Siirry suoraan sisältöön

Yrittäjyyskasvatus opettajan osaamisena (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BA23-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

04.01.2021 - 30.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 5

Koulutus

  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
  • Digitaalinen toimitusketju (YAMK)
  • Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • Robotiikka (YAMK)
  • Kestävä energia (YAMK)
  • Logistiikka (YAMK)
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
  • Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK)
  • Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK)
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Piia Kolho

Vastuuopettaja

Piia Kolho

Ryhmät

  • YSY20SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
  • YSY20ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
  • YSY20SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
  • YSY20SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
  • YTK20S1
    Kestävä energia (YAMK)
  • YSY20S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
  • YSV20S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSB20S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YLO20S1
    Logistiikka
  • YTV20S1
    Verkostojohtaminen, teknologia
  • YTG20S1
    Robotiikka YAMK
  • YTH20S1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • YTM20S1
    Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management
  • YTO20S1
    Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • ZJA21KA
    Avoin AMK, AOKK
  • YTB20S1
    Projektijohtaminen YAMK (teknologia)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tavoitteena on uudistaa käsitystä yrittäjyyskasvatuksesta opettajan työssä sekä korostaa sen merkitystä yhteiskunnassa ja osana kaikkien kouluttajien työtä. Kun käyt tämän opintojakson, ymmärrät mitä yrittäjyyskasvatuksella tarkoitetaan ja miten opettajana voit pedagogisilla ratkaisuillasi edistää sen arvojen toteutumista omassa opetuksessasi.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität tulevaisuusosaamistasi, kehittämisosaamistasi ja reflektio-osaamistasi.

Tulevaisuusosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä ja halua olla tekemässä ammatillisen oppimisen, työelämän ja yhteiskunnan tulevaisuutta näiden välisten suhteiden ymmärtämiseen perustuen. Se tarkoittaa myös opettajan tutkivaa ja kriittistä suhtautumista olemassa oleviin toimintatapoihin ja rakenteisiin sekä rohkeutta ajatella ja tehdä asioita uudella tavalla yhteiskunnallisen tasa-arvon, demokratian ja ihmisoikeuksien kehittämiseksi.

Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisönsä toimintaa ammatillisessa oppimisessa ennakoitavien muutosten edellyttämällä tavalla yhdessä muiden kanssa. Se merkitsee myös taitoa ja tahtoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa aktiivisesti toimien.

Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.

Opintojakson osaamistavoite

Opintojakson suoritettuasi sinulla on valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja kehittää yrittäjyyskasvatusta omassa toimintaympäristössäsi.

Sisältö

Tällä opintojaksolla tutustut yrittäjyyskasvatuksen keskeisiin käsitteisiin, sisältöihin ja linjauksiin sekä yrittäjyyskasvatuksen toimijoihin, verkostoihin ja tukimateriaaleihin. Saat ymmärrystä yrittäjyyskasvatuksen merkityksestä yhteiskunnassa, perehdyt yrittäjyyskasvatuksen pedagogisiin lähtökohtiin, oppimisympäristöihin ja yrittäjyysosaamisiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan opas yrittäjyyspedagogiikkaan. 2020. Suomen Yrittäjät. https://www.yrittajat.fi/sites/default/files/sy_opettajan_opas_yrittajyyspedagogiikkaan_a4.pdf

Potinkara, H. 2017. Uskalla innostua – opettajan opas yrittäjyysosaamiseen. Suomen Yrittäjät. https://www.yrittajat.fi/sites/default/files/sy_opettajan_opas_yrittajyysosaamiseen.pdf
Yrittäjyyslinjaukset. 2019.Opetus- ja kulttuuriministeriö. https://minedu.fi/yrittajyyslinjaukset

Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y. & Van den Brande, G. 2016. EntreComp: The Entrepreneur-ship Competence Framework. Luxembourg: Publication Office of the European Union. EN; doi:10.2791/59388.

McCallum E., Weicht, R., McMullan L., Price, A. , Bacigalupo M. & O'Keeffe W. 2018. EntreComp into Action - Get inspired, make it happen: A user guide to the European Entrepreneurship Competence Framework. Publications Office of the European Union. https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/entrecomp-action-get-inspired-make-it-happen-user-guide-european-entrepreneurship-competence.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opiskelu on itsenäistä työskentelyä, vertaiskommentointia sekä keskusteluja omassa verkostossa. Opintojen päätyttyä kouluttaja antaa henkilökohtaisen palautteen.

Opiskelua tukevat oppimisympäristössä olevat materiaalit, kuten artikkelit, kirjat, videot ja muu materiaali aiheesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä:
- orientoituminen 2 h
- aineistoon perehtyminen, oppimistehtävät ja keskustelut 124 h
- vertaisarviointi ja itsearviointi 8 h
- palaute 1 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää kaksi osaa, joissa molemmissa on 4 - 5 oppimistehtävää ja niihin liittyvät materiaalit. Opiskelijan aiemmasta osaamisesta riippuen opintojakso on suoritettu 1 - 3 kk aikana oman työn ohessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Arvioinnissa hyödynnetään oppimisanalytiikkaa ja seurataan opiskelijan aktiivisuutta oppimisympäristössä. Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Tulevaisuusosaaminen:
sinulla on valmiuksia kehittää yrittäjyyskasvatusta osana ammatillista oppimista, työelämää ja yhteiskunnan tulevaisuutta.

Kehittämisosaaminen:
sinulla on valmiuksia kehittää yrittäjyyskasvatusta omalla toimialallasi ja kouluasteellasi.

Reflektio-osaaminen:
osaat arvioida omaan oppimistasi ja osaamistasi relevantilla tavalla.

Lisätiedot

HUOM! OPINTOJAKSON TOTEUTUS ON TÄYNNÄ, EIKÄ UUSIA ILMOITTAUTUMISIA VOIDA OTTAA VASTAAN.

Opintojakso on tarkoitettu joko opettajaopintoja tekevälle tai jo opettajana toimivalle. Tekniset vaatimukset: Nettiyhteys ja headset (kuuloke-mikrofoni).

Opiskelijoiden palautteita opintojaksosta:

"Jäin suorastaan harmittelemaan, ettei tämä opintojakso aivan sellaisenaan sisälly opettajaopintoihin – vain sillä tavoin saisimme yrittäjyyspedagogiikan osaksi kaikkien kouluttajien ammattiosaamista. Opintojakso opetti minua tarkastelemaan yrittäjyyskasvatusta kokonaisvaltaisemmin kuin mitä pelkkä termi aiemmin herätti mielikuvia."

"Näkisin, että yrittäjyyskasvatuskoulutus tulisi olla pakollinen osa kaikille ammatillisissa oppilaitoksissa opettajana tai kouluttajana työskenteleville.”

"Sain kurssin aikana mahdollisuuden tutustua laajaan skaalaan eri tutkimuksia, opetusmetodeja ja yhteistyötahoja. Tämän kurssin jälkeen koen vahvasti, että minulla olisi valmiuksia edistää yrittäjyyskasvatusta ja toimeenpanna sitä koulumaailmassa.”

“Myönnän että odotukseni kurssista ei ollut kovin korkealla, mutta tämä kokonaisuus antoi yllättävän paljon itselleni. Asioita voi nähdä monella tavalla ja nyt voin nähdä opetukseni myös yrittäjyyskasvatuksen näkökulmasta.”