Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttinen harjoittelu III (3 op)

Toteutuksen tunnus: SFTS1508-0K0P4

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Pirjo Hynynen

Ryhmät

  • SFT18SM
    Fysioterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää motorisen oppimisen / ohjaamisen periaatteita ja hallitsee fysioterapeuttisia harjoitusmenetelmiä, joiden avulla ehkäistään, korjataan tai kompensoidaan ihmisen toimintarajoitteita sekä ylläpidetään ja/tai parannetaan jäljellä olevaa toimintakykyä hänen suoritustensa ja osallistumisensa mahdollistamiseksi

Sisältö

Karkeamotoriikan (kehon hallinnan, siirtymisten ja liikkumisen) sekä hienomotoriikan harjoittaminen. Lasten leikin arviointi ja ohjaus, keskittymiskyvyn, tarkkaavaisuuden ja havaintotoimintojen harjoittaminen. Erilaisten harjoitusvälineiden (mm. konsolipelit) käyttö terapeuttisesa harjoittelussa. Neuroterapeuttisten menetelmien pääperiaatteet.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hall,Carrie & Brody.2010. Therapeutic Exercise: Moving toward function. .O´Sullivan.2014. Physical RehabilitationRose,D.J. 2010. FallProof. A Comprehensive Balance and Mobility Training Program.Sandström M.- Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Päiväopiskelu ja monimuoto: Aktiivinen osallistuminen kontaktiopiskeluun (tiimityöskentely),ohjaus- / kehittämistehtävät sekänäyttökoe

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81h

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5) Opiskelija omaa erittäin laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä asiakkaan suoritusten ja osallistumisen edistämiseksi. Hän perustelee toimintaansa ja luo uusia ratkaisuja Ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi ergonomian, pystyy kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta, hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

Kiitettävä (4) Opiskelija omaa laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä asiakkaan suoritusten ja osallistumisen edistämiseksi. Hän perustelee toimintaansa ja luo uusia ratkaisuja. Ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi ergonomian, pystyy kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

o Hyvä (3) Opiskelija omaa hyvät tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä asiakkaan suoritusten ja osallistumisen edistämiseksi. Hän perustelee toimintaansa, pyrkii yhdistelemään ja soveltamaan tietoja ja taitoja. Hänen ohjauksensa ja manuaalinen työskentelynsä on sujuvaa, johtopäätökset oikeita, hän huomioi ergonomian toiminnoissaan. Hän pystyy itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

oTyydyttävä (2) Opiskelija toimii rakentavasti. Opiskelijan tieto fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä asiakkaan suoritusten ja osallistumisen edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessa sekä manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita sekä johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatovereitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtävistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

o Välttävä (1) Opiskelija toimii rakentavasti. Opiskelijan tieto fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä asiakkaan suoritusten ja osallistumisen edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessa ja manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatovereitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtävistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty.

Esitietovaatimukset

Anatomian ja fysiologian hallinta, Toimintakyvyn arvioinnin osaaminen sekä lapsen kehityksen, taitojen oppimisen ja ohjaamisen osaaminen.