Kätilötyön asiantuntijuus ja kehittäminen (7 op)
Toteutuksen tunnus: SHKL1500-9S0H5
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.08.2019 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
58 % Lähiopetus, 42 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Kätilö (AMK)
Opettaja
- Elina Tiainen
Ryhmät
-
SOK17K1Kätilö
Tavoitteet
Opiskelija tuntee kätilötyön historian ja keskeiset kätilötyöhön ohjaavat normit. Opiskelija tuntee seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen palvelujärjestelmän sekä oman vastuualueensa kätilönä. Hän kykenee itsenäiseen päätöksentekoon ja jakamaan omaa asiantuntijuuttaan monialaisessa yhteistyössä.
Opiskelija osaa soveltaa kehittämis-, innovaatio-, tutkimus-, projekti- ja yrittäjyysosaamisen taitoja kätilötyön kehittämiseen.
Hän kehittää muiden toimijoiden kanssa uusia innovatiivisia toimintatapoja ja palveluja vastaamaan yhteistyökumppaneiden tarpeisiin. Opiskelija on tietoinen kansainvälisestä ja monikulttuurisesta kätilötyöstä ja sen kehittämisestä.
Sisältö
- Kätilötyön historia
- Kätilötyön arvoperusta
- Seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvä lainsäädäntö ja eettiset sekä ammatilliset ohjeet ja suositukset
- Palvelujärjestelmät
- Tutkiva ja kehittävä työote
- Näyttönperustuva päätöksenteko monikulttuurisessa kätilötyössä
- Kehittämistoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Projektityöskentelyn perusteet
- Monialaiset yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely
- sisäinen yrittäjyys
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Raussi-Lehto E & Ryttyläinen-Korhonen, K (toim.)2016.Koulutettu kätilö kanssasi 200 vuotta. Laiho, A. (toim).1991. Viisaista vaimoista nykyajan kätilöiksi. Kätilökoulutus Suomessa 170 vuotta. Helsinki. Kätilöopisto. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. 2010. Synnytyksessä toteutettavan hyvän hoidon eettiset periaatteet. STM. Keskeinen seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämistä ohjaava lainsäädäntö. Paul Silfverberg. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Konsulttitoimisto Planpoint Oy. Työministeriö
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen: Kehittämisprojektin suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi alakohatisissa tiimeissä.tai Future Factoryssa.
Jätilötyön historian verkko-oppiminen ja dialogitereenit.
Ammatillisen kasvun verkkooppiminen, vertaisryhmätoiminta ja dialogitreenirt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
189 t
Kehittämisprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi ammattikohtaisissa tiimeissä- yhteensä 96 t Kätilötyön historian verkkotehtävä 19 t
Ammatillisen kasvun verkkotehtävät 19 t
Aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien ja ammatillisen kasvun vertaisryhmätiimien dialogitreeneihin 18 t
Aktiivinen yhteistyö yhteistyökumppaneiden kanssa 25 t
Aktiivinen osallistuminen projektitapaamisiin 12 t.
Sisällön jaksotus
Ammatillinen kasvu syksy 2019-kevät 2021
Kätilötyön historia syksy 2019
Kätiötyön kehittäminen Syksy 2019-20120
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi toteutuu jatkuvan palautteen periaatteella. Keskeisessä roolissa on myös itsearviointi ja vertaisarviointi. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin..
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija pystyy hankkimaan ja arvioimaan tietoa sekä jakamaan sitä muille tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamiseksi.
Opiskelija hallitsee projektisyklin vaiheet ja osaa soveltaa niitä tutkimus-/ kehittämistehtävien suunnittelussa ja projektisuunnitelman laadinnassa.
Hän pystyy toteuttamaan sovitun tutkimus- tai kehittämistehtävän yhdessä työryhmän kanssa hyödyntäen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
Hän toimii aloitteellisesti ja pystyy ratkaisemaan tehtävään liittyviä ongelmia työryhmän kanssa.
Pystyy viestimään kirjallisesti ja suullisesti tutkimus- /kehittämistehtävänsä tuotoksesta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pystyy hankkimaan ja arvioimaan tietoa sekä jakamaan sitä muille tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamiseksi. Opiskelija hallitsee projektisyklin vaiheet ja osaa soveltaa niitä tutkimus-/ kehittämistehtävien suunnittelussa ja projektisuunnitelman laadinnassa. Hän pystyy toteuttamaan sovitun tutkimus- tai kehittämistehtävän yhdessä työryhmän kanssa hyödyntäen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Hän toimii aloitteellisesti ja pystyy ratkaisemaan tehtävään liittyviä ongelmia työryhmän kanssa. Pystyy viestimään kirjallisesti ja suullisesti tutkimus- /kehittämistehtävänsä tuotoksesta.
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan asiakkuuden ja toimintaympäristön perustiedot, keskeiset käsitteet ja menetelmät. Opiskelija hallitsee terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön sekä asiakaslähtöisen hoitotyön tavoitteet, perusteet ja menetelmät. Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.