Siirry suoraan sisältöön

Ohjauspalveluiden järjestäminen ja moniammatillinen verkostotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: AO00BO61-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Opinto-ohjaajankoulutus

Opettaja

  • Seija Koskela
  • Sara Peltola
  • Virpi Koskelo
  • Pirjo Hänninen
  • Juha Parkkinen
  • Pasi Savonmäki
  • Mervi Pasanen
  • Toni Kosonen
  • Taina Salmi
  • Jenni Pelkonen
  • Sanna Herranen

Ryhmät

  • AJO22SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus
  • AJO22SJV
    Opinto-ohjaajan koulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:

Tällä opintojaksolla perehdyt moniammatilliseen työotteeseen ja selkiytät omaa rooliasi eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Lisäksi saat valmiuksia toimia yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa opiskelijan henkilökohtaisen opintopolun eri vaiheissa, oppilaitoksen toiminnan kehittämisessä ja alueellisissa yhteistyöverkostoissa. Perehdyr myös yhteistyötä ohjaaviin määräyksiin sekä asiakirjoihin ja saat näkökulmia omaan rooliisi oppilaitoksen hyvinvoinnin, yhteisöllisyyden ja osallisuuden edistämisessä sekä omasta työhyvinvoinnista huolehtimiseen.

Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaaja kykyä määritellä ja paikantaa ohjaus tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita. Se on myös jatkuvaan oppimista ja kriittistä ajattelua sekä reflektiota. Lisäksi se on kykyä käydä keskustelua ohjauksesta, edistää sen tutkimusta ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

verkosto-osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa elinikäisen ohjauksen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset verkostot. Se tarkoittaa taitoa luoda tarkoituksenmukaisia yhteis¬työsuhteita ja toimia erilaisissa monialaisissa sekä moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa. Se on myös kykyä ymmärtää oman organisaation ja alueellisten verkostojen ohjaustoiminnan koordinoinnin ja johtamisen merkitys.

kehittämisosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.

yhteiskuntaosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteis¬kunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Kehität moniammatillista työotettasi ja selkiytät omaa rooliasi eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Osaat toimia yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa yksilöiden ohjausprosessien eri vaiheissa, oppilaitoksen tai muun organisaation toiminnan kehittämisessä ja alueellisissa yhteistyöverkostoissa. Perehdyt yhteistyötä ohjaaviin määräyksiin ja asiakirjoihin. Lisäksi saat näkökulmia omaan rooliisi oppilaitoksen tai muun organisaation hyvinvoinnin, yhteisöllisyyden ja osallisuuden edistämisessä ja omasta työhyvinvoinnista huolehtimiseen.

Sisältö

Orientoituminen monialaiseen ja moniammatilliseen työhön
Yhteistyö ohjauksen verkostoissa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koskela, S. 2013. ”Mie teen vaan oman työni”. Toimintatutkimus moniammatillisen yhteistyön ja ohjausosaamisen kehittämisestä. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 477. Jyväskylän yliopisto.
Nykänen, S. 2010. Ohjauksen palvelujärjestelyjen toimijoiden käsitykset johtamisesta ohjausverkostossa: Matkalla verkostojohtamiseen? Jyväskylän yliopisto: Koulutuksen tutkimuslaitos: Tutkimuksia 25.  
Puukari, S., Lappalainen, K., Kuorelahti, M. 2017. (toim) Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkkokurssina ja se sisältää itsenäistä työskentelyä ja vertaistyöskentelyä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä).

Sisällön jaksotus

Opintojakson toteutus 1. alkaa lokakuussa 2022 ja päättyy tammikuussa 2023. Opintojakson toteutus 2. alkaa maaliskuussa 2023 ja päättyy toukokuussa 2023.

Lisätietoja opiskelijoille

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaaminen:
osaat määritellä ja paikantaa ohjauksen tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita.

Verkosto-osaaminen:
saat toimia monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössäs sekä kykenet luomaan tarkoituksenmukaisia ohjauksen yhteistyöverkostoja.

Kehittämisosaaminen:
tunnistaa monialaisen ja moniammatillisen yhteistyön merkityksen oman ja yhteisösi ohjaustoiminnan ja hyvinvoinnin kehittämisen kannalta.

Yhteiskuntaosaaminen:
tunnet ohjausta määrittävän lainsäädännön ja asiakirjat sekä kykenet arvioimaan niiden toteutumista käytännössä.