Terveyden edistämisen strategiat, suunnittelu- ja arviointimallit, 5 op - YSTS0100
Opintopistemäärä
5 op
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei tulevia toteutuksia. Katso ajoitussuunnitelmasta seuraavan alkavan toteutuksen ajoitus.
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee terveyden edistämisen strategiat ja suunnittelujärjestelmän päätöksenteon eri tasoilla. Opiskelija kykenee soveltamaan terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa.
Sisältö
- Terveyden edistämisen viitekehys
- Terveyden determinantit ja terveyden eriarvoisuus
- Terveyspolitiikka ja -strategiat
- Terveyden edistämisen lähestymistavat, suunnittelu- ja arviointimalleja
Edeltävä osaaminen
AMK-tutkinto
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
Ammattikorkeakoulututkinnon ja ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tuottaman osaamisen yleiset kriteerit ovat web-sivuilla (http://www.jamk.fi/opiskelijoille/opinto-opasylempi).
Opintojakson oppimistulokset arvioidaan suhteessa kunkin opintojakson osaamistavoitteisiin tietojen, taitojen ja yleisten pätevyyksien perusteella (Kansallinen ja eurooppalainen laatujärjestelmä NQF/EQF, taso 7).
1 (Välttävä)
Opiskelija tunnistaa keskeisiä terveyden edistämisen strategioita ja suunnittelujärjestelmän organisaatioiden päätöksenteon tasolla. Hän tunnistaa terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen ja organisaatioiden terveyden edistämisen koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa.
2 (Tyydyttävä)
Opiskelija tunnistaa keskeisiä terveyden edistämisen strategioita ja osaa kuvata terveyden edistämisen suunnittelujärjestelmän päätöksenteon eri tasoilla. Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa.
3 (Hyvä)
Opiskelija tuntee terveyden edistämisen strategioita ja suunnittelujärjestelmän päätöksenteon eri tasoilla. Opiskelija osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Hän osaa arvioida terveyden edistämisen strategioihin, suunnitteluun ja arviointiin liittyvää materiaalia.
4 (Kiitettävä)
Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa terveyden edistämisen strategioita ja suunnittelujärjestelmän päätöksenteon eri tasoilla. Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Hän osaa yhdistellä eri tiedonlähteistä hankittua tietoa. Hän osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen strategioihin, suunnitteluun ja arviointiin liittyvää materiaalia.
5 (Erinomainen)
Opiskelija osaa soveltaa terveyden edistämisen strategioita kriittisesti ja innovatiivisesti terveyden edistämisen suunnittelussa päätöksenteon eri tasoilla. Opiskelija osaa soveltaa luovasti, näyttöön perustuen terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa.