Suomi
01.08.2020 - 31.07.2023
Opintojakso perustuu tutkivaan oppimiseen, itsenäiseen projetityöskentelyyn ja vertaisoppimiseen.
Kartoitat omalla työpaikallasi yhdessä muiden toimijoiden kanssa erityisen tuen kehittämistarpeita, joista valitset yhden kehitettämistehtäväsi aiheeksi. Laadit kirjallisen suunnitelman kehittämisestä. Kehittämistyösi tueksi valitset erityispedagogista kirjallisuutta, jota hyödynnät kehittämistehtäväsuunnitelmassa.
Toteutat kehittämistehtävän ja esittelet tekemääsi työtä
työyhteisössäsi.
Oppimispiiri on kehittämistyössä keskeinen; toimitte toistenne vertaisohjaajina ja -arvioijina ja harjoittelette samalla konsultatiivista työotetta. Keräät kehittämistyöstä palautetta myös työyhteisöltäsi. Tekemästäsi kehittämisestä ja saamastasi palautteesta kirjoitat teoreettisesti perustellun asiantuntijakirjoituksen.
Opiskelija valitsee kehittämistyötä tukevaa kirjallisuutta.
Kehittämishanke toteutetaan työelämässä.
Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 135 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi, jotka määrittävät kehittämistyön suunnittelun toteutuksen ja arvoinnin sekä kirjoittamisen työllistävyyttä.
Suurin osa työskentelystä on itsenäistä suunnittelua, toimintaa ja kirjoittamista, jotka voit sovittaa omaan aikatauluusi. Opintojaksoon sisältyy myös oppimispiirityöskentelyä, oman työn esittelyä ja ohjauskeskustelu vastuukouluttajan kanssa, jolloin tekemisesi tulee sovittaa yhteisiin aikatauluihin.
03.08.2020 - 30.08.2020
Osaamisen hankkiminen: hankit tämän opintojakson osaamisen suunnittelemalla ja toteuttamalla omalla työpaikallasi toteutettavan erityisen tuen kehittämishankkeen, työskentelemällä yhdessä oppimispiirisi kanssa ja kirjoittamalla teoreettisesti perustellun kehittämistehtäväsuunnitelman ja kehittämistä kuvaavan asiantuntijakirjoituksen.
Osaamisen osoittaminen: Tavoitteena olevan osaamisen osoitat suunnittelemalla ja toteuttamalla kehittämishankkeen, jonka kuvaat ja arvioit asiantuntijakirjoituksessa.
0 - 40
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat itsearviointi, työyhteisöltä saatu palaute ja oppimispiirin vertaisarviointi.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista.
Arviointipäätöksen tekee vastuukouluttajasi, kun kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät; kehittämistehtäväsuunnittelma, asiantuntijakirjoitus ja itsearviointi.
.
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Lähiopetus
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2025
Opintojakso perustuu tutkivaan oppimiseen, itsenäiseen projetityöskentelyyn ja vertaisoppimiseen.
Kartoitat omalla työpaikallasi yhdessä muiden toimijoiden kanssa erityisen tuen kehittämistarpeita, joista valitset yhden kehitettämistehtäväsi aiheeksi. Laadit kirjallisen suunnitelman kehittämisestä. Kehittämistyösi tueksi valitset erityispedagogista kirjallisuutta, jota hyödynnät kehittämistehtäväsuunnitelmassa.
Toteutat kehittämistehtävän ja esittelet tekemääsi työtä
työyhteisössäsi.
Oppimispiiri on kehittämistyössä keskeinen; toimitte toistenne vertaisohjaajina ja -arvioijina ja harjoittelette samalla konsultatiivista työotetta. Keräät kehittämistyöstä palautetta myös työyhteisöltäsi. Tekemästäsi kehittämisestä ja saamastasi palautteesta kirjoitat teoreettisesti perustellun asiantuntijakirjoituksen.
Opiskelija valitsee kehittämistyötä tukevaa kirjallisuutta.
Kehittämishanke toteutetaan työelämässä.
Lutakon kampus
Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 135 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi, jotka määrittävät kehittämistyön suunnittelun toteutuksen ja arvoinnin sekä kirjoittamisen työllistävyyttä.
Suurin osa työskentelystä on itsenäistä suunnittelua, toimintaa ja kirjoittamista, jotka voit sovittaa omaan aikatauluusi. Opintojaksoon sisältyy myös oppimispiirityöskentelyä, oman työn esittelyä ja ohjauskeskustelu vastuukouluttajan kanssa, jolloin tekemisesi tulee sovittaa yhteisiin aikatauluihin.
01.06.2022 - 25.08.2022
Osaamisen hankkiminen: hankit tämän opintojakson osaamisen suunnittelemalla ja toteuttamalla omalla työpaikallasi toteutettavan erityisen tuen kehittämishankkeen, työskentelemällä yhdessä oppimispiirisi kanssa ja kirjoittamalla teoreettisesti perustellun kehittämistehtäväsuunnitelman ja kehittämistä kuvaavan asiantuntijakirjoituksen.
Osaamisen osoittaminen: Tavoitteena olevan osaamisen osoitat suunnittelemalla ja toteuttamalla kehittämishankkeen, jonka kuvaat ja arvioit asiantuntijakirjoituksessa.
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat itsearviointi, työyhteisöltä saatu palaute ja oppimispiirin vertaisarviointi.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista.
Arviointipäätöksen tekee vastuukouluttajasi, kun kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät; kehittämistehtäväsuunnittelma, asiantuntijakirjoitus ja itsearviointi.
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Lähiopetus
Ammatillinen opettajakorkeakoulu