Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus ja kehittäminen (5 cr)

Code: ZZPP0610-3039

General information


Enrollment

02.08.2021 - 05.09.2021

Timing

30.08.2021 - 17.12.2021

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

Teknologiayksikkö

Campus

Lutakon kampus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 35

Degree programmes

  • Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)

Teachers

  • Raija Hämäläinen

Teacher in charge

Raija Hämäläinen

Groups

  • TTV19SM
    Tieto- ja viestintätekniikka

Objective

The student
- is familiar with the various stages of the research & development processes supporting the thesis project, research/development approaches, as well as different data collection and analysis options
- knows how to select the appropriate research & development approach and methods (data collection and analysis) for her own thesis project, apply them and justify her selections
- has the ability to critically evaluate the reliability of the research/thesis, its strengths and weaknesses as well as the usefulness of the results
- becomes acquainted with quantitative and qualitative research software applications

Content

- Research process (research design: research problem, research question, research approach, data collection and analysis methods, reliability check), thesis structure
Qualitative research:
- qualitative research methods
- data collection methods (observation, interviewing, document analysis), data analysis methods, reliability check, trials
Quantitative research:
- data collection (survey questionnaire), measurement scales, sampling, data analysis methods (statistics, direct distribution, cross tabulation, statistical tests, reliability and transfer ability of findings)
- electronic information collection methods and statistical data applications - trials and applications
Development and action research:
- methodological basis and applications
- generic structure of the thesis, evaluation criteria and trial implementation of the completed project

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlen verkkotyötilassa oleva materiaali.

Kirjallisuutta:
Bister, T. 2019. Tietojenkäsittelyn opinnäytetyö: Viittoja ja karttoja tutkimisen ja kehittämisen teille. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 272. Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1144.

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015. Tutki ja kirjoita. 20. p. Helsinki: Tammi.

Kananen, J. 2019. Opinnäytetyön ja pro gradun pikaopas. Avain opinnäytetyön ja pro gradun kirjoittamiseen. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 262. Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1143.

Kananen, J. 2015. Opinnäytetyön kirjoittajan opas. Näin kirjoitan opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 202. Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1090.

Kananen, J. 2015. Verkkotutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylän amk:n julkaisuja 187. (Kirja sisältää laadullisen ja määrällisen tutkimuksen). Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1059

Kananen, J. 2014. Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä: miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 148. Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1049.

Kananen, J. 2014. Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona. Jyväskylän amk:n julkaisuja 185. Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1058.

Liukko, S. & Perttula, S. 2021. Opinnäytetyön raportointi. Oppimateriaali. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Viitattu 1.4.2021. http://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointi/.

Teaching methods

Toteutus kokonaan verkossa: Zoom-verkkoluennot ja -webinaarit, itseopiskelu, pienryhmätyöskentely, harjoitustyöt ja oppimistehtävät. Zoom-linkki https://jamk.zoom.us/j/8786743123

Exam schedules

Opintojaksoon ei kuulu tenttiä. Opintojaksoon kuuluvat oppimistehtävät ja harjoitustyöt aikatauluineen esitellään opintojakson aloituskerralla pe 10.9.2021 klo 12.15 (Zoom).

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.

Student workload

Opintojakson laajuus 5 op = 135 opiskelijan työtuntia (1 op tarkoittaa keskimäärin 27 tunnin työtä)

- verkkoluennot ja webinaarit n. 20 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen (itseopiskelu) n. 40 tuntia
- oppimistehtävät ja harjoitustyöt n. 75 tuntia

Content scheduling

Toteutus kokonaan verkossa.
Aloituswebinaari pe 10.9.2021 klo 12.15 Zoomissa https://jamk.zoom.us/j/8786743123.
Syksyn muut kokoontumiset (varmistetaan aloituskerralla):
pe 24.9.2021 klo 12.15-15 ja 15.30-19
pe 8.10.2021 klo 15.30-19
pe 29.10.2021 klo 12.15-15
pe 12.11.2021 klo 12.15-15

Further information

Opintojakso arvioidaan skaalalla 0-5. Arviointiperusteet esitellään opintojakson aloituskerralla pe 10.9.2021 klo 12.15-15 Zoomissa https://jamk.zoom.us/j/8786743123

Evaluation scale

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Sufficient (1) The student
- is familiar with the stages of the research and development process
- knows how to retrieve research information pertaining to the field of research and development
- is familiar with the key research and development methods and can describe their differences

Satisfactory (2) The student
- is capable of retrieving information pertaining to his or her field of research and development
- recognizes possibilities of application research and development methods

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Good (3) The student - can independently find information pertaining to his or her field of research and development, and assess it in a critical manner - can select and use in his/her work the appropriate research and development methods - is familiar with the principles of research ethics

Very good (4) The student - can select the research and development technique and method appropriate for his or her research and development work, and apply them - can review the strength and weaknesses of his or her own work - is capable of acting in line with the principles of research ethics - can communicate the research and development plan in an analytical and objective way, both in writing and orally

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5) The student - is capable of retrieving extensive information pertaining to the research and development area, and is capable of critical assessment of the sources of information - can analyze differences between research and development methods and apply the methods to his or her work in an argumented manner - can analyze and assess the results and to critically review the strength and weaknesses of her own work

Qualifications

Sufficient exposure to the student's own professional field.