Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Suomi
Jaakko Oksanen
Jaakko Oksanen, Minna Kervinen
Pääkampus
06.03.2023 - 23.04.2023
18.3.2022 Hankinnan päivä (Hankinnan rooli ja merkitys, Hankintojen johtaminen, Hankintaprosessi)
Elinkaaren hallinta (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Verkko-opetus sisältää luentoja, harjoituksia ja ryhmäkeskustelua. Opintojakso sisältää pakollisia ennakko- ja oppimistehtäviä.
Pasi Lehtola
Oppimateriaali:
Blanchard, B. & Byler, J. E. (2016) System Engineering Management. 5th ed. Hoboken (NJ): John Wiley & Sons.
Farr, J. V. & Faber, I. (2019) Engineering economics of life cycle cost analysis. Boca Raton: CRC Press
Sage, A. P. & Rose, W. B. (2009) Handbook of systems engineering and management. 2nd ed. Hoboken (NJ): John Wiley & Sons
Muu kirjallisuus:
Gibson, J. E., Scherer, W. T. & Gibson, W. F. (2007) How to Do Systems Analysis. Hoboken (NJ): John Wiley & Sons
O’Connor, Patrick D. T. & Kleyner, Andre. 2012. Practical Reliability Engineering. Chichester (UK): John Wiley & Sons
Jardine, Andrew K. S. & Tsang, Albert H. C. 2013. Maintenance, Replacement, and Reliability. Theory and Applications. Boca Raton (FL): CRC Press
Pasi Lehtola
Ei tenttiä.
24.10.2022 - 21.12.2022
Viiden opintopisteen laajuus vastaa 135 tunnin laskennallista kuormitusta.
Kontaktit verkossa noin 25 h
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely noin 100 h
01.08.2022 - 25.08.2022
Oppimistehtävän tiivistelmän palautus 13.11.
Oppimistehtävän raportin palautus 3.12.
Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa.
Arviointi perustuu opettajan tekemään arviointiin, opiskelijan tekemään itsearviointiin ja muiden antamaan vertaisarviointiin.
Elinkaaren hallinta (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Teknologiayksikkö
English
Study material and course literature will be given during the course
This is a virtual course. Course consists five different subjects and every subject has its own assignment. You will study all subjects independently through given materials.
Petrus Syvänperä
Study material and course literature will be given during the course
Lotta Happo, Petrus Syvänperä
Main Campus
30.08.2022 - 31.07.2023
This is a nonstop course. Student may enroll to the course during 1.8.-31.5. There are three (3) different time periods inside the nonstop course:
- Course studied by 10.12.
- Course studied by 31.5.
- Course studied by 31.7.
Student chooses the time period in the virtual study environment. Time period should be selected based on students enrollment and study right time. Student can create own time schedule for the assignments and tasks within the selected time period.
If the virtual study environment has not opened for you within 2 weeks after enrollment, please contact the course teacher.
The calculated workload is the number of credits times 27 hours.
In the 5 credit course, the workload is 135h.
01.08.2022 - 31.05.2023
Accreditation procedure is described in study guide. Course teacher will give additional information of other possible methods to take this course.
0 - 15
Open UAS: 30
CampusOnline: 60
Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management, Master's Degree Programme in Lifecycle Management, Master’s Degree Programme in Logistics, Master's Degree Programme in Business Network Management, Open Studies
Online learning
5 cr
School of Technology
Suomi
Webinaarit (Zoom-yhteydellä):
14.2.2023 klo 17-19
16.3.2023 klo 17-19
13.4.2023 klo 17-19
Kontakti- ja/tai etäopiskelu toteutuksesta riippuen
Verkko- ja lähiopetus, harjoitustyöt, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely ja kirjallisuus.
Toteutusvaihtoehtona voi olla myös työn opinnollistaminen tai Future Factory –projekti.
Kari Jaatinen
Northouse, P. 2016. Leadership: Theory and Practice. Sage Publications.
Goleman, D. 1999. Tunneäly työelämässä. Otava tai
Goleman, D. 2005. Emotional intelligence. Bantam Books tai
Goleman, D. 2007. Sosiaalinen äly. Otava.
Pitkänen, L. 2017. Nuorten johtajien eettiset profiilit - Q-metodologinen tutkimus eettisestä johtajuudesta uuden sukupolven määrittämänä. Acta Wasaensia, 385.
Rakentavan dialogin käytännön taidot. https://www.eratauko.fi/
Ajankohtainen omavalintainen ihmisten johtamista käsittelevä tietokirja.
Soveltuva artikkeli esim. The Leadership Quarterly, Journal of Change Management, Journal of Organizational Change Management, Työelämän tutkimus, Hallinnon tutkimus -lehdistä.
Kari Jaatinen
Ei tenttiä
16.01.2023 - 14.05.2023
Lähipäivät tai verkkotapaamiset 15-35 h
Itsenäinen työskentely ja ryhmätyöt 100-120 h
Yhteensä 135 h
01.11.2022 - 15.01.2023
Aloituswebinaarissa ohjeistetaan ja vaiheistetaan opintojakson eteneminen ja annetaan ennakkotehtävä ensimmäiselle kontaktille.
Opintojakson keskeinen oppimistehtävä on opiskelijan omaan (tai kuviteltuun) työorganisaatioon opintojakson aikana tekemä työelämälähtöinen kehittämistehtävä. Opiskelija voi itse valita ajankohtaisen, opintojakson teemoihin liittyvän kehittämisen kohteen omasta organisaatiostaan.
Tavoitteena on soveltaa teoreettista tietoa käytännön ongelman ratkaisemiseen sekä kirjoittaa siitä projektisuunnitelmatyyppinen pohdiskeleva essee tai projektiraportti.
Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.
15 - 30
Opintojakson arviointi pohjautuu oppimistavoitteista johdettuihin arviointikriteereihin.
Suoritukset arvioidaan hyväksytty/hylätty lukuun ottamatta työelämälähtöistä kehittämistehtävää (ks. edellä), mikä arvioidaan arvosanoilla 0-5.
Koko opintojakson arviointi (0-5) muodostuu siis käytännössä kehittämistehtävän arvosanasta.
Avoin 5 paikkaa ja Campus Online 5 paikkaa
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Elinkaaren hallinta (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Logistiikka (YAMK), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Syyslukukausi 2022.
Luennot, pienryhmätyöskentely, omatoiminen opiskelu ja henkilökohtaiset kehittämistehtävät,
Tämä toteutus on tarkoitettu Elinkaaren hallinta YAMK tutkinto-ohjelman opiskelijoille, ryhmätunnus YTH22K1.
Petri Vauhkonen
Seville, E. 2017. Resilient Organizations. How to Survive, Thrive and Create Opportunities Through Crisis and Change.
Northouse, P. 2016. Leadership: Theory and Practice. Sage Publications.
Kontaktikerroilla jaettava materiaali.
Tukimateriaali:
Åhman, H. & Gustafsberg, H. 2017. Tilannetaju - päätä paremmin. Alma Talent. Amabile, T. & Kramer, S. 2012. Pienet suuret teot. Opi johtamaan kehitystä. Alma Talent. Hougaard, R., Kalajo, T., Ora, H. 2018. Ajatteleva johtaja. Alma Talent.
Jackson, B. & Parry, K. 2011. A Very Short Fairly Interesting and Reasonably Cheap Book About Studying Leadership. Wilthire: CPI Antony Rowe. Goleman, D. 1999. Tunneäly työelämässä. Otava. Goleman, D. 2007. Sosiaalinen äly. Otava. Goleman, D. 2005. Emotional intelligence. Bantam Books.
Gromov, A. & Brandt, T. 2011. Transformationaalinen johtajuus muutoksessa. Tapaustutkimuksen kohteena organisaatiomuutos. Liiketaloudellinen Aikakauskirja 1 (11), 65- 83. Yahaya, R. & Ebrahim, F. 2016. Leadership styles and organizational commitment: literature review 35 (2), 190-216.
Aura, O., Eskelinen, J., Ahonen, G. ja Kuosmanen, T. 2019. Johtaminen ja tuottavuus - henkilöstön johtaminen menestystekijänä. https://www.ossiaura.com/julkaisut.html
Soveltuva artikkeli esim. The Leadership Quarterly, Journal of Change Management, Journal of Organizational Change Management
Juho Partanen, Pasi Lehtola
Pääkampus
Toteutukseen ei sisälly lopputenttiä.
27.08.2022 - 09.10.2022
Yksi opintopiste tarkoittaa laskennallisesti keskimäärin 27 tunnin työtä eli viiden opintopisteen opintojakson kuormitus on noin 135 h.
01.08.2022 - 25.08.2022
Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.
0 - 30
Elinkaaren hallinta (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät kuten esseet
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Verkkoluentotallenteet, podcastit
Sanna Nieminen
Verkkotentti:
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro.
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus.
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Pasi Lehtola
Pääkampus
Verkkotentti 12.12.2022. Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta tammikuussa 2023.
Verkkotentin materiaali: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4.
01.12.2022 - 31.01.2023
- luennot tai verkko-opetus 6 tuntia
- webinaarit tai korvaavat tehtävät 9 tuntia
- oppimistehtävät 40 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia
- tenttiin valmistautuminen 40 tuntia
- Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
01.08.2022 - 25.08.2022
Ohjeet verkkotenttiin 4.12. (video)
Verkkotentti 12.12.
Etäkontakti 15.12.
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Arviointimenetelmät:
Reflektiivinen itsearviointi, vertaiskommentointi, jatkuva palaute ja opintojakson kokonaisarviointi verkkotenttiin ja oppimistehtäviin pohjautuen.
Elinkaaren hallinta (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Luennot ja ryhmätyöt kontaktien aikana, omalla ajalla suoritettavat oppimistehtävät.
Petri Vauhkonen
Opintojaksokuvauksen mukainen kirjallisuus sekä kontaktitapaamisten yhteydessä jaettava materiaali.
Jukka Suvitie, Petri Vauhkonen
Pääkampus
Toteutukseen ei sisälly lopputenttiä.
24.04.2023 - 11.06.2023
Yksi opintopiste tarkoittaa laskennallisesti keskimäärin 27 tunnin työtä eli viiden opintopisteen opintojakson kuormitus on noin 135 h.
01.11.2022 - 05.01.2023
Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.
0 - 25
Elinkaaren hallinta (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Verkko-opetus sisältää luentoja, harjoituksia ja ryhmäkeskustelua. Opintojakso sisältää pakollisia ennakko- ja oppimistehtäviä.
Pasi Lehtola
Oppimateriaali:
Blanchard, B. & Byler, J. E. (2016) System Engineering Management. 5th ed. Hoboken (NJ): John Wiley & Sons.
Koelsch, G. (2016) Requirements Writing for System Engineering. Berkeley, CA: Apress
Farr, J. V. & Faber, I. (2019) Engineering economics of life cycle cost analysis. Boca Raton (FL): CRC Press
Sage, A. P. & Rose, W. B. (2009) Handbook of systems engineering and management. 2nd ed. Hoboken (NJ): John Wiley & Sons
Muu kirjallisuus:
Gibson, J. E., Scherer, W. T. & Gibson, W. F. (2007) How to Do Systems Analysis. Hoboken (NJ): John Wiley & Sons
O’Connor, Patrick D. T. & Kleyner, Andre. 2012. Practical Reliability Engineering. Chichester (UK): John Wiley & Sons
Jardine, Andrew K. S. & Tsang, Albert H. C. 2013. Maintenance, Replacement, and Reliability. Theory and Applications. Boca Raton (FL): CRC Press
Pasi Lehtola
Pääkampus
Ei tenttiä.
14.01.2023 - 26.02.2023
Viiden opintopisteen laajuus vastaa 135 tunnin laskennallista kuormitusta.
Kontaktit verkossa noin 25 h
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely noin 100 h
01.11.2022 - 05.01.2023
Oppimistehtävän tiivistelmän palautus 29.1.2023
Oppimistehtävän raportin palautus 19.2.2023
Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa.
0 - 25
Arviointi perustuu opettajan tekemään arviointiin, opiskelijan tekemään itsearviointiin ja muiden antamaan vertaisarviointiin.
Elinkaaren hallinta (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Verkko-opetus, harjoitustyöt, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely
Northouse, P. 2016. Leadership: Theory and Practice. Sage Publications.
Goleman, D. 1999. Tunneäly työelämässä. Otava tai
Goleman, D. 2005. Emotional intelligence. Bantam Books tai
Goleman, D. 2007. Sosiaalinen äly. Otava.
Pitkänen, L. 2017. Nuorten johtajien eettiset profiilit - Q-metodologinen tutkimus eettisestä johtajuudesta uuden sukupolven määrittämänä. Acta Wasaensia, 385.
Rakentavan dialogin käytännön taidot. https://www.eratauko.fi/
Ajankohtainen omavalintainen ihmisten johtamista käsittelevä tietokirja.
Soveltuva artikkeli esim. The Leadership Quarterly, Journal of Change Management, Journal of Management, Human Relations yms.
Sami Kalliomaa
Opintojakso integroidaan valittuun organisaatioon. Se sisältää käytännön harjoittelua.
Kehittämistehtävän voi uusia, jos on saanut hylätyn.
04.09.2023 - 31.12.2023
135 h
Verkkoluennot, webinaarit, osaamisen arviointi, johtajuusreferaatti, lukupiiri, dialogiharjoitus, kehittämistehtävä (kehittämis- tai tutkimuspainotteinen) sisältäen itsearvioinnin.
Avoin AMK 10 sisältyy max-määrään
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Elinkaaren hallinta (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Logistiikka (YAMK), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Liiketoimintayksikkö
Suomi
Verkkototeutus 100%
Opintojaksolla voit edetä omassa tahdissa
Opintojaksolla on nauhoitettuja verkkoluentoja, erilaisia oppimistehtäviä, vertaiskommentointia:
- Yksilölliset oppimistehtävät:
- Pienryhmätyöskentely verkossa
- Webinaarit
- Verkkokeskustelut
Eskola, J. 2015. laadullisen tutkimuksen juhannustaiat. Laadullisen aineiston analyysi vaihe vaiheelta. Teoksessa Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökumia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Toim. Valli, R. & Aaltola, J. Juva: Bookwell Oy, 185-189
Hakala, Juha. 2004. Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus, Helsinki. https://www.ellibslibrary.com/book/951-662-903-2
- Kirja esittelee keskeisimmät opinnäytteen tekijän kohtaamat kysymykset ja tarjoaa niihin ratkaisuehdotukset.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2010. Tutki ja kirjoita. 15-16 p. Helsinki: Tammi.
Kamppinen, M., Kuusi, O., Söderlund, S. 2002. Tulevaisuudentutkimus. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kiviniemi, K. 2015. Laadullinen tutkimus prosessina. Teoksessa Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökumia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Toim. Valli, R. & Aaltola, J. Juva: Bookwell Oy, 74-75
Klenke, K. 2016. Qualitative Researvh in the Study of Leadership. Great Britain. https://www.jamk.fi/kirjasto, Janet, Emerald
KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto. Verkkojulkaisu. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto. https://www.fsd.tuni.fi/menetelmaopetus
KvantiMOT - Kvantitatiivisen tutkimuksen käsikirja https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/
Koskela, M. & Pilke, N. (2020). Tieteellisen tekstin jäsentäminen. Teoksessa H. Katajamäki (toim.), Tieteellinen kirjoittaminen tiedeyhteisössä (s. 123–134). VAKKI. https://vakki.net/wp-content/uploads/2020/10/KoskelaPilke123-134Tieteellinenkirjoittaminentiedeyhteisossa.pdf
Laadullisen aineiston analyysi ja tulkinta. N.d. Kajaanin ammattikorkeakoulu. https://www.kamk.fi/fi/opari/Opinnaytetyopakki/Teoreettinenmateriaali/Tukimateriaali/Laadullisen-analyysi-ja-tulkinta
Ojansalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2009. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro
Patton, M. 2002. Qualitative research and evaluation methods. 3. painos. Thousand Oaks: Sage Publications
Puusa, A. & Juuti, P. 2011. Laadullisen lähestymistavan yleistyminen kulttuurinäkökulman myötä. Teoksessa Menetelmäviidakon raivaajat. Perusteita laadullisen tutkimuslähestymistavan valintaan. Toim. A. Puusa ja P. Juuti. Kirkkonummi: Johtamistaidon Opisto JTO
Rantala, I. 2015. Laadullisen aineiston analyysi tietokoneella. Teoksessa Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökumia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Toim. Valli, R. & Aaltola, J. Juva: Bookwell Oy, 108- 116.
Solatie, J. 2001. Focusryhmät: Kvalitatiiviset ryhmäkeskustelut strategisen markkinointitutkimuksen apuna. Helsinki: Mainostajien liitto.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018, Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi, Uudistettu laitos. edn, Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki
Tutkimuseettisen neuvottelukunna julkaisuja 3/2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettiinen ennakointi Suomessa. https://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_o hje_2019.pdf.
Weber, K.M., Amanatidou, E.; Erdmann, L. & Nieminen, M. 2016. Research and innovation futures: exploring new ways of doing and organizing knowledge creation. Foresight: the Journal of Futures Studies, Strategic Thinking and Policy. Emerald publishing. Vol. 18, (193-203). https://janet.finna.fi, Proquest
Valli, R. 2015 . Johdatus tilastolliseen tutkimukseen. PS Kustannus, Jyväskylä. E-kirja, Luettavissa JAMK:n käyttäjätunnuksilla https://www.ellibslibrary.com/book/9789524516761
Valli, R. & Aaltola, J. 2015. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 4.uud. Jyväskylä: PS-kustannus
Vilkka, H. 2009. Tutki ja kehitä. 3. p., uud. p. Helsinki: Tammi
Sami Kalliomaa, Anne Törn-Laapio
12.01.2024 - 07.04.2024
- orientaatiotehtävät 10 tuntia
- verkkoluennot tai luennot 10 tuntia
- webinaarit tai korvaavat tehtävät 10 tuntia
- oppimistehtävät 65 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
Opintojaksolla oppiminen tapahtuu osallistumalla webinaareihin, itsenäisen tiedonhaun ja opiskelun sekä oppimistehtävien avulla.
Oppimistehtävien aikataulut Moodle - työtilassa
Esittäytyminen verkkokeskustelualustalla on merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle. Esittäytyminen tulee tehdä opintojakson alussa kahden ensimmäisen viikon aikaan.
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Avoin amk 10 (sisältyy max-määrään)
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Elinkaaren hallinta (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Liiketoimintayksikkö
Suomi
Verkko-opetus, harjoitustyöt, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely
Northouse, P. 2016. Leadership: Theory and Practice. Sage Publications.
Goleman, D. 1999. Tunneäly työelämässä. Otava tai
Goleman, D. 2005. Emotional intelligence. Bantam Books tai
Goleman, D. 2007. Sosiaalinen äly. Otava.
Pitkänen, L. 2017. Nuorten johtajien eettiset profiilit - Q-metodologinen tutkimus eettisestä johtajuudesta uuden sukupolven määrittämänä. Acta Wasaensia, 385.
Rakentavan dialogin käytännön taidot. https://www.eratauko.fi/
Ajankohtainen omavalintainen ihmisten johtamista käsittelevä tietokirja.
Soveltuva artikkeli esim. The Leadership Quarterly, Journal of Change Management, Journal of Management, Human Relations yms.
Marianne Ekonen
Opintojakso integroidaan valittuun organisaatioon. Se sisältää käytännön harjoittelua.
Kehittämistehtävän voi uusia, jos on saanut hylätyn.
26.09.2023 - 31.12.2023
135 h
Verkkoluennot, webinaarit, osaamisen arviointi, johtajuusreferaatti, lukupiiri, dialogiharjoitus, kehittämistehtävä (kehittämis- tai tutkimuspainotteinen) sisältäen itsearvioinnin.
Avoin AMK 10 sisältyy max-määrään
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Elinkaaren hallinta (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Logistiikka (YAMK), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Liiketoimintayksikkö
Suomi
Webinaarit Zoom-yhteydellä:
ke 30.8.2023 klo 17.00-18.30
ti 3.10.2023 klo 17-19
to 2.11.2023 klo 17-19
Kontakti- ja/tai etäopiskelu toteutuksesta riippuen
Verkko- ja lähiopetus, harjoitustyöt, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely ja kirjallisuus.
Toteutusvaihtoehtona voi olla myös työn opinnollistaminen tai Future Factory –projekti.
Northouse, P. 2016. Leadership: Theory and Practice. Sage Publications.
Goleman, D. 1999. Tunneäly työelämässä. Otava tai
Goleman, D. 2005. Emotional intelligence. Bantam Books tai
Goleman, D. 2007. Sosiaalinen äly. Otava.
Pitkänen, L. 2017. Nuorten johtajien eettiset profiilit - Q-metodologinen tutkimus eettisestä johtajuudesta uuden sukupolven määrittämänä. Acta Wasaensia, 385.
Rakentavan dialogin käytännön taidot. https://www.eratauko.fi/
Ajankohtainen omavalintainen ihmisten johtamista käsittelevä tietokirja.
Kari Jaatinen
Ei tenttiä
25.08.2023 - 03.12.2023
Lähipäivät tai verkkotapaamiset 6-35 h
Itsenäinen työskentely ja ryhmätyöt 100-129 h
Yhteensä 135 h
01.08.2023 - 24.08.2023
Aloituswebinaarissa ohjeistetaan ja vaiheistetaan opintojakson eteneminen ja annetaan ennakkotehtävä ensimmäiselle kontaktille.
Opintojakson keskeinen oppimistehtävä on opiskelijan omaan (tai kuviteltuun) työorganisaatioon opintojakson aikana tekemä työelämälähtöinen kehittämistehtävä. Opiskelija voi itse valita ajankohtaisen, opintojakson teemoihin liittyvän kehittämisen kohteen omasta organisaatiostaan.
Tavoitteena on soveltaa teoreettista tietoa käytännön ongelman ratkaisemiseen sekä kirjoittaa siitä projektisuunnitelmatyyppinen pohdiskeleva essee tai projektiraportti.
Webinaarit Zoom-yhteydellä:
ke 30.8.2023 klo 17.00-18.30
ti 3.10.2023 klo 17-19
to 2.11.2023 klo 17-19
Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.
20 - 40
Opintojakson arviointi pohjautuu oppimistavoitteista johdettuihin arviointikriteereihin.
Suoritukset arvioidaan hyväksytty/hylätty lukuun ottamatta työelämälähtöistä kehittämistehtävää (ks. edellä), mikä arvioidaan arvosanoilla 0-5.
Koko opintojakson arviointi (0-5) muodostuu siis käytännössä kehittämistehtävän arvosanasta.
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Elinkaaren hallinta (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Logistiikka (YAMK), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Liiketoimintayksikkö
Suomi
Opintojakso toteutuu täysin verkossa.
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät: esseet, posteri
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit
Pauliina Soanvaara
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy ja Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos. S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK (molemmat saatavissa e-kirjoina) ja muu opintojakson alussa ilmoitettava aineisto
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan HTK-ohje 2023. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 27.3.2023. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Riitta Räsänen, Tapio Mäkelä, Emilia Lahdenperä, Pauliina Soanvaara
Opintojakson oppimistehtäviä voi liittää työelämän kehittämistoimintaan.
Verkkotentin ajankohta kerrotaan opintojakson Moodle-työtilassa heti sen avauduttua.
Opintojaksolla käytetään osin kansainvälistä oppimateriaalia ja -kirjallisuutta.
28.08.2023 - 10.12.2023
- tenttiin valmistautuminen + tentti: 54 tuntia
- webinaarit: 15 tuntia
- oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin tutustuminen: 66 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
01.08.2023 - 24.08.2023
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa ja koostuu kahdesta moduulista.
Esittäytyminen Moodle-työtilassa on samalla merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle. Esittäytyminen tulee tehdä opintojakson alussa kahden ensimmäisen viikon aikana.
Moduuli 1: itseopiskelu ja verkkotentti 2 op
Moduuli 2: 3 webinaaria ja oppimistehtävät (esseet, esseiden vertaisarviointi, e-posteri ja itsearviointi) 3 op
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson toteutuksesta vastaavan opettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
20 - 45
Tentti muodostaa 50% arvosanasta.
Posteri muodostaa 50% arvosanasta.
COL: 5 paikkaa
EF: 5 paikkaa
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Elinkaaren hallinta (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Opintojakso toteutuu täysin verkossa.
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät: esseet, posteri
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit
Pauliina Soanvaara
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy ja Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos. S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK (molemmat saatavissa e-kirjoina) ja muu opintojakson alussa ilmoitettava aineisto
Muu oppimateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan HTK-ohje 2023. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 27.3.2023. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Tapio Mäkelä, Riitta Räsänen, Emilia Lahdenperä, Pauliina Soanvaara
Opintojakson oppimistehtäviä voi liittää työelämän kehittämistoimintaan.
Verkkotentin ajankohta kerrotaan opintojakson Moodle-työtilassa heti sen avauduttua.
Opintojaksolla käytetään osin kansainvälistä oppimateriaalia ja -kirjallisuutta.
28.08.2023 - 10.12.2023
- tenttiin valmistautuminen + tentti: 54 tuntia
- webinaarit: 15 tuntia
- oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin tutustuminen: 66 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
01.08.2023 - 24.08.2023
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa ja koostuu kahdesta moduulista.
Esittäytyminen Moodle-työtilassa on samalla merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle. Esittäytyminen tulee tehdä opintojakson alussa kahden ensimmäisen viikon aikana.
Moduuli 1: itseopiskelu ja verkkotentti 2 op
Moduuli 2: 3 webinaaria ja oppimistehtävät (esseet, esseiden vertaisarviointi, e-posteri ja itsearviointi) 3 op
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson toteutuksesta vastaavan opettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
20 - 45
Tentti muodostaa 50% arvosanasta.
Posteri muodostaa 50% arvosanasta.
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Elinkaaren hallinta (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Webinaarit
Kirjallinen aineisto
Videomateriaali
Harjoitus- ja oppimistehtävät
Ikäheimo, S., Malmi, T. & Walden, R. (2016). Yrityksen laskentatoimi. Helsinki: Talentum Pro. 6. uudistettu painos. ISBN 978-952-14-2819-7 (nidottu) ja ISBN 978-952-14-2821-0 (verkkoaineisto).
Järvenpää, M., Länsiluoto, A., Partanen, V. & Pellinen, J. Talousohjaus ja kustannuslaskenta. (2017). Helsinki: Sanoma Pro. 4. painos. ISBN 978-952-63-2005-2 (nidottu) ja ISBN
978-952-63-5096-7 (verkkoaineisto).
Neilimo, K & Uusi-Rauva, E. (2017). Johdon laskentatoimi. Helsinki: Edita. 13. painos.
ISBN 978-951-37-4109-9 (nidottu).
Pellinen, J. (2017). Talousjohtaminen (2 uud. painos). Helsinki : Alma Talent. ISBN 978-952-14-3009-1 (verkkoaineisto) ja ISBN 978-952-14-3007-7 (nidottu).
Puolamäki, E. (2007). Strateginen johdon laskentatoimi: kasvuyrityksen liiketoiminnan ohjausmenetelmät. Helsinki: Tietosanoma. ISBN 978-951-885-262-2 (nidottu).
Puolamäki, E. & Ruusunen, P. (2009). Strategiset investoinnit : johtaminen, prosessit ja talouden ohjaus (1. painos). Helsinki: Tietosanoma. ISBN 978-951-885-291-2 (nidottu).
Hanna Puolakoski
Pääkampus
Opintojaksoon ei liity tenttiä.
09.01.2024 - 30.04.2024
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus yhteensä 135h
Webinaarit 19h
Itsenäinen kirjallisuuteen ja videoihin perehtyminen 40h
Itsenäisten tehtävien tekeminen 76h
20.11.2023 - 04.01.2024
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
0 - 40
Opintojakson arviointi perustuu seuraavien osasuoritusten kautta osoitettuun osaamiseen: harjoitus- ja oppimistehtävät (100%, 5 op).
Elinkaaren hallinta (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Verkkopohjaiset tapaamiset. Luettava aineisto. Harjoitustehtävät. Harjoitustyö.
Harri Tuukkanen
Harri Tuukkanen
Harjoitustyön voi suorittaa ulkopuoliselle toimeksiantajalle.
Pääkampus
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
28.08.2023 - 15.10.2023
Opintojakson verkkotapaamisilla LÄSNÄOLOVAATIMUS!. Läsnäoloa on n. 24 h
Itsenäinen opiskelu n. 48h
Harjoitustyö n. 60 h
Harjoitukset 4h
01.08.2023 - 24.08.2023
0 - 20
Elinkaaren hallinta (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Webinaarit Zoom-yhteydellä:
to 28.9.2023 klo 17.00-18.30
ke 1.11.2023 klo 17-19
to 30.11. klo 17-19
Kontakti- ja/tai etäopiskelu toteutuksesta riippuen.
Verkko- ja lähiopetus, harjoitustyöt, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely ja kirjallisuus.
Toteutusvaihtoehtona voi olla myös työn opinnollistaminen tai Future Factory –projekti.
Kari Jaatinen
Northouse, P. 2016. Leadership: Theory and Practice. Sage Publications.
Goleman, D. 1999. Tunneäly työelämässä. Otava tai
Goleman, D. 2005. Emotional intelligence. Bantam Books tai
Goleman, D. 2007. Sosiaalinen äly. Otava.
Pitkänen, L. 2017. Nuorten johtajien eettiset profiilit - Q-metodologinen tutkimus eettisestä johtajuudesta uuden sukupolven määrittämänä. Acta Wasaensia, 385.
Rakentavan dialogin käytännön taidot. https://www.eratauko.fi/
Ajankohtainen omavalintainen ihmisten johtamista käsittelevä tietokirja.
Kari Jaatinen
Ei tenttiä
11.09.2023 - 31.12.2023
Lähipäivät tai verkkotapaamiset 6-35 h
Itsenäinen työskentely ja ryhmätyöt 100-129 h
Yhteensä 135 h
01.08.2023 - 24.08.2023
Aloituswebinaarissa ohjeistetaan ja vaiheistetaan opintojakson eteneminen ja annetaan ennakkotehtävä ensimmäiselle kontaktille.
Opintojakson keskeinen oppimistehtävä on opiskelijan omaan (tai kuviteltuun) työorganisaatioon opintojakson aikana tekemä työelämälähtöinen kehittämistehtävä. Opiskelija voi itse valita ajankohtaisen, opintojakson teemoihin liittyvän kehittämisen kohteen omasta organisaatiostaan.
Tavoitteena on soveltaa teoreettista tietoa käytännön ongelman ratkaisemiseen sekä kirjoittaa siitä projektisuunnitelmatyyppinen pohdiskeleva essee tai projektiraportti.
Webinaarit Zoom-yhteydellä:
to 28.9.2023 klo 17.00-18.30
ke 1.11.2023 klo 17-19
to 30.11. klo 17-19
Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.
20 - 25
Opintojakson arviointi pohjautuu oppimistavoitteista johdettuihin arviointikriteereihin.
Suoritukset arvioidaan hyväksytty/hylätty lukuun ottamatta työelämälähtöistä kehittämistehtävää (ks. edellä), mikä arvioidaan arvosanoilla 0-5.
Koko opintojakson arviointi (0-5) muodostuu siis käytännössä kehittämistehtävän arvosanasta.
Avoin amk: 5 paikkkaa (ei min-max määrässä)
Campusonline: 10 paikkaa (ei min-max määrässä)
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Elinkaaren hallinta (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Logistiikka (YAMK), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Hyvinvointiyksikkö
Opiskelija hankkii tiedot, taidot ja valmiudet kehittää omaa osaamistaan ja edustamaansa organisaatiota elinkaaren hallinnassa. Opiskelija tutustuu tuotteen tai palvelun elinkaaren vaiheisiin mukaan lukien suunnittelu, tuotekehitys, hankinnat ja ylläpito. Hän osaa sovittaa yhteen palvelujen tuottajan, ostajan ja käyttäjän liiketoiminnalliset ja tekniset vaatimukset. Hän oppii elinkaaren hallinnan kehittämismenetelmiä ja pystyy soveltamaan niitä omalla alallaan. Koulutuksen avulla opiskelija on valmis johtamaan organisaationsa elinkaaren hallintaa tiedon ja sen analysoinnin avulla.
Elinkaaren hallinta on monialainen tutkinto-ohjelma. Sen laajuus on 60 op. Opiskelu koostuu johtamis- ja kehittämisopinnoista sekä elinkaaren asiantuntijuutta lisäävistä ydinopinnoista. Niiden tarkoitus on luoda pohjaa opinnäytetyölle, jonka laajuus on puolet opinnoista, 30 op. Opinnäytetyössä sovelletaan syvällisesti asiantuntijuutta työelämälähtöisen tutkimus- tai kehittämistehtävän ratkaisemiseksi.
Koulutus toteutetaan verkko-opetuksena siten, että verkkokontakteja on arkisin iltapäivällä tai lauantaisin. Kontakteja on 2-4 kertaa kuukaudessa ja niiden välillä opiskellaan itsenäisesti.
Henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa otetaan huomioon aikaisemmin hankittu osaaminen.
Opiskelijalle on tarjolla vaihtoehtoisia tai vapaasti valittavia opintoja myös suomalaisissa ja ulkomaisissa kumppanikorkeakouluissa, esimerkiksi muissa ammattikorkeakouluissa (CampusOnline-tarjonta), yliopistoissa ja EduFutura-yhteistyöoppilaitoksissa (Jyväskylän yliopisto ja Gradia). Muualla suoritettuja korkeakouluopintoja voi hyväksilukea tutkintoon. Opiskelijalla tulee olla todistus tai muu dokumentti, jolla hän osoittaa suorittaneensa opinnot. Muualla hankittua osaamista voi kuvata ja näyttää toteen, jolloin osaaminen voidaan hyväksyä osaksi opintoja. Lisätietoja Opiskelijalle-sivuilla.
Opintoihin liittyvät oppimis- ja kehittämistehtävät integroidaan työelämään. Oppimisessa hyödynnetään ryhmän jäsenten osaamista ja asiantuntemusta koko ryhmän hyväksi aktiivisen vuorovaikutuksen kautta. Työelämän edustajien vierailuluennot tuovat työelämän ajankohtaiset aiheet hyvin näkyville ja keskusteluun.
Elinkaaren hallinnan tutkinto-ohjelma on tarkoitettu henkilöille, joilla on halu laajentaa valmiuksiaan toimia johto-, suunnittelu- ja kehitystehtävissä omalla alallaan. Opintojen tavoitteena on syventää osaamista elinkaaren johtamisen eri osa-alueilla ja luoda valmiuksia erityistä asiantuntemusta vaativiin työelämän kehittämistehtäviin.
Ammattialalla ei ole tutkintoon liittyviä ja säädöksiin perustuvia erityisiä kelpoisuusvaatimuksia.
Valmistunut opiskelija voi hakeutua yliopistojen tieteellisiin tai taiteellisin jatko-opintoihin (37 §/558/2009) sekä ammatillisen opettajakorkeakoulun opintoihin. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla esimerkiksi vastaaviin jatkokoulutusohjelmiin ulkomaisissa korkeakouluissa. Ammattikorkeakoulu tarjoaa myös täydennyskoulutusmahdollisuuksia erikoistumiskoulutuksissa, avoimessa ammattikorkeakoulussa, verkko-opintoportaalissa (CampusOnline) ja työelämäperusteisessa täydennyskoulutuksessa.
Tutkinto-ohjelman suunnittelussa ja kehittämisessä on ollut mukana työelämän edustajia sekä JAMKin asiantuntijoita ja opiskelijoita eri aloilta. Koulutusta kehitetään työelämässä toimivien opiskelijoiden jatkuvan palautteen perusteella.
Lehtola Pasi
Yliopettaja, Teknologia
+358505941452
etunimi.sukunimi@jamk.fi