Siirry suoraan sisältöön

Kuoronjohto 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: KMZP0552-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Suomalainen musiikkikampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Musiikkipedagogi (AMK)

Opettaja

  • Rita Varonen

Ryhmät

  • KPD21VS
    Musiikkipedagogi (AMK), vaihto-opiskelu/Exchange studies
  • KPD19S1
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet

Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappeleita. Osaa antaa alkuäänen, osaa harjoituttaa haasteelliset paikat. Opiskelija
oppii johtamaan in 1, in 2, in 3 ja in 4. Opiskelija oppii hahmottamaan kuoropartituureja. Hän pystyy toimimaan eri-ikäisten ja eri kulttuurista tulevien laulajien kanssa. Hän pystyy ohjaamaan yhtyeitä ja kuoroja.

Sisältö

Äänenannon oppiminen
Musiikin johtamistekniikan perustaidot
Partituurianalyysi
Ryhmähallinnan perusteet
Puheviestintä
Perehtyminen äänenkäyttöön
Perehtyminen SSAA sekä SATB ohjelmistoon

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

opettajan kanssa sovittu materiaali, nuotit, äänirauta, internetistä saatavilla olevaa vapaa nuottimateriaali. Sulasol 3

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäopetus, etä-opetus ( mahdollisen pandemian aikana)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toukokuu 2021

Vaihtoehtoiset suoritustavat

tietojen ja taitojen näyttö johtamistentissä 60 %, kontaktiopetuksen seuraaminen 40 %

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

luennot ja workshopit 35-45 t videopalaute ja vertaisarviointi 10-20 t laulaminen harjoituskuorossa 30-50 titsenäinen työskentely 20-30 tverkkotyöskentely 20-30 tyht.135 t

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Välttävä:
Opiskelija ei osaa kunnolla aloittaa ja lopettaa kappaleita. Tempo ja pulssiongelmia esiintyy jatkuvasti. Hänen äänenantotaidossa on kovasti parantamisen varaa. Hän ei osaa harjoituttaa ja johtaa kuoroa kunnolla ja sekoittaa jatkuvasti johtaessaan 1,2,3,4 kaavat. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan suhteellisen heikosti, hänellä on heikot valmiudet. Hän on saavuttanut heikosti oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vain harvoin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

2 Tyydyttävä:
Opiskelija osaa vain osittain aloittaa ja lopettaa kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyy useasti. Hänen äänenantotaidossa on kovasti parantamisen varaa. Hän osaa harjoituttaa ja johtaa kuoroa tyydyttävästi mutta välillä sotkee johtaessaan 1,2,3,4 kaavat. Opiskelija ei tunnista puutteitaan. Hän on saavuttanut joitakin oppimistulosten tavoitteista. Opiskelija ottaa vain ajoittain vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Hyvä:
Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita mutta tempo- ja pulssiongelmia saattaa esiintyä. Hän osaa antaa alkuäänet suhteellisen hyvin, joskin puhtaudessa on parantamisen varaa. Hän osaa harjoituttaa ja johtaa kuoroa kohtuullisesti. Opiskelija osaa 1,2,3,4 kaavat keskivertotasolla. Opiskelija osaa tunnistaa puutteita osaamisessaan. Hän on saavuttanut osittain oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vaihtelevasti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

4 Kiitettävä:
Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita kohtuullisen hyvin. Hän osaa antaa alkuäänet, joskin puhtaudessa vielä parantamisen varaa. Opiskelija osaa 1,2,3,4 kaavat kiitettävällä tasolla. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan melko hyvin. Hän osaa harjoituttaa ja johtaa kuoroa suhteellisen hyvin. Hän on saavuttanut melkein kaikki oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa suhteellisen hyvin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen:
Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita erittäin hyvin. Hän osaa antaa alkuäänet moitteettomasti. Opiskelija osaa johtaa 1,2,3,4 kaavat. Hän osaa harjoituttaa ja johtaa kuoroa erinomaisesti. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan hyvin. Hän on saavuttanut oppimistuloksissa vaaditut tavoitteet. Opiskelija ottaa esimerkillisesti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.

Esitietovaatimukset

Kehittyvät säveltapailun ja musiikin teorian taidot.