhyvinvointia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3 - Kiitettävä 4
Opiskelija
- tietää palliatiivisen hoidon järjestämisen tasot ja peilaa niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä osin yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoperustaan
- osaa kartoittaa palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja pyrkii kehittämään sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita palvelevaksi
- osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
- osaa kehittää ja johtaa hoitohenkilöstön työhyvinvointia hallitusti

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija
- osaa tarkastella palliatiivisen hoidon järjestämisen tasoja peilaten niitä ja niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita innovatiivisesti organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa analysoida ja perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoperustaan
- osaa laatia palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvan suunnitelmallisen, jäsennellyn ja hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida kriittisesti henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja kehittää sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita tukevaksi
- osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
- osaa kehittää ja johtaa hoitohenkilöstön työhyvinvointia näyttöön perustuen

Qualifications

Basic level (A level) competence in palliative care.