Suomi
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu ohjauspäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, verkostoharjoitteluun, verkkokurssiin, itsenäiseen työskentelyyn sekä oppimispiirityöskentelyyn.
Verkosto-osaaminen:
Leppänen, A. & Torvinen, H. 2012. Yhdessä olemme enemmän. Verkostoitujan apu.
Nykänen, S. 2010. Ohjauksen palvelujärjestelyjen toimijoiden käsitykset johtamisesta ohjausverkostossa. Matkalla verkostojohtamiseen. Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos.
Moniammatillinen yhteistyö:
Isoherranen, K. 2012. Uhka vai mahdollisuus – moniammatillista yhteistyötä kehittämässä. Hel- singin yliopiston sosiaalitieteiden laitoksen julkaisuja 2012:18. Helsinki: Unigrafia.
Koskela, S. 2013. ”Mie teen vaan oman työni”. Toimintatutkimus moniammatillisen yhteistyön ja ohjausosaamisen kehittämisestä. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 477. Jyväskylän yliopisto.
Perusopetus:
Perusopetuslaki (628/1998)
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet
Niemi, P. 2016. Ohjaus ja oppilaiden urapohdinta. Turkulaisen peruskoulun päättöluokkalaisten ohjauskokemukset urapohdinnan selittäjinä. Turun yliopiston julkaisuja.
Rinkinen, A. & Siippainen, M. (toim.) 2012. Ohjauksen polkuja. Perusopetuksen oppilaanohjauk- sen kehittämistoiminnan hyvät käytänteet. Opetushallitus: Oppaat ja käsikirjat 2012:4.
Lukio:
Lukiolaki (714/2018).
Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019.
Hautamäki, J., Säkkinen, T., Tenhunen, M-L., Ursin, J., Vuorinen, J., Kamppi, P. & Knubb-Manninen, G. 2012. Lukion tuottamat jatkokoulutusvalmiudet korkeakoulutuksen näkökulmasta. Koulutuksen arviointineuvoston julkaisuja 59. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.
Karvinen, I., 2017. "Enhän mä täällä lukiossa oiskaan muuten, vaan silleen tulevaisuutta varten" : lukio-opintoihin kiinnittyminen opintojen pidentäjien ja keskeyttäjien näkökulmasta. Itä-Suomen yliopisto.
Rakas, kamala, opo -lukiolaisten kokemuksia opinto-ohjauksesta. Suomen lukiolaisten liiton selvitys. Suomen Lukiolaisten liitto. Helsinki 2017.
Toisen asteen ammatillinen koulutus:
Laki ammatillisesta koulutuksesta 531/2017
Hintsanen, V., Juntunen, K., Kukkonen, A., Lamppu, V-M., Lempinen, P., Niinistö-Sivuranta, S., Nordlund-Spiby, R., Paloniemi, J., Rode, J-P., Goman, J., Hietala, R., Pirinen, T. & Seppälä, H. 2016. Liikettä niveliin – Ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun johtavien opintopolkujen ja koulutusasteiden yhteistyön toimivuus. Helsinki: Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (KARVI).
Kuronen, I. 2010. Mun kompassin neula vaan pyörii. Keskeyttämiskokemuksia ammatillisessa koulutuksessa.
Ammattikorkeakoulu:
Ammattikorkeakoululaki (932/2014)
Kalima, R. 2011. Opintojen pitkittyminen ja keskeyttäminen ammattikorkeakoulussa: tutkimus Helsingin ammattikorkeakoulun opintojen pitkittymisen ja keskeyttämisen syistä vuosina 2002 – 2007 ja niihin vaikuttamisen keinoista. Väitöskirja, Tampereen yliopisto.
Penttinen, L., Kosonen, T., Annala, J. & Mäkinen, M. 2017. Ohjaus ja opintojen eteneminen. Eurostudent VI- tutkimuksen artikkelisarja. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2017:36.
Yliopisto:
Yliopistolaki (558/2009)
Nummenmaa, A. R., Lairio, M., Korhonen, V. & Eerola, S. 2005. Ohjaus yliopiston oppimisympäristöissä. Tampere: Yliopistopaino.
Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. 2009. (Toim.) Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOYpro.
Oppilas- ja opiskelijahuolto:
Alpo – Ammatillisen koulutuksen hyvinvointiportaali.
Heusala, M., Kokko, T. & Marttila, M. 2011. Yhdessä tein -hanke: opiskelijahyvinvoinnin kehittä- minen Uudenmaan alueen ammattikorkeakouluissa. Diakonia ammattikorkeakoulun julkaisuja. Juvenes Print Oy.
Hietanen-Peltonen, M. & Korpilahti, U. 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.
Kotamäki, S., Niemi, M., Sirkiä, H., Virnes, E., Räisänen, A. & Hietala, R. 2011. Hyvää vointia. Opiskelijahuollon toteutuminen, sen käytännöt ja kehittäminen toisen asteen ammatillisessa perus- koulutuksessa. Koulutuksen tutkimuslaitos.
Luopa, P., Kivimäki H., Matikka A., Vilkki, S., Jokela J., Laukkarinen E. & Paananen R. 2014. Nuorten hyvinvointi Suomessa 2000-2013. Kouluterveyskyselyn tulokset. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.
Murphy, J.J. 2016. Ratkaisukeskeinen opiskelijahuoltotyö. Lyhytterapiainstituutti Oy.
Nuorisobarometri. 2020. Valtion nuorisoneuvosto.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (1287/2013)
Perälä, M-L, Hietanen-Peltola M., Halme Nina, Kanste O., Pelkonen M., Peltonen H., Huurre T., Pihkala J. & Heiliö P-L. 2015. Monialainen opiskeluhuolto ja sen johtaminen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.
Työhyvinvointi:
Alhanen, K. 2011. Työnohjauksen käsikirja. Helsinki: Tammi.
Jabe, M. 2010. Voitko hyvin työssäsi: opas alaiselle ja esimiehelle. Helsinki: Suomen Yrityskirjat Oy.
Kallasvuo, A., Koski, A., Kyrönseppä, U. & Kärkkäinen, M-L. (toim.) 2012. Työyhteisön työnohjaus. Helsinki: Sanoma Pro.
Rauramo, P. 2009. Työhyvinvoinnin portaat: työkirja. Työturvallisuuskeskus.
Saloviita, T. 2013. Luokka haltuun! Parhaat keinot toimivaan opetukseen. Jyväskylä: PS -kustannus.
Virpi Koskelo, Pirjo Hänninen, Riikka Michelsson, Mervi Pasanen, Anne Leppänen, Jari Karttunen
Lutakon kampus
01.08.2020 - 31.07.2023
Opintojakson laajuus on yhteensä 405 h (15 op x 27 h opiskelijan työtä).
03.08.2020 - 30.08.2020
Opintojakso alkaa 22.9.2020.
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.
Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat suorittamalla hyväksytysti verkkokurssin, verkostoharjoittelun sekä osallistumalla ohjausalan ajankohtaiseen seminaariin. Verkostoharjoitteluja ja ohjausalan ajankohtaiseen seminaariin osallistumista lukuun ottamatta, sinulla on mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessi arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät sekä ohjauspäivien aikana osoitettu osaaminen.
Opinto-ohjaajankoulutus
Lähiopetus
Ammatillinen opettajakorkeakoulu