Siirry suoraan sisältöön

Itsensä johtaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BD01-3019

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

30.08.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Tiimiakatemia (AMK)
  • Liiketalous (AMK)

Opettaja

  • Serena Paasivuori

Ryhmät

  • ZJA21SH
    Avoin AMK, lita
  • ZJK21SH
    Korkeakoulujen välinen yhteistyö, LITA

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Itsensä johtaminen on koko elämänmittaisen kehittymisen perusta ja siitä on konkreettista hyötyä opinnoissa, työelämässä ja henkilökohtaisessa elämässä. Itsensä johtaminen on eri tutkimustenkin mukaan yksi tulevaisuuden työelämän tärkeimmistä osaamisista. Taitava itsensä johtaminen on myös esimiestyössä onnistumisen tae.

Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen

Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Osaat asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita. Pääset alkuun  itsetuntemuksessa ja  kykenet vahvistamaan itsetuntoasi. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäyttöön liittyviä asioita,  stressitekijöitä ja palautumistapoja. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen mahdollisuuksia.

Sisältö

Tavoitteellisuus
Motivaatio
Itsetuntemus
Itsetunto
Itseluottamus
Henkilökohtaisen hyvinvoinnin osa-alueet (psyykkinen, fyysinen, henkinen, sosiaalinen, ammatillinen)
Ajankäytön hallinta
Stressinhallinta

Työkalut
Käytetään erilaisia analysointi- ja kehittämistyökaluja itsensä johtamisen kehittämiseksi.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali:
Sydänmaanlakka, P. 2008. Älykäs itsensä johtaminen. Helsinki: Talentum.
Salmimies, R. & Ruutu, S. 2014. Itsensä johtaminen. Helsinki: Talentum Media.
Leppänen, M. & Rauhala, I. 2012. Johda ihmistä: psykologiaa johtajille. Helsinki: Talentum.
Perttula, J. & Syväjärvi, A. 2012. Johtamisen psykologia. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Lisämateriaali:
Kohtakangas, Krista Kohtakangas. 2019. Välittävä johtajuus ja armollinen itsensä johtaminen konkurssin tai alasajon tehneiden yrittäjien kokemuksissa. Väitöskirja. Rovaniemi: Lapin yliopisto.

Opettajan verkko-oppimisympäristössä esittämä aineisto ja lähdemateriaalit (e-aineistot)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opetus ja opiskelu etenee teemoittain verkko-opintoina: verkko-oppimisympäristö sekä Zoom-webinaarit/tallenteet

Käänteinen oppiminen toteutuu seuraavasti:
Alustuswebinaarit teemoihin ja oppimistehtäviin (vaihtoehtona webinaarin tallenne)
Itsenäinen opiskelu teemakohtaisin oppimistehtävin
Vertaiskeskustelut oppimistehtävien pohjalta webinaareissa tai vaihtoehtoisesti verkkokeskustelualueella
Oppimisen porftolio: teemakohtaisista oppimistehtävistä sekä niiden yhteenvedosta ja itsearvioinnista muodostuu oppimisen portfolio opintojakson lopussa (itsereflektio sekä muodostuva henkilökohtainen toiminta- ja kehityssuunnitelma)

Opintojakson aikana oppimista ohjataan vaihtoehtoisin tavoin:
Alustuswebinaarit teemoihin ja oppimistehtäviin (vaihtoehtona webinaaritallenteen hyödyntäminen)
Opiskelun ohjausta (sekä yksilöllinen että yhteinen) tarjolla verkko-oppimisympäristön keskustelualueella
Vertaiskeskustelun ja yhdessä oppimisen ohjaus webinaareissa tai verkkokeskustelualueella
Henkilökohtainen kirjallinen palaute portfoliosta (teemakohtaisten oppimistehtävien kokonaisuus)

Opintojakson arvosana muodostuu henkilökohtaisessa portfoliossa osoitetun osaamisen perusteella. Portfolio rakentuu opintojakson aikana tehtävistä teemakohtaisista oppimistehtävistä sekä niiden yhteenvedosta ja itsearvioinnista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana yhteisellä aikataululla.
Vertaiskeskusteluihin (webinaari tai verkkokeskustelealue) osallistutaan opintojakson aikana yhteisen aikataulun mukaisesti.
Henkilökohtaisen portfolion palautus on 18.12.2021.
Henkilökohtaisen portfolion uusintakerrat ovat 15.1.2022 ja 31.1.2022.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Valmistautuminen webinaareihin/verkkokeskusteluun teemakohtaisin oppimistehtävin 4*10 h = 40 h
Alustuswebinaarit (tallenne) ja keskusteluwebinaarit/vaihtoehtoisesti verkkokeskustelualue 10*2 h = 20 h
Henkilökohtaisen tehtävän tekeminen 48 h

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla vuorottelevat alustuswebinaarit, itsenäiset teema kohtaiset oppimistehtävät sekä vertais/yhdessä oppimiskeskustelut webinaarissa tai verkkokeskustelualueella. Koko apintojakson ajan tehtävistä ja palautettavista teemakohtaisista oppimistehtävistä muodostuu oppimisen porftolio, joka kootaan yhteen opintojakson lopussa (yhteenveto, itsearviointi ja muodostuva toiminta- ja kehityssuunnitelma).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:
Oman osaamisen arviointi oppimisen portfolioon liityen.
Opettajan palaute oppimisen portfoliosta.
Osaamisen arviointi, palaute ja opintojakson arvosana oppimisen portfolion perusteella.
Avoin amk 15
Campusonline 20
EduFutura 5

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Ymmärrät itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Osaat asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita. Pääset alkuun  itsetuntemuksessa ja  kykenet vahvistamaan itsetuntoasi. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäyttöön liittyviä asioita, stressitekijöitä ja palautumistapoja. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen mahdollisuuksia. Vuorovaikutus ryhmässä vaatii kehittymistä. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.

Tyydyttävä 2
Osaat käyttää itsensä johtamisen teorioita ja työkaluja. Osaat asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyviä tavoitteita. Osaat hyödyntää teorioita itsetuntemuksen ja  itsetunnon vahvistamisessa. Ymmärrät fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueiden merkityksen. Kykenet suunnittelemaan ajankäyttöäsi,  huomioimaan stressitekijöitä ja palautumistapoja. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen mahdollisuuksia. Vuorovaikutus ryhmässä vaatii kehittymistä. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Osaat käyttää itsensä johtamisen teorioita ja työkaluja. Osaat asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyviä tavoitteita. Osaat hyödyntää teorioita itsetuntemuksen ja  itsetunnon vahvistamisessa. Analysoit fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueita omassa elämässäsi. Kykenet suunnittelemaan ja priorisoimaan ajankäyttöäsi,  huomioimaan stressitekijöitä ja palautumistapoja. Osaat suunnitella henkilökohtaista kehittymistäsi tavoitteellisesti. Osaat kehittää ja ohjata sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta ja ilmapiiriä. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.

Kiitettävä 4
Osaa vertailla itsensä johtamisen teorioita ja peilata niihin omaa itsensä johtamistasi. Osaat asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyviä tavoitteita ja tehdä suunnitelman tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaat hyödyntää teorioita itsetuntemuksen ja  itsetunnon vahvistamisessa. Osaat analysoida ja tehdä johtopäätöksiä fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueista omassa elämässäsi. Kykenet suunnittelemaan ja priorisoimaan perustellen ajankäyttöä,  huomioimaan stressitekijöitä ja palautumistapoja. Osaat suunnitella henkilökohtaista kehittymistäsi tavoitteellisesti. Osaat kehittää ja ohjata sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta ja ilmapiiriä. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Osaa vertailla itsensä johtamisen teorioita ja peilata niihin omaa itsensä johtamistasi. Osaat asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyviä tavoitteita ja tehdä perustellun suunnitelman tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaat hyödyntää teorioita itsetuntemuksen ja  itsetunnon vahvistamisessa. Osaat kehittää fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueita omassa elämässäsi. Kykenet suunnittelemaan ja priorisoimaan perustellen ajankäyttöäsi,  huomioimaan stressitekijöitäsi ja kehittää palautumistasi. Osaat suunnitella henkilökohtaista kehittymistäsi tavoitteellisesti. Osaat kehittää ja ohjata sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta ja ilmapiiriä. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.