Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttinen harjoittelu I (3 op)

Toteutuksen tunnus: SFTS1506-9S0P1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Pirjo Mäki-Natunen
  • Merja Kurunsaari

Ryhmät

  • SFT18SM
    Fysioterapeutti

Tavoitteet

- osaa soveltaa yksilöllisesti näyttöön perustuvaa tietoa suunnitellessaan fysioterapiaa
- osaa soveltaa potilaan avustamiseen liittyviä välineitä ja tekniikoista
- osaa soveltaa erilaisia sydän-, verenkierto- ja hengityselimistön harjoittamisen menetelmiä erilaisilla asiakasryhmillä
- osaa soveltaa erilaisia rentoutus- ja kehotietoisuutta vahvistavia menetelmiä terapiassaan erilaisilla asiakasryhmillä

Sisältö

Liikettä ja liikkumista fasilitoivat tekijät, anatomiset ja fysiologiset liikkeet, potilaan avustaminen eri välineitä ja olosuhteita käyttäen. Päivittäisten toimintojen harjoittaminen. Sydän-, verenkiertoelimistön sekä hengityselimistön harjoittamisen sovellutukset. Rentoutumisen perusteet ja menetelmät, kehonkuvaan ja kehotietoisuutta vahvistavien harjoitusten periaatteet ja harjoittelu.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bäckmand H. (toim.) 2010. Hyvä hengitysterveys. Opas hengityssairauksien ehkäisyyn ja hoitoon. Opas 12. THL. Yliopistopaino. Helsinki. http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/390c7a02-e015-4262-8dc1-ed38e3d2f2f7Herrala J, Hämäläinen P, Järvinen M & Karivaara E (toim.) 2000. Hengityshoito 4.Herrala H, Karhola T, Sandström M 2008. Psykofyysinen ihminen.Kauranen K 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Martin M, Seppä M, Lehtinen P, Törö T, Lillrank B 2010. Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena. Mediapinta Sandström M, Ahonen J 2011. Liikkuva ihminen. Tamminen-Peter L, Wickström G2013. Potilassiirrot.Käypähoito -suositukset Suomen Fysioterapeuttien Fysioterapiasuositukset

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Päiväopiskelu: Aktiivinen osallistuminen kontaktiopiskeluun (tiimityöskentely) Oppimispäiväkirja ja ohjaus- / kehittämistehtävät sekä materiaalitentti ja näyttökoe Monimuoto:Interaktiivinen verkko-opiskelu,videotehtävät, oppimispäiväkirja, kontaktiopetuksessa näyttökokeet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5) Opiskelija omaa erittäin laajat tiedot ja taidot terapeuttisessa harjoittelussa osa I:ssa ja hän perustelee toimintaansa, luo uusia ratkaisuja sekä toimii tiimissä rakentavasti. Ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi ergonomian, pystyy kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta, hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

Kiitettävä (4) Opiskelija omaa laajat tiedot ja taidot terapeuttisessa harjoittelussa osa I:ssa, perustelee toimintaansa ja luo uusia ratkaisuja sekä toimii tiimissä rakentavasti. Ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi ergonomian, pystyy kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

o Hyvä (3) Opiskelija omaa hyvät tiedot ja taidot terapeuttisessa harjoittelussa osa I:ssa, perustelee toimintaansa, pyrkii yhdistelemään ja soveltamaan tietoja ja taitoja sekä toimii tiimissä rakentavasti. Hänen ohjauksensa ja manuaalinen työskentelynsä on sujuvaa, johtopäätökset oikeita, hän huomioi ergonomian toiminnoissaan. Hän pystyy itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

oTyydyttävä (2) Opiskelija toimii tiimissä rakentavasti. Opiskelijan tieto koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista terapeuttisessa harjoittelussa osa I:ssa. Ohjauksessa sekä manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita sekä johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatovereitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtävistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

o Välttävä (1) Opiskelija toimii tiimissä rakentavasti. Opiskelijan tieto koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista terapeuttisessa harjoittelussa osa I:ssa. Ohjauksessa ja manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatovereitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtävistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty.

Hylätty (0) Opiskelijan ei toimi tiimissä rakentavasti. Opiskelijan tieto on puutteellista terapeuttisessa harjoittelussa osa I:ssa, toiminta ja manuaalinen työskentely on epäloogista ja epävarmaa, hän ei huomioi ergonomiaa. Opiskelija ei kykene itsearviointiin. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija ei ole perehtynyt työssä esiintyvään aihealueeseen ja esitetyt asiat ovat luentomateriaalia toistavaa, irrallisia tai asiaan kuulumattomia, lähteiden käyttö jää irralliseksi. Mikä tahansa edellä mainituista kriteereistä voi johtaa hylkäykseen.

Esitietovaatimukset

Anatomian ja fysiologian hallinta, Toimintakyvyn arvioinnin osaaminen
Motorinen kehitys ja oppiminen