Fysioterapia keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissa (9 op)
Toteutuksen tunnus: SFTS1814-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.11.2020 - 30.11.2020
Ajoitus
15.03.2021 - 21.05.2021
Opintopistemäärä
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Pirjo Mäki-Natunen
- Pirjo Hynynen
Vastuuopettaja
Pirjo Hynynen
Ryhmät
-
SFT19SMFysioterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää erilaisia luotettavia arviointimenetelmiä tutkiakseen ja analysoidakseen neurologisen asiakkaan toimintakyvyn edellytyksiä ja toimintarajoitteita, erityisesti asiakkaan liikkumiskykyä. Hän osaa soveltaa fysioterapian näyttöön perustuvia vaikuttamistapoja keskus- ja ääreishermostoon liittyvissä toimintarajoitteissa. Opiskelija osaa hyödyntää apuvälineteknologiaa asiakkaiden fyysisen aktiivisuuden- ja toimintakyvyn tukemisessa
Sisältö
Neurologisen asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja kuntoutuksen laaja-alaisuus. Fysioterapian vaikuttamismahdollisuudet hermoston eri tasojen häiriöistä johtuviin neurologisiin ja kognitiivisiin oireisiin sekä psykomotoriikan muutoksiin esim. tonus-, koordinaatio-, tarkkaavaisuus-, kommunikaatio- ja muistihäiriöt. Fysioterapian erityispiirteet sekä lapsi- että aikuisneurologisilla asiakkailla. (Keskoslapset, CP- ja tarkkaavaisuushäiriöt, ADHD, MMC- lihastauti- ja autistilapset. Aivohalvaus-, aivovamma-, Parkinson-, MS ja selkäydinvammapotilaat sekä neuropatia- ja perifeeriset hermovammapotilaat)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Carr & Sheperd. Neurological Rehabilitation. Optimizing Motor Performance. 2019
Jehkonen,M.ym. Kliininen neuropsykologia. 2020.
Pountney,T.Physiotherapy for Children. 2007.
Stokes, M. Physical Management in Neurological rehabilitation.2018
Tecklin. Pediatric Physical Therapy. 2015.
Opetusmenetelmät
Ryhmässäsi toteutetaan ns.yhteisöllisen oppimisen / tiimioppimisen periaatteita
- Osallistut aktiivisesti kontaktiopiskeluun; luennot (dialogi), lab-harjoittelu, harjoitustehtävän ja / tai
projektin tekeminen, Suorituksena myös luentotentti ja kirjatentti tai portfolio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kokemusasiantuntijan vierailu
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Suoritustavoista kirjatentti ja porfolio ovat vaihtoehtoisia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktia 3.5 op
- luennot ja käytännön taitojen harjoittelu
Itsenäistä ja ryhmässä opiskelua 5.5 op,
- harjoitustyö ja valmistelut (2op)
- tentit ja/tai portfolio (3.5op)
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli. Opettajan antaman arvioinnin lisäksi hyödynnetään myös vertaisarviointia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Erinomainen (5): Opiskelija omaa laajat tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista ja fysioterapiasta. Hän perustelee toimintaansa ja luo uusia ratkaisuja. Hän osoittaa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.
Kiitettävä (4): Opiskleija omaa hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista ja fysioterapiasta. Hän perustelee toimintaansa ja luo uusia ratkaisuja. Hän osoittaa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.
Hyvä (3): Opiskelija omaa hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista ja fysioterapiasta. Hän perustelee toimintaansa, pyrkien yhdistelemään ja soveltamaan tietoja ja taitoja. Hän osoittaa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.
Tyydyttävä (2): Opiskelijan tieto keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista ja fysioterapiasta koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Opiskelijan tehtävistä löytyy yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta ja lähdeviitteitä käytetty.
Välttävä (1): Opiskelijan tieto keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista ja fysioterapiasta koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Opiskelija hallitsee asiaan liittyviä perustaitoja. Opiskelijan tehtävistä löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta on niukkaa. Kuitenkin alan kirjallisuutta ja lähdeviitteitä on käytetty.
Hylätty (0) Opiskelija ei saavuta hyväksyttyä / välttävää tasoa
Esitietovaatimukset
Terapeuttisen harjoittelun, ja liikuntaryhmien ohjaamisen osaaminen. Fysioterapia aineenvaihdunnan, hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteissa sekä
Wellness technology and environmental planning.