Siirry suoraan sisältöön

Toimintakyvyn arviointi (8 op)

Toteutuksen tunnus: SFTS1501-9S0P1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Pirjo Mäki-Natunen
  • Pekka Natunen
  • Eeva Helminen

Ryhmät

  • SFT18S1
    Fysioterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa tutkia ja analysoida toimintakyvyn edellytyksiä ja toimintarajoitteita, erityisesti asiakkaan liikkumiskykyä ja siihen liittyviä tekijöitä.
Opiskelija osaa selvittää arvioinnin tulokset ja niistä tehdyt tulkinnat tarkoituksenmukaisella ja luotettavalla tavalla.
Opiskelija osaa kirjata toimintakyvyn tulokset hyödyntäen ICF-viitekehystä.

Sisältö

Toiminta-ja suorituskyvyn ja fyysisen kunnon arviointi. Liikkumisen, tasapainon koordinaation ja asennon arviointi. Lihas ja nivel- toiminnan arviointi. Hengitys-ja verenkiertoelimistön toiminnan arviointi. Kivun arviointi. Eri ikäkausien erityispiirteet toimintakyvyn osa-alueiden arvioinnissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Magee, D. Orthopedic Physical Assessment. uusin painos. Saunders.TOIMIA-tietokanta, THL:n suositukset Käypähoitosuositukset Opintojaksolla erikseen sovittava materiaali

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Päivä-ja monimuoto-opiskelu: Aktiivinen osallistuminen kontaktiopiskeluun (lab-harjoittelu)verkkotehtävätCase-tehtävät, projektitNäyttökoe

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Päiväopiskelu: Kontaktiopiskelu ja harjoitukset 5op (135h) Itsenäinen, tiimi- ja casetyöskentely 3 op (81h)Monimuoto-opiskelu:kontakti-opiskelu ja harjoitukset 3op (81h), itsenäinen ja verkkotyöskentely 5op (135h)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

o Erinomainen (5) Opiskelija omaa toiminakyvyn arvionnissa erittäin laajat tiedot ja taidot ja hän pystyy luovaan työskentelyyn, perustelee toimintaansa sekä toimii tiimissä ja ryhmässä rakentavasti. Näyttökokeessa ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi työskentelyssään ergonomian,pystyy kehittävään itse- arviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta, hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

oKiitettävä (4) Opiskelija omaa laajat tiedot ja taidot, pyrkii luovaan työskentelyyn, perustelee toimintaansa sekä toimii tiimissä ja ryhmässä rakentavasti. Näyttökokeessa ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi työskentelyssään ergonomian, pystyy kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

o Hyvä (3) Opiskelija omaa hyvät tiedot ja taidot, perustelee toimintaansa, pyrkii yhdistelemään tietoja ja taitoja sekä toimii tiimissä ja ryhmässä rakentavasti. Näyttökokeessa hänen ohjauksensa ja manuaalinen työskentelynsä on sujuvaa, johtopäätökset oikeita, hän huomioi ergonomian toiminnoissaan. Hän pystyy itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

o Tyydyttävä (2) Opiskelija toimii tiimissä ja ryhmässä rakentavasti. Opiskelijan tieto koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Näyttökokeessa ohjauksessa sekä manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita sekä johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatovereitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtävistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

oVälttävä (1) Opiskelija toimii tiimissä ja ryhmässä rakentavasti. Opiskelijan tieto koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Näyttökokeessa ohjauksessa ja manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomisessa työskentelyssä puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelija-tovereitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtävistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty.

Hylätty (0) Opiskelijan ei toimi tiimissä tai ryhmässä rakentavasti. Opiskelijan tieto on puutteellista, toiminta ja manuaalinen työskentely on epäloogista ja epävarmaa, hän ei huomioi ergonomiaa. Opiskelija ei kykene itsearviointiin. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija ei ole perehtynyt työssä esiintyvään aihealueeseen ja esitetyt asiat ovat luentomateriaalia toistavaa, irrallisia tai asiaan kuulumattomia, lähteiden käyttö jää irralliseksi. Mikä tahansa edellä mainituista kriteereistä voi johtaa hylkäykseen.

Esitietovaatimukset

Anatomian ja fysiologian perusteet, Anatomy and Physiology ll, Exercise Physiology and Biomechanics, Motorinen kehitys ja oppiminen