• Advanced Person-centered Care Process in Mental Health and Substance Abuse Care I (YSSK0103-3003),
         09.01.2023 – 14.05.2023,  5 cr  (YSY22ST, ...) — Face-to-face +-
    Learning outcomes of the course
    After the course you manage the assessment process in co-operation with clients and significant others and to develop caring processes by using evidence-based knowledge. You are able to critically evaluate and develop clinical decision-making skills based on the clinical and ethical principles of mental health and substance abuse care, and conduct clinical examinations and manage examination methods used in mental health and substance abuse care. You have also competence to plan the goal-directed care in co-operation with the clients and their significant others by exploiting multi-professional knowledge.
    Course contents
    - Independent need assessment of care in co-operation with the clients and their significant others
    - Developing clinical and ethical decision making skills
    - Clinical examination and the methods of clinical examination
    - Goal setting for care by exploiting the multi-professional knowledge and information from clients and their significant others
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1 and 2
    Opintojakson arvosana muodostuu opintojakson kirjallisen tehtävän perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

    Saadaksesi arvosanan 1 tai 2 kykenet hakemaan tietoa opintojakson aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä. Kykenet soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa, mutta et osoita aihealueen kriittistä arviointia. Osallistumisesi opintojaksolle on vaihtelevaa ja kirjallisissa tehtävissä tuotat vain osin tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä. (not translated)
    Assessment criteria - grade 3 and 4
    Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

    Saadaksesi arvosanan 3 tai 4 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista, että kansainvälisistä tietolähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella. Osaat tehdä analyysiä ja synteesiä aihealueesta ja osoitat kykeneväsi käyttämään hankkimaasi tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä. (not translated)
    Assessment criteria - grade 5
    Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

    Saadaksesi arvosanan 5 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin. Osoitat syvällisen näkemyksen aihealueesta ja kykenet kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia, tutkimukseen perustuvia toimintatapoja. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat selkeää, tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Location and time

    Intensive days 9.-10.2.2023 in Turku University of Applied Sciences

    Planned learning activities, teaching methods and guidance

    Pre-assignment, two consecutive intensive days in Turku (includes lectures, group works), written assignment

    Lecturer(s)

    Katja Kokkinen

    Learning materials and recommended literature

    From the book: Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland.
    Laitila M (2010) Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä. Fenomenografinen lähestymistapa. Väitöskirja. Kuopio, Itä-Suomen yliopisto Hoitotieteen laitos. Terveystieteiden tiedekunta.
    Lönnqvist J, Henriksson M, Marttunen M, Partonen T. (2011) Psykiatria. 9.uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Helsinki.
    Rathert C, Wyrwich MD & Boren SA (2013) Patient-centered care and outcomes: a systematic review of the literature. Medical Care Research and Review 70(4): 351-79.

    Lecturer(s)

    Katja Kokkinen

    Timing

    09.01.2023 - 14.05.2023

    Learning assignments and student workload

    Pre-assignment 1 ect, intensive days 1 ect, written assignment 3 ect

    Enrollment

    01.11.2022 - 06.01.2023

    Content scheduling

    Pre-assignment will be given a month before intensive days. Written assignment will be given during the intensive days.

    Groups
    • YSY22ST
    • YSY22SK
    • YSY21SK
    • ZJAYSY22ST
    • YSY21ST
    • ZJAYSY22SK
    Assessment methods

    The course is a part of deepening Mental health - and addiction care Master´s degree -studies and it cannot be studied separately.

    Degree Programme

    Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Credits
    • 5 cr
    Unit

    School of Health and Social Studies