Siirry suoraan sisältöön

Motorinen kehitys ja oppiminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: SFTS1804-0K0P3

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Tiina Kuukkanen
  • Pirjo Hynynen

Ryhmät

  • ZJA19SS1
    Avoin amk, HYVI, ryhmä 1, AMK-polut
  • SFT19SM
    Fysioterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää lapsuudesta vanhuuteen tapahtuvan psykomotorisen kehityksen ja siihen vaikuttavat tekijät.
• osaa itsenäisesti hakea ja käyttää motoriseen kehitykseen ja oppimiseen liittyvää tietoa hyödyntäen monipuolisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
• osaa tehdä yhteenvedon motorisen oppimisen periaatteista ja sovellutuksista fysioterapiaan.
• osaa huomioida em. asiat ohjatessaan yksilöitä, perheitä tai ryhmiä.

Sisältö

•Vauva-, leikki- ja kouluikäisen kehitys
•Nuoruusiän kehitys
•Ikääntyminen ja toimintakyky
•Motoriseen oppimiseen liittyvät käsitteet ja teoriat
•Motorisen oppimisen tasot ja vaiheet
•Motoriseen oppimiseen liittyvät tekijät

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

* Schmidt R, Lee T. Motor Control and Learning: A Behavioural Emphasis. 3rd ed. Human Kinetics 2011 TAI Kauranen, K. Motorinen säätely ja motorinen oppiminen.2011. * Gallahue & Ozmun. Understanding Motor Development:Infants, children, adolescents, adults. WCB Brown & Benchmark 2012.* Heikkinen,E., Rantanen,T. Gerontologia 2013.* Salpa,P. Lapsen liikkumisen kehitys:ensimmäinen ikävuosi 2010

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Päiväopiskelu: Aktiivinen osallistuminen seminaareihin ja harjoituksiin sekä tiimissä tehtävä harjoitustyö tai kirjatentti. Monimuoto-opiskelu: Kirjatentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81h

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Päiväopiskelu:
Erinomainen (5)
-Opiskelija osallistuu aktiivisesti seminaareihin ja harjoituksiin. Harjoitustyössään hän osaa yhdistellä oppimiaan asioita ja tarkastelee niitä kriittisesti analysoiden. Hän käyttää käsitteitä jäsentyneesti. Hän käsittelee opintojakson aikana esitettyjä aihealueita (motorisen kehityksen ja oppimisen osa-alueilta) huolellisesti perustellen, näyttöön perustuvia lähteitä käyttäen ja mahdollisesti videoanalysointia tms. hyväksikäyttäen. Harjoitustehtävän esitys on havainnollinen, selkeä ja hyvin jäsennelty.

Kiitettävä (4)
-Opiskelija osallistuu aktiivisesti seminaareihin ja harjoituksiin. Harjoitustyössään hän osaa yhdistellä oppimiaan asioita ja käyttää käsitteitä jäsentyneesti. Hän käsittelee opintojakson aikana esitettyjä aihealueita (motorisen kehityksen ja oppimisen osa-alueilta) huolellisesti perustellen, näyttöön perustuvia lähteitä käyttäen ja mahdollisesti videoanalysointia tms. hyväksikäyttäen. Harjoitustehtävän esitys on havainnollinen ja hyvin jäsennelty.

Hyvä (3)
-Opiskelija osallistuu aktiivisesti seminaareihin ja harjoituksiin. Harjoitustehtävässä hän on käsitellyt opintojaksoon liittyviä olennaisia asioita sekä motorisen kehityksen että oppimisen näkökulmasta ja tuntee käyttämänsä käsitteet. Harjoitustehtävässä on pyritty perustelemaan esiin nostettuja asioita näyttöön perustuvia lähteitä käyttäen. Lähteiden käyttö on suppeampaa. Mahdollista videoanalysointia tms. on käytetty myös suppeammin. Esitys on havainnollinen ja selkeä.

Tyydyttävä (2)
-Opiskelija osallistuu aktiivisesti seminaareihin ja harjoituksiin. Harjoitustehtävässä on esitetty asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita. Siinä on käytetty joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Videohavainnointia tms. ei ole hyödynnetty kirjallisessa raportissa. Esitys on hajanainen.

Välttävä (1)
-Opiskelija osallistuu seminaareihin ja harjoituksiin. Harjoitustehtävässä on esitetty irrallisia asioita. Siinä on käytetty erittäin vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus jää hahmottumatta. Videohavainnointia tai muuta havainnollistamista ei ole hyödynnetty kirjallisessa raportissa tai esityksessä. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.

Hylätty (0)
-Opiskelijan osallistuminen on vähäistä.
Harjoitustehtävässä on selkeitä puutteita esim. lähteiden käyttö, epätarkkuutta esitetyissä asioissa, motorisen kehityksen tai oppimisen osa-alueen käsittely puuttuu kokonaan. Tehtävä palautetaan myöhässä ja esitys on keskeneräinen. Hylätyn harjoitustehtävän jälkeen uusintamahdollisuus on kirjatentti.
Monimuoto-opiskelu:
Erinomainen (5) Opiskelija
-hallitsee tentissä erinomaisesti kirjojen aihealueet.
Kiitettävä (4) Opiskelija
-hallitsee tentissä kiitettävästi kirjojen aihealueet.
Hyvä (3) Opiskelija
-hallitsee tentissä hyvin kirjojen aihealueet.
Tyydyttävä (2) Opiskelija
-hallitsee tentissä tyydyttävästi kirjojen aihealueet.
Välttävä (1) Opiskelija
-hallitsee tentissä välttävästi kirjojen aihealueet.
Hylätty (0) Opiskelija
-ei osallistu tenttiin tai tentissä hän ei hallitse kirjojen aihealueita.

Tenttivastaukset arvioidaan asteikolla 0-5.