Siirry suoraan sisältöön

Yhdenvertaisuus opetuksessa ja ohjauksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BN78-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 370

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Tiina Parviainen
  • Riikka Michelsson
  • Maarit Miettinen
  • Jari Karttunen

Ryhmät

  • AJA22SJP
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Opintojaksolla perehdyt opiskelijoiden oppimisen ja opiskelun moninaisuuteen: opiskelijan yksilöllisiin tuen tarpeisiin, kulttuurin ja kielen merkitykseen sekä sukupuolisensitiiviseen ohjaukseen. Perehdyt myös ohjauksen ja tuen yhteistyöverkostoihin oppilaitoksessa. Opintojaksolla edistät valmiuksiasi saavutettavan opiskelun ja opetuksen kehittäjänä yhdessä eri toimijoiden kanssa.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität kohtaamisosaamista ja reflektio-osaamista.

Kohtaamisosaamisen tavoitteena on, että kykenet vahvistamaan oppijoiden toimijuutta. Tuet kaikessa toiminnassasi oppijoiden jatkuvan oppimisen taitoja, kuten itsesäätely- ja reflektiotaitoja sekä oppijan oman oppimisprosessinsa omistajuutta. Kykenet huomioimaan oppijoiden henkilökohtaiset oppimisen lähtökohdat ja tavoitteet. Ohjaat oppijoita sensitiivisesti ymmärtäen heidän elämismaailmansa sekä oppimis- ja ohjaustilanteen kontekstin. Työotteesi on oppijoiden hyvinvointia tukevalla tavalla dialoginen ja eettinen. 

Reflektio-osaamisen tavoitteena on, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaanitsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.

Osaamistavoitteet

Osaat arvioida omia lähtökohtiasi moninaisten oppijoiden ohjaajana ja tukea kaikkien oppijoiden oppimista.
Olet tietoinen oppijoiden yksilöllisistä tavoitteista, tuen tarpeista ja taustoista, ja niiden merkityksen oppimisprosessissa. Ymmärrät myös kulttuuri- ja sukupuolisensitiivisyyden merkityksen opettajan työssä.

Sisältö

Erityinen tuki ja ohjaus opettajan osaamisena. Yhdenvertaisuuden, saavutettavuuden ja osallisuuden kysymykset. Kulttuurisensitiivinen ja kielitietoinen ohjaus ja opetus sekä sukupuolisensitiivinen ohjaus ja opetus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ahonen. T., Aro. M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. 2020. Oppimisen vaikeudet. NMI, Otavan kirjapaino.

Korhonen, V. & Puukari, S. 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. PS-Kustannus.

Verkkojulkaisuja:

Karvinen, M. & Venesmäki, E. 2019. Tilaa moninaisuudelle! Opas seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuuden edistämiseen. https://ranneliike.net/uutiset/15428/tilaa-moninaisuudelle-opas-auttaa-seksuaali-ja.

Niemi, A-M. 2015. Erityisiä koulutuspolkuja? Tutkimus erityisopetuksen käytännöistä peruskoulun jälkeen. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/158436

Verkkosivustoja:

Aarnio, H. 2012. Dialogiset menetelmät -sivusto. Hämeen ammattikorkeakoulu. http://www3.hamk.fi/dialogi/diale/menetelmat/

Kuntoutussäätiön oppaat ja hankejulkaisut. https://oppimisvaikeus.fi/materiaalit/kuntoutussaation-hankejulkaisut/

Muu oppimateriaali informoidaan verkko-oppimisympäristössä oppimistehtävien yhteydessä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja oppimistehtäviin. Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta. Opintojaksolla on aloituswebinaari, jossa esitellään sisältö ja ohjeistetaan eteneminen.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen ja osoittaminen:

Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät hyväksytysti.

Olet voinut jo hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen suorittamalla Jamkin avoimessa amk:ssa vastaavan opintojakson, jolla voit hakea korvaavuutta opintojaksosta.

Olet voinut hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen myös työelämässä tai muissa yhteyksissä ennen opettajaopintoja tai niiden aikana. Osaamisen tunnustamiseen ei riitä vain todistus suoritetusta koulutuksesta, vaan osaamisesta tarvitaan muunlainen arviointiaineisto ja näyttö. Opintojakson kouluttajat arvioivat osaamisesi suhteessa opettajankoulutuksen osaamisiin ja päättävät tunnustamisesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämä opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen. Tarkoittaa yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä seuraavasti:
- orientoituminen 5 h (sisältää aloituswebinaarin 2 h).
- oppimateriaaleihin/kirjallisuuteen perehtyminen, oppimistehtävät ja verkkokeskustelut 130 h

Sisällön jaksotus

Voit suorittaa tämän opintojakson henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmasi mukaisesti 15.8.2022-31.5.2025. Opintojakso on auki erikseen ilmoitettuina aikoina: 15.8.2022-31.5.2023; 15.8.2023-31.5.2024; 15.8.2024-31.5.2025. Tehtäväsi säilyvät verkkoalustalla myös kesätauon ajan.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineisto muodostuu opintojakson oppimistehtävistä. 

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn tason arviointikriteerit:

Kohtaamisosaaminen
• ymmärrät oppijoiden moninaisuuden merkityksen omassa opettajan työssäsi ja opiskelijaryhmien toiminnassa
• olet tietoinen oppijoiden mahdollisista erityisen tuen tarpeista
• ymmärrät kulttuuri- ja sukupuolisensitiivisyyden merkityksen opetus- ja ohjaustyössä.

Reflektio-osaaminen
• tunnistat ja arvioit omaan opettajuuteesi liittyviä peruskäsityksiäsi, arvojasi ja asenteitasi sekä omia ajattelu- ja toimintamallejasi oppijoiden yhdenvertaisuuden ja osallisuuden edistämisen näkökulmasta
• asetat itsellesi uusia tavoitteita oppijoiden moninaisuutta kohtaavana opettajana.