Siirry suoraan sisältöön

Tuotantoeläinten hoito ja hyvinvointi (8 op)

Toteutuksen tunnus: LMSE0200-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 16.05.2021

Opintopistemäärä

8 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

38 % Lähiopetus, 62 % Verkko-opetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Toimipiste

Biotalousinstituutti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 30

Koulutus

  • Maaseutuelinkeinot (AMK)

Opettaja

  • Mirja Riipinen

Ryhmät

  • LMS19S1
    Maaseutuelinkeinot
  • ZJA21KL
    Avoin AMK, luva
  • ZJA20SLNV
    Avoin amk, luva, nuoren viljelijän opinnot
  • ZJK21KL
    Korkeakoulujen välinen yhteistyö, LUVAKO

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella tärkeimpien tuotantoeläinten
ruokinnan ja hoidon. Opiskelija osaa määrittää ravinnontarpeet eri eläimille niiden tuotantovaiheiden mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ruokinnallisten tekijöiden vaikutuksen kotieläintuotteiden laatuun ja eläinten hyvinvointiin.
Opiskelija tietää tuotantoeläinten terveydenhuollon toimintaympäristön. Opiskelija tuntee aihealueen keskeisimmät lait ja asetukset.
Opiskelija tuntee eri tuotantoeläinten jalostustavoitteet ja jalostuksen menetelmät. Opiskelija ymmärtää eläinaineksen merkityksen tuotannolle ja eläinten hyvinvoinnille.

Sisältö

Nuoren eläimen kehitys.
Ravintoaineiden tarpeen määrittäminen.
Rehut ja niiden ominaisuudet.
Ruokinnan suunnittelu tuotantoeläimillä.
Tuotantoeläimistä saatavat tuotteet ja niiden laatu.
Terveen eläimen tunnusmerkit.
Sairaudet ja niiden ennaltaehkäisy.
Terveydenhuolto-ohjelmat.
Tuotantoeläinten jalostustoiminta Suomessa.
Jalostustavoitteet ja menetelmät.
Perinnöllisyyden perusteet lyhyesti.
Jalostuksen vaikutukset eläinainekseen ja tuotantoon.
Keskeisimmät lait ja asetukset.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Harrikari, T. & Raukola, I. 2009. Siipikarjantuotanto elinkeinona. Opetushallitus. Vammalan Kirjapaino Oy.

Hulsen, J. & Lam, T.2011. Utareterveys - Hedelmällisyys. ProAgria Keskusten Liiton julkaisuja.

Kaaro,K., Kuisma, A., Nopanen, A., Partanen, K., Perttilä, S. & Äijö, H. Sikatalous. 2012. Opetushallitus.

Hulsen, J. & Aerden, D. 2014 Ruokintahavaintoja. ProAgria Keskusten Liitto

Huhtamäki, T., (toim.) 2012. Vasikasta huippulypsylehmäksi . ProAgria Keskusten Liitto.

Kyntäjä, J., Nokka, S. & Harmoinen, S. (toim). 2010. Lypsylehmän ruokinta. ProAgria Keskusten Liitto.

Saastamoinen, M., Hyyppä, S. ja Teppinen A. 2017: Hevosen ruokinta ja hoito, hyvinvoiva hevonen - tyytyväinen omistaja.ProAgria Keskusten liitto, Ajasto Paperproducts Oy.

Juga, J., Maijala, K., Mäki-Tanila, A., Mäntysaari, E., Ojala, M. ja Syväjärvi, J. 1999. Kotieläinjalostus. Jyväskylä: Suomen kotieläinjalostusosuuskunta.

Opetusmenetelmät

Luennot tai luentotallenteet, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät tai itsenäinen verkko-opiskelu.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakson tai osan siitä voi suorittaa aikaisemman osaamisen perusteella tai opinnollistamalla työelämässä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luentoja 72 h, itsenäistä työskentelyä 144 h harjoitustehtävien parissa.

Sisällön jaksotus

Opintojaksossa on viisi osaa: rehut ja ruokinta, terveys, hyvinvointi, jalostus ja tuotteiden laatu.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 10
CampusOnline 10

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

0 (Hylätty) Oppimistavoitteet eivät täyty
1 (Välttävä) Opiskelija tietää tuotantoeläinten hoidon ja hyvinvoinnin perusteet.
2 (Tyydyttävä) Edellisten lisäksi opiskelija tietää tuotantoeläinten ravinnontarpeet ja osaa suunnitella tuotantoeläinten ruokinnan. Opiskelija tietää yleisimmät sairaudet ja terveyden huollon toimintaympäristön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 (Hyvä) Edellisten lisäksi opiskelija tietää ruokinnan ja hoidon vaikutukset tuotannolle, tuotteiden laadulle ja ympäristölle. Opiskelija tuntee eläinten hyvinvointia säätelevät keskeisimmät lait ja asetukset.
4 (Kiitettävä) Edellisten lisäksi opiskelija tietää jalostustoiminnan merkityksen tuotantoeläinten tuotannolle ja hyvinvoinnille.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 (Erinomainen) Edellisten lisäksi opiskelija osaa itsenäisesti soveltaa oppimaansa tilaolosuhteissa ja osaa arvioida ruokinnan ja jalostuksen vaikutusta eläimistä saatavien elintarvikkeiden laatuun.