Siirry suoraan sisältöön

Työsuojelu ja työhyvinvointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: HBH21700-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Liiketalous (AMK)

Opettaja

  • Pia Viklund

Ryhmät

  • HTL19IY
    Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää turvallisuuden, terveellisyyden, työolosuhteiden, yhteistyön ja esimiestyön merkityksen organisaation tuottavuuden tekijöinä. Hän tuntee työsuojelutoiminnan juridisen taustan ja vaatimukset henkilöstösuunnittelulle. Opiskelija tunnistaa turvallisen ja terveellisen työpaikan tekijät. Hän tietää työkyvyn ja työhyvinvoinnin johtamisen ja kehittämisen merkityksen organisaation tuloksellisuuteen. Opiskelija tunnistaa työsuojelun vaatimat roolitukset ja osaa toimia aloitteellisesti työpaikalla. Hän osaa edistää yhteistyötä ja rakentaa toimintamalleja haastetilanteissa.

Sisältö

Työhyvinvointi organisaation näkökulmasta. Työsuojelun perusta ja vastuut. Työturvallisuus, työsuojelun yhteistoiminta ja työterveyshuolto. Turvallinen ja terveellinen työympäristö, työkuormituksen hallinta ja työkyvyn edistäminen. Työhyvinvoinnin ja työkyvyn johtamisen kokonaisuus ja merkitys tuottavuuteen. Oman hyvinvoinnin johtaminen.

Aika ja paikka

Opintojakso sisältää kuusi webinaaria seuraavasti:

aloituswebinaari ma 10.1. klo 17 - 18:30,
ohjauswebinaari (vapaaehtoinen) ma 31.1. klo 17 - 18:30,
teemawebinaari 21.2. klo 17 - 18:30,
ohjauswebinaari (vapaaehtoinen) ma 21.3. klo 17 - 18:30
ryhmätöiden esitykset ma 2.5 klo 17-18.30
ryhmätöiden esitykset ma 9.5 klo 17-18.30

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Manka, M-L., & Manka, M. 2016. Työhyvinvointi. Helsinki: Talentum Pro.
Pyöriä, P. (toim.) 2012. Työhyvinvointi ja organisaation menestys. Helsinki: Gaudeamus.
Mäkikangas, A. Mauno, S. & Feldt, T. (toim.) 2017. Tykkää työstä. Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Rauramo, P. 2012. Työhyvinvoinnin portaat: Viisi vaikuttavaa askelta. Helsinki: Edita.

Lisämateriaalit
Elinkeinoelämän keskusliitto: Johda työkykyä, pidennä työuria. EK:n työkykyjohtamisen malli.
Kehusmaa, K. 2011. Työhyvinvointi kilpailuetuna. Helsinki: Kauppakamari.
Suutarinen, M. & Vesterinen, P. 2010. Työhyvinvoinnin johtaminen. Helsinki: Otava, JTO.
Työterveyslaitoksen verkkosivusto www.ttl.fi
Työturvallisuuskeskuksen verkkosivusto www.ttk.fi

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan 100% verkossa.
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin.
Itsenäinen opiskelu ja yksilötehtävät.
Ryhmätehtävä ja -esitys, vertaispalaute
Itsereflektio.

Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
Webinaareissa johdatus aiheeseen.
Ryhmätyön ohjausta webinaareissa tai ohjauspalstalla.
Oman osaamisen arviointi ja vertaispalaute ryhmätyöskentelystä.
Palaute ryhmätyöstä kirjallisena.
Ohjausta yksilötehtävien tekemiseen sekä webinaareissa että ohjauspalstan kautta.
Palaute yksilötehtävästä kirjallisena.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

* Ennakkotehtävä, arviointi hyväksytty/hylätty
* Yksilötehtävä, arviointi asteikolla 0-5, 50% opintojakson kokonaisarvioinnista
* Ryhmätyö, arviointi asteikolla 0-5, 50% opintojakson kokonaisarvioinnista
* Muut oppimistehtävät, arviointi hyväksytty/hylätty

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ryhmätyön ja vertaisarvioinnin tekeminen 35 h
Vuorovaikutteiset webinaarit 4 x 1,5 h = 6 h
Vapaaehtoiset ohjausklinikat 2 x 1,5 h = 3 h
Yksilötehtävien tekeminen 94 h

Sisällön jaksotus

Webinaareissa alustus keskeisiin aiheisiin ja vuorovaikutteista työskentelyä. Opintojaksolla tehdään myös itsenäisiä tehtäviä, joihin kuuluu mm. kirjallisuuteen perehtymistä ja oppimistehtävien kirjoittamista. Opintojaksolla tehdään myös ryhmätyö.

Opintojakso sisältää seuraavat osiot:
Johdanto työhyvinvointiin
Työhyvinvoinnin moninaisuus ja merkitys
Työsuojelu ja riskienhallinta osana työhyvinvoinnin johtamista
Yksilön hyvinvointi

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:
Oman osaamisen arviointi ryhmätyöhön ja itsenäisiin tehtäviin liittyen.
Ryhmän vertaisarviointi ryhmätyöskentelyyn liittyen.
Opettajan palaute ryhmätyöhön ja itsenäisiin tehtäviin liittyen.
Osaamisen arviointi, palaute ja opintojakson arvosana perustuen ryhmätyöhön 50% sekä yksilötehtävään 50%.

Arviointiasteikko 0 – 5

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija osoittaa hyvin suppeaa työsuojelu- ja työhyvinvointiteemojen hahmotusta ja eikä juuri tunnista niiden merkitystä organisaation tuloksellisuuteen. Opiskelija tunnistaa heikosti työsuojelun roolit ja eikä juuri tiedä, mitä aloitteita työpaikalla voi tehdä työsuojelu- ja hyvinvointiasioissa. Opiskelijalla on rajoittunut käsitys työympäristön ja –kuormituksen vaikutuksista työhyvinvointiin. Hän osaa heikosti kartoittaa työpaikan yleisempiä riskitekijöitä ja ryhtyä ohjatusti toimenpiteisiin niiden ennaltaehkäisemiseksi ja parantamiseksi.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osoittaa työsuojelu- ja työhyvinvointiteemojen hahmotusta ja tunnistaa jonkin verran niiden merkitystä organisaation tuloksellisuuteen. Opiskelija tunnistaa työsuojelun roolit ja tietää, mitä aloitteita työpaikalla voi tehdä työsuojelu- ja hyvinvointiasioissa. Opiskelijalla on melko rajoittunut käsitys työympäristön ja –kuormituksen vaikutuksista työhyvinvointiin. Hän osaa kartoittaa työpaikan yleisempiä riskitekijöitä ja ryhtyä ohjatusti toimenpiteisiin niiden ennaltaehkäisemiseksi ja parantamiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija osoittaa työsuojelu- ja työhyvinvointiteemojen ymmärrystä ja hahmottaa niiden merkityksen organisaation tuloksellisuuteen. Opiskelija tunnistaa työsuojelun roolit ja tietää, mitä aloitteita työpaikalla voi tehdä työsuojelu- ja hyvinvointiasioissa. Opiskelijalla on käsitystä työympäristön ja –kuormituksen vaikutuksista työhyvinvointiin. Hän osaa kartoittaa työpaikan yleisempiä riskitekijöitä ja ryhtyä ohjatusti toimenpiteisiin niiden ennaltaehkäisemiseksi ja parantamiseksi. Opiskelija ymmärtää pääpiirteittäin työterveyshuollon toimintaperiaatteet ja työkyvyttömyyden kustannusvaikutukset.

Kiitettävä 4
Opiskelija osoittaa työsuojelu- ja työhyvinvointiteemojen hallintaa ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation tuloksellisuuteen. Opiskelija tunnistaa työsuojelun roolit ja tietää, mitä aloitteita työpaikalla voi tehdä työsuojelu- ja hyvinvointiasioissa. Opiskelijalla on käsitystä työympäristön ja –kuormituksen vaikutuksista työhyvinvointiin. Hän osaa kartoittaa työpaikan riskitekijöitä ja ryhtyä toimenpiteisiin niiden ennaltaehkäisemiseksi ja parantamiseksi. Opiskelija ymmärtää työterveyshuollon toimintaperiaatteet ja työkyvyttömyyden kustannusvaikutukset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija osoittaa kokonaisvaltaista työsuojelu- ja työhyvinvointiteemojen hallintaa ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation tuloksellisuuteen. Opiskelija tunnistaa työsuojelun roolit ja tietää, mitä aloitteita työpaikalla voi tehdä työsuojelu- ja hyvinvointiasioissa. Opiskelija tunnistaa työkykyjohtamisen osatekijät ja tietää, miten työkykyä voidaan edistää yhteistyöllä. Hän osaa kartoittaa työpaikan riskitekijöitä ja ryhtyä toimenpiteisiin niiden ennaltaehkäisemiseksi ja parantamiseksi. Opiskelija ymmärtää työterveyshuollon toimintaperiaatteet ja työkyvyttömyyden kustannusvaikutukset.

Esitietovaatimukset

Liiketalouden perusosaaminen