Siirry suoraan sisältöön

Osaamisen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: HBH22000-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.01.2021 - 10.01.2021

Ajoitus

11.01.2021 - 21.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 37

Koulutus

  • Liiketalous (AMK)

Opettaja

  • Maija Haaranen

Ryhmät

  • HTL19S1
    Liiketalous
  • HTLJOH
    Uudistuva johtaminen, liiketalous
  • ZJA21KH
    Avoin AMK, lita

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää osaamisen johtamisen yhteyden strategiaan, työelämän muutossuuntiin, tulevaisuuden osaamisvaatimuksiin ja organisaation tuloksellisuuteen.
Opiskelija tietää organisaatiokulttuurin elementit ja ymmärtää oppivan organisaation merkityksen. Hän pystyy nimeämään osaamisen eri ulottuvuudet, osaa toteuttaa organisaation osaamiskartoituksen, tunnistaa osaamisvajeet ja laatia kehittämissuunnitelman. Opiskelija hallitsee osaamisen kehittämisen menetelmiä ja osaa laatia osaamisen johtamisen vuosikellon. Hän tuntee kehityskeskustelukäytännön merkityksen osaamisen johtamisessa ja osaa käydä kehityskeskustelun vuorovaikutteisesti. Opiskelija tuntee ikäjohtamisen, moniosaamisen, mentoroinnin ja palkitsemisen perusperiaatteet. Hän osaa arvioida ja kehittää osaamisen johtamista. Hän tunnistaa tietojärjestelmien merkityksen osaamisen hallinnassa.

Sisältö

Strategialähtöinen osaamistarkastelu ja työelämän muutossuunnat. Yksilön osaamisen tunnistaminen, oppimisen ja osaamisen yhteys. Tiedot, taidot, asenteet, motivaatio ja verkostot osana ammatillista osaamista. Organisaatiokulttuuri, oppiva organisaatio, hiljainen osaaminen, osaamisen siirtäminen. Osaamisen kartoittaminen, arviointi ja kehittämisen menetelmät. Kehityskeskustelut osana osaamisen johtamista. Osaamisen johtamisen vuosikello ja tietojärjestelmä. Moniosaaminen, palkitseminen, ikäjohtaminen ja mentorointi. Osaamisen johtamisen kehittäminen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bourdeau, J. & Ramstad, P. 2008. Osaamisen hallinnan uusi ulottuvuus. Helsinki: Talentum.
Juuti, P. & Virtanen P. 2009. Organisaatiokäyttäytyminen. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
Kiviranta, R. 2010. Onnistu eri ikäisten johtamisessa. Helsinki: WSOYpro Oy.
Lämsä, A-M. & Hautala T. 2013. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Helsinki: Edita Prima Oy.
Otala, L. 2008. Osaamispääomasta kilpailuetu. Helsinki: WSOYpro.
Otala L. – Aura O. 2005. Esimerkkejä osaamisen johtamisesta suomalaisilla työpaikoilla – osaamispääoman raportointi. Espoo: Teknillinen korkeakoulu.
http://tuta.aalto.fi/fi/kirjasto/kokoelmat/opetusmateriaali/osaamispaaoman_raportointi_ebook.pdf
Rantamäki, T. 2006. Onnistu palkitsemisessa. Helsinki: WSOYpro.
Osaamisen johtamista käsittelevät artikkelit ja verkkosivustot. Optimaan liitettävä tai kontaktilla jaettava aineisto.

Opetusmenetelmät

Luennot
yksilötehtävät
ryhmätyöt
organisaatiocaset
virtuaalikeskustelut
loppuraportti

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Kontaktiopetus
Verkkototeutus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 40 h Virtuaaliopiskelu 20 h Ryhmätyöt 40 h Itsenäinen työskentely 35 h Yhteensä 135 h

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 3

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

5 (erinomainen): Opiskelija osoittaa kokonaisvaltaista osaamisen johtamisen hallintaa ja ymmärtää sen strategisen merkityksen organisaatioille. Opiskelija tunnistaa työelämän keskeiset muutossuunnat. Opiskelijalla on selkeä näkemys osaamisen eri ulottuvuuksista. Opiskelija kykenee laatimaan organisaation osaamiskartoituksen ja kehittämissuunnitelman sen perusteella. Hän osaa käydä kehityskeskustelun ja laatia osaamisen johtamisen vuosikellon.
Opiskelija ymmärtää oppivan organisaation merkityksen osaamisen johtamisen edellytyksenä. Hän tuntee ikäjohtamisen, moniosaamisen, mentoroinnin ja palkitsemisen perusperiaatteet. Hän pystyy arvioimaan osaamisen johtamisen kokonaisuuden toimivuutta ja antamaan suosituksia sen kehittämiseksi.
4 (kiitettävä): Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin osaamisen johtamisen kokonaisuuden ja ymmärtää sen strategisen merkityksen organisaatioille. Opiskelija tunnistaa työelämän keskeisiä muutossuuntia. Opiskelija kykenee laatimaan osaamiskartoituksia ja kehittämissuunnitelmia niiden perusteella. Hän osaa käydä kehityskeskustelun ja laatia osaamisen johtamisen vuosikellon. Opiskelija ymmärtää oppivan organisaation, ikäjohtamisen, moniosaamisen, mentoroinnin ja palkitsemisen perusperiaatteet. Hän pystyy arvioimaan kokonaisuuden toimivuutta ja antamaan suosituksia sen kehittämiseksi.
3 (hyvä): Opiskelija osoittaa kehittyvää osaamisen johtamisen hallintaa, sen strategisen merkityksen ymmärrystä ja kehittämisnäkemystä sekä yksilön, ryhmän että organisaation tasolla. Hän tunnistaa muutossuuntia työelämässä. Opiskelija kykenee laatimaan yksilön osaamiskartoituksen ja kehittämissuunnitelman sekä vuosikellon sen perusteella. Hän tietää kehityskeskustelun merkityksen. Opiskelija ymmärtää keskeiset oppivan organisaation, ikäjohtamisen, moniosaamisen, mentoroinnin ja palkitsemisen perusperiaatteet.
2 (tyydyttävä): Opiskelija tunnistaa osaamisen johtamisen joitakin pääkohtia, mutta ymmärrys sen strategisesta merkityksestä on melko rajallista. Opiskelija hahmottaa joitakin osaamisen eri ulottuvuuksia. Hän kykenee laatimaan yksinkertaisen osaamiskartoituksen yksilötasolla ja antamaan kehittämissuosituksen sen pohjalta, mutta tarvitsee ohjausta niiden laatimisessa. Hänen näkemyksensä osaamisen johtamisen kokonaisuudesta ja oppivan organisaation merkityksestä on vielä kehittymässä. Opiskelijalla on käsitystä oppivasta organnisaatiosta, ikäjohtamisesta, moniosaamisesta, asiantuntijuudesta, mentoroinnista ja palkitsemisesta, mutta näissä on vielä tilaa kehittyä.
1 (välttävä): Opiskelijan ymmärrys osaamisen johtamisen pääkohdista, kokonaisuudesta ja strategisesta merkityksestä on rajallista. Opiskelija hahmottaa suppeasti osaamisen eri ulottuvuuksia. Opiskelija ymmärtää osaamiskartoituksen peruslogiikan, mutta tarvitsee ohjausta sen laatimisessa. Opiskelijalla on alustavaa käsitystä oppivasta organisaatiosta, ikäjohtamisesta, moniosaamisesta, mentoroinnista ja palkitsemisesta, mutta näissä on vielä runsaasti tilaa kehittyä.
0 (hylätty): Opiskelijan ei ymmärrä osaamisen johtamisen pääkohtia, kokonaisuutta ja strategista merkitystä. Opiskelija ei kykene hahmottamaan osaamisen eri ulottuvuuksia. Opiskelija ei ymmärrä osaamiskartoituksen peruslogiikkaa. Opiskelijalla ei ole käsitystä oppivasta organisaatiosta, ikäjohtamisesta, moniosaamisesta, mentoroinnista ja palkitsemisesta.

Esitietovaatimukset

Liiketalouden perusosaaminen