Ei tulevia toteutuksia. Katso ajoitussuunnitelmasta seuraavan alkavan toteutuksen ajoitus.
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee ja hallitsee käyttäjäkeskeisen tuotekehitys- ja tuotesuunnitteluprosessin vaiheet asiakastarpeesta tuotedokumenteiksi.
Opiskelija osaa soveltaa opintojen aikana hankittua koulutusta käytännön ongelmien ratkaisuihin.
EA-ER EUR-ACE Tekniikan soveltaminen: Opiskelijat osaavat käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä käyttäjäkeskeisen tuotekehitysprosessin toteutukseen.
TKNSU Suunnitteluosaaminen: Opiskelijat hallitsevat käyttäjäkeskeisen tuotekehitysprojektien liittyvää teknistä dokumentointia. He osaavat huomioida tuotteen koko elinkaaren tuotekehitystoiminnassa. Opiskelijat ymmärtävät ryhmätyön merkityksen käyttäjäkeskeisessä tuotekehitystoiminnassa.
YHTYR Yrittäjyysosaaminen: Opiskelijat osaavat etsiä käyttäjäkeskeisenssä tuotekehitystoiminnassa asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja.
YHTVI Viestintäosaaminen: Opiskelijat osaavat käyttäjäkeskeiseen tuotekehitystoimintaan liittyen viestiä hyvin suullisesti ja kirjallisesti äidinkielellään sekä osaavat hyödyntää tuotekehitysprojektien hallintaan liittyvää tietotekniikkaa. Opiskelijat kykenevät toimimaan tuotekehitysverkostoissa.
Sisältö
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu. Tuotekehitys- ja tuotesuunnittelutoiminta. Tuotesuunnitteluprosessi ja sen vaiheet.
Edeltävä osaaminen
Perustiedot tuotekehitysprosesseista.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
Erinomainen (5): Opiskelija hallitsee opintojakson keskeiset asiat ja osaa soveltaa niitä kriittisesti ja innovatiivisesti vaativiin käyttäjäkeskeisiin tuotekehitystehtäviin.
Kiitettävä (4): Opiskelija hallitsee keskeiset asiat ja osaa soveltaa niitä kriittisesti ja innovatiivisesti käyttäjäkeskeisiin tuotekehitystehtäviin.
Hyvä (3): Opiskelija hallitsee keskeiset asiat ja osaa soveltaa niitä käyttäjäkeskeisiin tuotekehitystehtäviin:
- osaa selittää käyttäjäkeskeisen tuotekehitys- ja innovaatioprosessin merkityksen yrityksen muiden prosessien joukossa
- tuntee erilaisia käyttäjäkeskeisiä tuotekehitysprosesseja sekä osaa kuvata niiden etenemisen tuoteideasta markkinoilla olevaksi tuotteeksi
- tuntee projektin hallinnan perustyökaluja ja osaa käyttää niitä opiskeluprojektien toteutuksessa
- osaa käyttää luovia työmenetelmiä innovoinnissa ja käytännön ongelmien ratkaisussa
Tyydyttävä (2): Opiskelija tuntee perusasiat ja -terminologian, mutta hän kykenee vain tyydyttävästi soveltamaan niitä käyttäjäkeskeisiin tuotekehitystehtäviin.
Välttävä (1): Opiskelija tuntee perusasiat ja -terminologian, mutta hän kykenee vain välttävästi soveltamaan niitä yksinkertaisiin käyttäjäkeskeisiin tuotekehitystehtäviin
Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
Hyvä (3): Opiskelija hallitsee keskeiset asiat ja osaa soveltaa niitä käyttäjäkeskeisiin tuotekehitystehtäviin: - osaa selittää käyttäjäkeskeisen tuotekehitys- ja innovaatioprosessin merkityksen yrityksen muiden prosessien joukossa - tuntee erilaisia käyttäjäkeskeisiä tuotekehitysprosesseja sekä osaa kuvata niiden etenemisen tuoteideasta markkinoilla olevaksi tuotteeksi - tuntee projektin hallinnan perustyökaluja ja osaa käyttää niitä opiskeluprojektien toteutuksessa - osaa käyttää luovia työmenetelmiä innovoinnissa ja käytännön ongelmien ratkaisussa
Kiitettävä (4): Opiskelija hallitsee keskeiset asiat ja osaa soveltaa niitä kriittisesti ja innovatiivisesti käyttäjäkeskeisiin tuotekehitystehtäviin.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Erinomainen (5): Opiskelija hallitsee opintojakson keskeiset asiat ja osaa soveltaa niitä kriittisesti ja innovatiivisesti vaativiin käyttäjäkeskeisiin tuotekehitystehtäviin.