Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapia aineenvaihdunnan, hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteissa sekä psyykkisten toimintojen tukemisessa. (6 op)

Toteutuksen tunnus: SFTS1512-0K0P4

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Pirjo Mäki-Natunen
  • Minna Seikkula
  • Merja Kurunsaari

Ryhmät

  • SFT18S1
    Fysioterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida luotettavasti terveyden edistämiseen vaikuttavia tekijöitä ikääntyneiden sekä yleisimmistä kansanterveydellisistä sairauksista kärsivien ihmisten toimintakykyä
- osaa kliinisen päättelyn avulla ottaa huomioon näyttöön perustuvia ja ennaltaehkäiseviä tekijöitä fysioterapiassa
- osaa soveltaa fysioterapian näyttöön perustuvia vaikuttamistapoja toimintakyvyn edistämiseksi aineenvaihdunnan, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja psyykkisten toimintojen toimintarajoitteissa sekä akuuteissa ja traumaattisissa kriiseissä
ja terveyden edistämisessä

Sisältö

Aineenvaihdunnan ja hengitys- ja verenkiertoelimistön ja psykososiaalisen toimintakyvyn arviointi. Fysioterapian vaikuttamismahdollisuudet aineenvaihdunnan toimintahäiriöissä (MBO, ylipaino, II tyypin diabetes, rintasyöpä, eturauhassyöpä), sydän – ja verenkiertoelimistön toimintahäiriöissä (sepelvaltimotauti, sydämen vajaatoiminta, sydäninfarkti, verenpainetauti, rytmihäiriö, läppäviat, ohitusleikkaus ja pallolaajennus) ja hengityselimistön toimintahäiriöissä (astma, KAT). Pre- ja postoperatiivinen fysioterapia (pehmytkudoskirurgia, anestesian vaikutukset ja oheishoidot esim. syöpähoidot), raskauden ajan fysioterapia sekä lantionpohjan toiminnan arviointi ja harjoittelu (virtsa-, ulosteinkontinenssi, ummetus, lantionpohjan kiputilat, yliaktiivinen rakko). Ikääntymiseen liittyvät muutokset ja harjoittelu. Muistisairaudet ja kaatumisen ennaltaehkäisy. Psykofyysinen fysioterapia, kehotietoisuus psyykkisen toimintakyvyn ja tyypillisten psykiatristen sairauksien sekä akuuttien ja traumaattisista kriiseistä kärsivien tukemisessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bø K, Berghmans B, Van Kampen M, Morkved S (toim.) 2015. Evidence-based Physical Therapy for the Pelvic Floor.Herrala J, Hämäläinen P, Järvinen M & Karivaara E. (toim) 2000. Hengityshoito 4.Irion J M, Irion GL 2010. Women`s Health in Physical Therapy. Wolters Kluwer. Lippicott Williams &Wilkins. Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Probst & Skjaerven (toim.)2018. Physiotherapy in Mental Health and Psychiatry a scientific and clinical based approach. Sydänliitto ry:n ohjausmateriaalit. Fysioterapeutit ry:n Hyvä fysioterapiakäytäntö -suositukset. Käypähoito- suositukset

Vaihtoehtoiset suoritustavat

PÄIVÄOPISKELU: case -tehtävät ja posterikävely sekä portfolioMONIMUOTO: case -tehtävät, vertaisarviointi, videointitehtävä, portfolio

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

PÄIVÄOPISKELU: Kontaktiopiskelu ja harjoitukset sekä asiantuntijaluennot3op (81 h) Itsenäinen, verkko-, tiimi- ja case -työskentely 3op (81 h) MONIMUOTO: Kontaktiopiskelu ja harjoitukset sekä asiantuntijaluennot2op (54 h) Itsenäinen, verkko-, tiimi- ja case -työskentely 4 op (108 h)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5) Opiskelija omaa erittäin laajat tiedot ja taidot ja hän perustelee toimintaansa, luo uusia ratkaisuja sekä toimii tiimissä rakentavasti. Ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi ergonomian, pystyy kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta, hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

Kiitettävä (4) Opiskelija omaa laajat tiedot ja taidot, perustelee toimintaansa ja luo uusia ratkaisuja sekä toimii tiimissä rakentavasti. Ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi ergonomian, pystyy kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

o Hyvä (3) Opiskelija omaa hyvät tiedot ja taidot, perustelee toimintaansa, pyrkii yhdistelemään ja soveltamaan tietoja ja taitoja sekä toimii tiimissä rakentavasti. Hänen ohjauksensa ja manuaalinen työskentelynsä on sujuvaa, johtopäätökset oikeita, hän huomioi ergonomian toiminnoissaan. Hän pystyy itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

oTyydyttävä (2) Opiskelija toimii tiimissä rakentavasti. Opiskelijan tieto koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessa sekä manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita sekä johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatovereitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtävistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

o Välttävä (1) Opiskelija toimii tiimissä rakentavasti. Opiskelijan tieto koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessa ja manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatovereitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtävistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty.

Hylätty (0) Opiskelijan ei toimi tiimissä rakentavasti. Opiskelijan tieto on puutteellista, toiminta ja manuaalinen työskentely on epäloogista ja epävarmaa, hän ei huomioi ergonomiaa. Opiskelija ei kykene itsearviointiin. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija ei ole perehtynyt työssä esiintyvään aihealueeseen ja esitetyt asiat ovat luentomateriaalia toistavaa, irrallisia tai asiaan kuulumattomia, lähteiden käyttö jää irralliseksi. Mikä tahansa edellä mainituista kriteereistä voi johtaa hylkäykseen.

Esitietovaatimukset

Motorisen kehityksen ja motorisen oppimisen, toimintakyvyn arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun (I) osaaminen