Siirry suoraan sisältöön

Naistentautien hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: SHKL3100-9S0H5

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2019 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kätilö (AMK)

Opettaja

  • Riitta Ala-Luhtala
  • Elina Tiainen

Ryhmät

  • SOK17K1
    Kätilö

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta ja osaa edistää sitä näyttöönperustuvasti.
Opiskelija osaa naistentautipotilaan hoitoprosessin, kykenee ennakoimaan ja analysoimaan naisen voinnissa tapahtuvia muutoksia sekä osaa toimia muutosten edellyttämällä tavalla moniammatillisesti.
Opiskelija osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen naisen ja hänen perheensä kanssa.

Sisältö

Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ilmiöt, visiot, mallit ja menetelmä eri toimintaympäristöissä
Parisuhde ja seksologia
Naistentautipotilaan hoitoprosessi ja näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus- ja hoitomenetelmät
Nais- ja perhelähtöinen yhteistyösuhde
Monikulttuurisuus
Naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäiseminen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL. Maailman terveysjärjestön (WHO) Euroopan aluetoimisto ja BZgA. 2010. Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa. Suuntaviivat poliittisille päättäjille, opetus- ja terveydenhoitoalan viranomaisille ja asiantunijoille. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos laitos. helsinki 2010. Paananen, U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. & Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015.Edita.Ritamo M., Ryttyläinen-korhonen K., Saarinen S. (toim.) 2011. Seksuaalineuvonnan tueksi. THL Raportti 2011. Ryttyläinen K & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita

Opetusmenetelmät

Naistentautien hoitotyön verkko-opiskelu ja koe sekä aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin. Seksuaaliterveydenasiantuntijaluennot Seksuaaliterveyden edistämiseen liittyvän projektin toteutus ja raportointi tiimissä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 t

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1) Opiskelija osoittaa tuntevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.
Tyydyttävä(2) Opiskelija osoittaa tuntevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävansä naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osoittaa hallitsevansa naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.