Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapia keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissa (9 op)

Toteutuksen tunnus: SFTS1514-9S0P2

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Pirjo Mäki-Natunen
  • Pirjo Hynynen

Ryhmät

  • SFT17S1
    Fysioterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa tutkia ja analysoida neurologisen asiakkaan / kuntoutujan toimintakyvyn edellytyksiä ja toimintarajoitteita.
• osaa soveltaa fysioterapian näyttöön perustuvia vaikuttamistapoja keskus- ja ääreishermostoon liittyvissä toimintarajoitteissa. Lisäksi opiskelijalle muodostuu tutkiva työote ja hän osaa arvioida kriittisesti toimintansa tuloksellisuutta.
• osaa toimia itsenäisesti sekä tehdä moni ammatillista yhteistyötä erilaisissa tiimeissä

Sisältö

Neurologisen asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja kuntoutuksen laaja-alaisuus. Fysioterapian vaikuttamismahdollisuudet hermoston eri tasojen häiriöistä johtuviin neurologisiin ja kognitiivisiin oireisiin sekä psykomotoriikan muutoksiin esim. tonus-, koordinaatio-, tarkkaavaisuus-, kommunikaatio- ja muistihäiriöt. Fysioterapian erityispiirteet sekä lapsi- että aikuisneurologisilla asiakkailla. (Keskoslapset, CP- ja tarkkaavaisuushäiriöt, ADHD, MMC- lihastauti- ja autistilapset. Aivohalvaus-, aivovamma-, Parkinson-, MS ja selkäydinvammapotilaat sekä neuropatia- ja perifeeriset hermovammapotilaat)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Carr & Sheperd. Neurological Rehabilitation. Optimizing Motor Performance. 2011Jehkonen,M. ym.Kliininen neuropsykologia.2015.Pountney,T.Physiotherapy for Children. 2007.Stokes, M. Physical Management in Neurological rehabilitation.2011Tecklin. Pediatric Physical Therapy.2015.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Päiväopiskelu: o Aktiivinen osallistuminen kontaktiopiskeluun (dialogitreenit, lab-harjoittelu), ja koulutusammattikohtaisten tiimien toimintaan 4opitsenäinen opiskelu, Case-tehtävät ja/ tai projektit, Portfolio / tentti 5opMonimuoto-opiskelu: o Aktiivinen osallistuminen kontaktiopiskeluun(lab-harjoittelu) 3op o itsenäinen opiskelu ja verkkotehtävät, Portfolio / tentti 6op

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

243h

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen(5): Opiskelija osallistuu aktiivisesti ottaen vastuun oppimisestaan toimien yhteistyössä muiden osallistujien kanssa. Hän omaa laajat tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista ja fysioterapiasta. Hän perustelee toimintaansa ja luo uusia ratkaisuja. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.
Kiitettävä (4): Opiskelija osallistuu aktiivisesti ottaen vastuun oppimisestaan. Hän toimii yhteistyössä muiden osallistujien kanssa. Hän omaa hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista ja fysioterapiasta. Hän perustelee toimintaansa ja luo uusia ratkaisuja. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.
Hyvä (3): Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja toimii sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Hän omaa hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liityyvästä arvioinnista ja fysioterapiasta. Hän perustelee toimintaansa, pyrkien yhdistelemään ja soveltamaan tietoja ja taitoja. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.
Tyydyttävä (2): Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja kantaa vastuun tehtävistään. Opiskelijan tieto keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liityyvästä arvioinnista ja fysioterapiasta koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Opiskelijan tehtävistä löytyy yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta ja lähdeviitteitä käytetty.
Välttävä (1): ): Opiskelija osallistuu opetukseen ja kantaa vastuu tehtävistään. Opiskelijan tieto keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista ja fysioterapiasta koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Opiskelija hallitsee asiaan liittyviä perustaitoja. Opiskelijan tehtävistä löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta on niukkaa. Kuitenkin alan kirjallisuutta ja lähdeviitteitä on käytetty.

Esitietovaatimukset

Terapeuttisen harjoittelun, ja liikuntaryhmien ohjaamisen osaaminen. Fysioterapia aineenvaihdunnan, hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteissa sekä
Wellness technology and environmental planning.