Siirry suoraan sisältöön

Opettajan kehittyvä toimintaympäristö (8 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BC10-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 15.05.2022

Opintopistemäärä

8 op

Virtuaaliosuus

8 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 340

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Mika Loponen
  • Siru Lehto
  • Ari Langén
  • Virva-Liisa Pekkarinen
  • Ritva Ylitervo
  • Mari Kolu

Ryhmät

  • AJA20SJE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJL
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla perehdyt opettajan toimintaympäristöön ja sitä määrittäviin erilaisiin säädöksiin ja asiakirjoihin. On tärkeää tuntea nämä opettajan työtä keskeisesti määrittävät asiat esimerkiksi oman ja ohjattaviesi oikeusturvan kannalta. Tarkastelet myös ammatillisen oppimisen kehittämisen mahdollisuuksia ja syvennät kehittämisosaamistasi.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität

tulevaisuusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä olla tekemässä ammatillisen oppimisen, työelämän ja yhteiskunnan tulevaisuutta. Se tarkoittaa myös toimintatapoihin ja rakenteisiin liittyvää tutkivaa ja kriittistä otetta sekä rohkeutta ajatella ja toteuttaa asioita uudella tavalla.

kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisönsä toimintaa ammatillisessa oppimisen ympäristöissä. Se merkitsee myös taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä erilaisissa verkostoissa aktiivisesti toimien.

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä tarkastella ja arvioida kriittisesti toimintaympäristössään tapahtuvia muutoksia omia kokemuksiaan hyödyntäen.

Opintojakson osaamistavoite

Tunnet kansallisen koulutusjärjestelmän ja olet perehtynyt ammatillisen toisen asteen ja ammatillisen korkea-asteen ohjaus- ja suunnittelujärjestelmiin. Olet tietoinen ammatillisen oppimisen ja osaamisen kehittämisen mahdollisuuksista ja tulevaisuuden suunnista. Olet tietoinen kansainvälisen toiminnan tavoista ja merkityksestä oppilaitosten arjessa.

Sisältö

Kansallinen koulutusjärjestelmä, ammatillisen koulutuksen ja ammatillisen korkeakoulutuksen ohjausjärjestelmä sekä oppilaitosten toimintaa säätelevä lainsäädäntö, strategiat ja linjaukset

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja se perustuu oppimispiirityöskentelyyn. Opintojakso koostuu kolmesta oppimispiirinä tehtävästä oppimistehtävästä ja itsearvioinnista. Ohjaus ja oppimistehtävien rakentaminen toteutuvat verkossa ja itsenäistä /oppimispiirityöskentelyä tehden.

Kansainvälisyys

Tällä opintojaksolla perehdyt myös kansainvälisen toiminnan merkitykseen oppilaitosten arjessa ja siihen, millaisten toiminta-muotojen avulla sitä toteutetaan.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso suoritetaan tekemällä verkossa olevat oppimistehtävät oppimispiirissä tai osoittamalla osaaminen arviointi- ja tunnustamismenettelyn kautta (AHOT). Hyväksilukemisen periaatteet ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ohjaavat aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista.

Osaamisen hankkiminen

Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia tai parhaillaan olla hankkimassa tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista omassa työssäsi esimerkiksi ammatillisen koulutuksen parissa.

Osaamisen osoittaminen

Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien ja itsearvioinnin avulla.

Voit myös osoittaa tämän opintojakson osaamisen myös osaamisen tunnistamisen avulla. Sinulla jo olemassa olevan osaamisen tunnistamista varten perehdy opintojakson osaamistavoitteisiin, arviointikriteereihin ja oppimistehtäviin. Arvioi omaa osaamistasi suhteessa niihin. Laadi aineisto, joka osoittaa, että sinulla jo on tässä opintojaksossa tavoitteena oleva osaaminen. Tee aineiston arviointia varten selvitys, jossa perustelet, miten se osoittaa opintojakson osaamistavoitteita vastaavan osaamisesi. Lähetä hyväksilukuhakemus, aineistosi ja selvityksesi osaamisen tunnistamista ja arvioimista varten tämän opintojakson kouluttajalle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämä opintojakso on 8 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee sinulta itseltäsi laskennallisesti noin 216 tunnin työpanosta: lukemista, materiaalien hakua, oppimistehtävien pohtimista ja työstämistä itsenäisesti ja yhdessä oppimispiirin kanssa.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa heti opintojesi alussa ja kestää koko opiskelusi ajan.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat itsearviointi ja vertaisarviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät (tehtävät 1-3) ja itsearviointitehtävä (tehtävä 4).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Kehittämisosaaminen:
Ennakoit yhteistyössä koulutuksen kehittämisen haasteita ja etsit niihin aktiivisesti ratkaisuja.

Tulevaisuusosaaminen:
Tunnet ammatillisen- ja korkea-asteen koulutuksen lainsäädännön ja sen soveltamisen merkityksen opiskelijan, opettajan työn, työelämän kehittämisen ja koulutuksen järjestäjän kannalta.

Reflektio-osaaminen:
Tarkastelet kriittisesti opettajan toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia koulutusjärjestelmän eri tasoilla hyödyntäen omia kokemuksiasi.