Siirry suoraan sisältöön

Kannattavan toiminnan ohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: HBL21710-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.01.2021 - 10.01.2021

Ajoitus

11.01.2021 - 14.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 37

Koulutus

  • Liiketalous (AMK)

Opettaja

  • Pekka Pirinen

Ryhmät

  • HTL19S1
    Liiketalous
  • HTLTAL
    Talousjohtaminen, liiketalous
  • ZJA21KH
    Avoin AMK, lita

Tavoitteet

Opiskelija tuntee yrityksen kannattavan toiminnan ohjauksen lainalaisuudet, periaatteet ja millaisia menetelmiä ohjaukseen liittyy. Opiskelija osaa laatia laskelmia toiminnan kannattavuuden ja kustannusten selvittämiseksi. Opiskelijalla kykenee tarkastelemaan ja kehittämään toiminnan/kannattavuuden ohjausta. Opiskelija osaa tutkia liiketoimintaan ja taloushallintoon liittyviä prosesseja ja esittää niihin kehitysehdotuksia. Opiskelijalla on valmius rakentaa yksinkertainen suoritusmittaristo.

Sisältö

- taloushallinnon prosessit
- katetuottoajattelu ja kannattavuus
- toimintolaskenta
- toimintojohtaminen
- toiminnanohjaus ja toiminnanohjausjärjestelmät
- kalkyylit ja hinnanasetanta
- johdon raportointijärjestelmä ja tunnusluvut
- suorituksen mittaus ja mittaristot

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Neilimo K. & Uusi-Rauva E. Johdon laskentatoimi. 2014. Helsinki. EDITA: luvut 1-7, 9 ja 12-14 (myös aikaisemmat painokset mahdollisia).

Lisämateriaali:
Järvenpää M., Länsiluoto A., Partanen V. & Pellinen J. Talousohjaus ja kustannuslaskenta. WSOYpro, Helsinki, 2017 (myös muut painokset mahdollisia).

Opetusmenetelmät

Kontaktiopiskelu, itsenäiset ja parityöskentelynä toteutettavat oppimistehtävät.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyvät mahdolliset työssä tehtävät osiot kuvataan kurssin ensimmäisillä kokoontumiskerroilla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti järjestetään luokkahuoneessa viikolla 15 (12.–16.4.2021). Uusintatentit järjestetään viikoilla 17 ja 19 joko luokkahuoneessa tai Exam-studiossa.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Toisessa korkeakoulussa suoritettu vastaava opintojakso voidaan lukea hyväksi osasuorituksena tai kokonaisuutena. Muulla tavoin hankittu osaaminen voidaan tunnistaa ja tunnustaa näyttökokeeseen osallistumalla. Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja harjoitukset 20 h, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät 115 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arviointi perustuu tentissä (40 %, 2 op) ja parityöskentelynä toteutettavissa oppimistehtävissä (60 %, 3 op) osoitettuun osaamiseen.

Avoin amk 3

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 (välttävä) : Opiskelijalla on teoreettinen ymmärrys taloushallinnon prosesseista. Opiskelija ei kykene katetuottolaskentaan ilman ohjausta. Opiskelijalla on vähäinen teoreettinen ymmärrys toimintoanalyysistä ja toimintolaskennasta eikä hän kykene tarkastelemaan asiakokonaisuutta ilman ohjausta. Opiskelija ymmärtää joitakin pääpiirteitä toiminnanohjauksesta, mutta käytännön tarkastelu on puutteellista. Opiskelija kykenee tunnistamaan joitakin asiakokonaisuuksia tasapainotetusta tuloskortista ja suoritusmittaristosta, mutta käytäntöön vieminen on haasteellista.

2 (tyydyttävä) : Opiskelijalla on teoreettinen ymmärrys taloushallinnon prosesseista. Opiskelija tarvitsee runsaasti ohjausta katetuottolaskennassa. Opiskelijalla on tyydyttävä ymmärrys toimintoanalyysistä ja toimintolaskennasta ja hän pystyy kirjoittamaan aiheesta yleisellä tasolla - laskelmat on mahdollista tehdä pienellä ohjauksella. Opiskelija ymmärtää toiminnanohjauksen teoriasta pääpiirteet ja kykenee tarkastelemaan toiminnanohjauksen prosessia, kehitysehdotukset ovat rajallisia. Opiskelija ymmärtää tasapainotetun tuloskortin pääpiirteet ja kykenee laatimaan teorian perusteella tasapainotetun tuloskortin ja suoritusmittariston.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 (hyvä) : Opiskelijalla on monipuolinen teoreettinen ymmärrys taloushallinnon prosesseista ja esittämään näkemyksiään. Opiskelija kykenee käyttämään katetuottolaskentaa ohjatusti kannattavuuden selvittämiseksi. Opiskelijalla on teoreettinen hyvä ymmärrys toimintoanalyysistä ja toimintolaskennasta ja hän kykenee tekemään yksinkertaisen toimintoanalyysin ja toimintolaskelman. Opiskelija ymmärtää toiminnanohjauksen teorian ja osaa soveltaa tietoa toiminnanohjausprosessin nykytilan arvioinnissa sekä esittää joitakin kehitysehdotuksia. Opiskelija osaa rakentaa yksinkertaistetun tasapainotetun tuloskortin ja suoritusmittariston.

4 (kiitettävä) : Opiskelijalla on perusteellinen ymmärrys taloushallinnon prosesseista kannattavan toiminnan ohjauksessa ja hän kykenee tarkastelemaan ja keskustelemaan prosesseista kriittisesti. Opiskelija kykenee itsenäisesti laskemaan ja soveltamaan katetuottolaskentaa ohjausmenetelmänä. Opiskelijalla on valmius laatia toimintoanalyysi ja toimintolaskenta. Opiskelija osaa laatia selvityksen organisaation toiminnanohjausprosessin nykytilasta, etsiä kehityskohteet ja esittää niille soveltuvia ratkaisuehdotuksia. Opiskelija osaa rakentaa selkeän tasapainotetun tuloskortin ja suoritusmittariston.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 (erinomainen) : Opiskelijalla on syvällinen ymmärrys taloushallinnon prosesseista kannattavan toiminnan ohjauksessa ja hän kykenee tarkastelemaan prosesseja kehittävästi. Opiskelija kykenee täysin itsenäisesti laskemaan ja soveltamaan katetuottolaskentaa ohjausmenetelmänä. Opiskelijalla on itsenäinen valmius soveltaa toimintoanalyysia ja toimintolaskentaa sekä esittää perusteltuja kehitysehdotuksia. Opiskelija osaa laatia kattavan selvityksen organisaation toiminnanohjausprosessin nykytilasta, tunnistaa kehityskohteet ja esittää perusteltuja ratkaisuehdotuksia. Opiskelija osaa rakentaa kokonaisvaltaisesti perustellun tasapainotetun tuloskortin ja suoritusmittariston toiminnan ohjaamiseksi.

Esitietovaatimukset

Kannattavuus- ja katetuottolaskenta, kustannuslaskenta, budjetointi.