Siirry suoraan sisältöön

Metsikön kasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: LMSM0200-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

18.02.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Toimipiste

Biotalousinstituutti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Opettaja

  • Arto Riihinen

Ryhmät

  • LMS20KM
    Maaseutuelinkeinot

Tavoitteet

Opiskelija tuntee metsän kasvatuksen biologiset ja taloudelliset perusteet, osaa valita tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivat metsänhoitotoimenpiteet ja tuntee niihin liittyvät metsänhoitosuositukset ja normit. Hän tuntee eri-ikäismetsätalouden perusteet. Hän osaa torjua metsätuhoja.

Sisältö

Metsikön kasvatuksen perusteet, taimikon ja nuoren metsän hoito, kasvatushakkuut, suometsien hoito, metsälannoitus, metsätuhojen torjunta, eri-ikäisrakenteinen metsänkasvatus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Äijälä, O. ym. 2014. Metsänhoidon suositukset. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. (https://tapio.fi/metsanhoidon-suositukset); Verkkomateriaali Optima-ympäristössä.

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustyöt, maasto-opetus, verkko-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tenttiajankohta ja sen kaksi uusintamahdollisuutta kerrotaan opintojakson aloitustunnilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 20 h, retkeilyt 8 h, virtuaaliopiskelu 20 h, harjoitustyöt 40 h, itsenäinen työskentely 40 h. Yhteensä 135 h opiskelijan työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 5

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen 5:
Opiskelija soveltaa monipuolisesti ja kattavasti metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita. Hän pystyy vaihtoehtoisten toimenpiteiden valintaan soveltaen monipuolisesti niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä. Hän osaa tehdä taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyvät maastomittaukset ja laskelmat ja pystyy tekemään rahoitushakemukset ja kustannuslaskelmat. Hän osaa valita tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivia metsänhoitotoimenpiteitä ja osaa arvioida toimien vaikutusta metsän kehitykseen ja metsäluontoon. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteisen metsänkäsittelyn taloudellisia ja ekologisia reunaehtoja kestävyyden näkökulmista. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot, tietää niiden torjuntatavat ja osaa ennakoida tuhoriskejä. Harjoitustyöt on laadittu tehtävänannon mukaisesti, virheettömästi ja monipuolisia lähteitä käyttäen.

Kiitettävä 4:
Opiskelija soveltaa monipuolisesti metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita. Hän pystyy toimenpiteiden valintaan soveltaen monipuolisesti niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä. Hän osaa tehdä taimikonhoidon ja kasvatushakkuuseen liittyvät maastomittaukset, soveltaa harvennusmallia ja pystyy tekemään rahoitushakemuksia sekä osaa analysoida kustannuslaskemia. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteisen metsänkäsittelyn taloudellisia ja ekologisia vaikutuksia. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot, huomioi niiden torjunnan ja tietää tuhojen ennalta ehkäisykeinot. Harjoitustyöt on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja monipuolisia lähteitä käyttäen.

Hyvä 3:
Opiskelija osaa soveltaa metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita ja osaa ne huomioiden suunnitella tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivia metsänhoitotoimenpiteitä. Hän osaa monipuolisesti perustella toimenpiteet niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä soveltaen. Hän osaa tehdä taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyviä maastomittauksia ja rahoitushakemuksia ja soveltaa harvennusmalleja. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteiseen metsään sopivia käsittelytapoja. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja huomioi niiden torjunnan metsää hoitaessaan. Harjoitustyöt on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja oppimateriaalia soveltaen.

Tyydyttävä 2:
Opiskelija tuntee metsän kasvatuksen biologiset ja taloudelliset perusteet ja osaa ne huomioiden valita tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivia metsänhoitotoimenpiteitä. Hän osaa määritellä toimenpiteisiin liittyvät metsänhoitosuositukset, metsäsertifioinnin ja lainsäädännön. Hän osaa tehdä taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyviä maastomittauksia ja tulkita harvennusmalleja. Hän osaa valita eri-ikäisrakenteiseen metsään sopivan käsittelytavan. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja hallitsee niiden oikea-aikaisen torjunnan. Harjoitustyöt on palautettu tehtävänannon mukaisina.

Välttävä osaaja 1:
Opiskelija tuntee metsän kasvatuksen biologiset ja taloudelliset perusteet ja osaa valita tasaikäisen metsän kehitysvaiheiseen sopivia metsänhoitotoimenpiteitä. Hän tuntee toimenpiteisiin liittyvien metsänhoitosuositusten, metsäsertifioinnin ja lainsäädännön pääpiirteet. Hän tuntee taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyvät maastomittaukset ja harvennusmallit. Hän tuntee eri-ikäisrakenteisen metsän pääpiirteet. Hän tietää tärkeimmät metsätuhot ja niiden torjuntakeinoja. Harjoitustyöt on hyväksytty, mutta ne sisältävät puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3: Opiskelija osaa soveltaa metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita ja osaa ne huomioiden suunnitella tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivia metsänhoitotoimenpiteitä. Hän osaa monipuolisesti perustella toimenpiteet niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä soveltaen. Hän osaa tehdä taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyviä maastomittauksia ja rahoitushakemuksia ja soveltaa harvennusmalleja. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteiseen metsään sopivia käsittelytapoja. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja huomioi niiden torjunnan metsää hoitaessaan. Harjoitustyöt on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja oppimateriaalia soveltaen.

Kiitettävä 4:
Opiskelija soveltaa monipuolisesti metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita. Hän pystyy toimenpiteiden valintaan soveltaen monipuolisesti niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä. Hän osaa tehdä taimikonhoidon ja kasvatushakkuuseen liittyvät maastomittaukset, soveltaa harvennusmallia ja pystyy tekemään rahoitushakemuksia sekä osaa analysoida kustannuslaskemia. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteisen metsänkäsittelyn taloudellisia ja ekologisia vaikutuksia. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot, huomioi niiden torjunnan ja tietää tuhojen ennalta ehkäisykeinot. Harjoitustyöt on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja monipuolisia lähteitä käyttäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5:
Opiskelija soveltaa monipuolisesti ja kattavasti metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita. Hän pystyy vaihtoehtoisten toimenpiteiden valintaan soveltaen monipuolisesti niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä. Hän osaa tehdä taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyvät maastomittaukset ja laskelmat ja pystyy tekemään rahoitushakemukset ja kustannuslaskelmat. Hän osaa valita tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivia metsänhoitotoimenpiteitä ja osaa arvioida toimien vaikutusta metsän kehitykseen ja metsäluontoon. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteisen metsänkäsittelyn taloudellisia ja ekologisia reunaehtoja kestävyyden näkökulmista. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot, tietää niiden torjuntatavat ja osaa ennakoida tuhoriskejä. Harjoitustyöt on laadittu tehtävänannon mukaisesti, virheettömästi ja monipuolisia lähteitä käyttäen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee metsien kasvupaikkaluokituksen ja metsän uudistamismenetelmät.