Siirry suoraan sisältöön

Dialoginen ohjaussuhde ja vuorovaikutus (6 op)

Toteutuksen tunnus: AO00BO60-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Opinto-ohjaajankoulutus

Opettaja

  • Sara Peltola
  • Virpi Koskelo
  • Mervi Pasanen
  • Toni Kosonen
  • Taina Salmi
  • Jenni Pelkonen
  • Sanna Herranen

Ryhmät

  • AJO22SJV
    Opinto-ohjaajan koulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Tälllä opintojaksolla tarkastellaan ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa (yksilö ja ryhmä) sekä käsitellään ohjausosaamisen kannalta keskeisiä työprosesseja, vuorovaikutustilanteita sekä viestintää. Tutkitaan, miten ohjaustilanteissa huomioidaan asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita. Lisäksi tarkastellaan, miten yksilön toimijuutta voidaan tukea dialogisen ohjaussuhteen rakentamisessa, jolla luodaan perusta erilaisille ohjausprosesseille.

Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität

ohjausosaamistasi, jolla tarkoitetaan osaamista, johon sisältyy oppimiseen ja opiskeluun, elinikäisten urasuunnittelutaitojen vahvistamiseen sekä psykososiaalisen tuen tarjoamiseen liittyvää osaamista. Se on myös kykyä suunnitella, toteuttaa, arvioida, johtaa, kehittää ja uudistaa ohjausta huomioiden kontekstin sekä eri asiakasryhmien moninaisuuden ja taustan ohjauksen voimavarana. Tavoitteena on, että ohjaaja tuntee ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa.

vuorovaikutusosaamistasi, jolla tarkoitetaan taitoa toimia erilaisissa vuorovaikutussuhteissa myönteisellä ja mielekkäällä tavalla. Se tarkoittaa myös ohjaajan kykyä rakentaa ohjaussuhde, jossa ohjaaja tukee yksilön ja ryhmien valmiuksia kohdata haasteita ja löytää toimivia tapoja ratkaista ne sekä suunnitella omaa tulevaisuutta. Se on taitoa toimia vuorovaikutussuhteissa monikanavaisesti dialogitaitoja hyödyntäen.

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen niin oman ohjaustoiminnan kuin ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämisessä yhdessä asiakkaiden ja ohjauksen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

Opintojakson osaamistavoitteet
Osaat edistää dialogisen ohjaussuhteen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa. Lisäksi kykenet arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja rakenteen näkökulmista. Tunnistat myös ihmisten moninaisuutta ja huomioit sen erilaisissa ohjaustilanteissa.

Sisältö

Ohjaussuhde ja vuorovaikutus
Dialogisuus ohjaussuhteen rakentamisen lähtökohtana
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ohjauksessa
Vuorovaikutus ja dialogisuus digitaalisissa ympäristöissä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Egan, G. (2010) The skilled helper – A problem-management and opportunity-development approach to helping (9th ed.). Belmont, CA: Brooks/Cole Cengage Learning.
Nelson-Jones, R. 2011. Basic counselling skills: A helper's manual. Los Angeles: Sage.
Onnismaa, J. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Hämeenlinna: Tammi.
Sampson, J. P., Osborn, D. S., Bullock-Yowell, E., Lenz, J. G., Peterson, G. W., Reardon, R. C., Dozier, V. C., Leierer, S. J., Hayden, S. C. W., & Saunders, D. E. (2020). An introduction to CIP theory, research, and practice (Technical Report No. 62). Tallahassee, FL: Florida State University. http://fsu.digital.flvc.org/islandora/object/fsu%3A749259
Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:

Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:

Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 162 h (6 op x 27 h opiskelijan työtä).

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa syyskuussa 2022 ja päättyy maaliskuussa 2023.

Lisätietoja opiskelijoille

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Ohjausosaaminen:
Osaat edistää dialogisen ohjaussuhteen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa.

Vuorovaikutusosaaminen:
Vahvistat dialogista toimintaasi ohjaajana ja kehität monikanavaisia ohjausvuorovaikutustaitojasi. Tunnistat dialogisen ohjaussuhteen rakentamista edistäviä tekijöitä ja osaat hyödyntää niitä ohjausprosessin edistämisessä.

Reflektio-osaaminen:
Osaat tarkastella kriittisesti omaa toimintaasi erilaisissa ohjaussuhteissa ja -prosesseissa alan eettisten periaatteiden mukaisesti.