Siirry suoraan sisältöön

Synnyttäneen perheen kätilötyö ja varhainen vuorovaikutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SHKV8200-9S0H5

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2019 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kätilö (AMK)

Opettaja

  • Katja Kokkinen
  • Christina Mantsinen
  • Riina Sahlman
  • Elina Tiainen

Ryhmät

  • SOK17K1
    Kätilö

Tavoitteet

Opiskelija osaa itsenäisesti hoitaa synnyttänyttä naista ja perhettä monikulttuurisessa toimintaympäristössä. Hän hallitsee synnyttäneen naisen ja perheen näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus-, hoito- ja arviointimenetelmät. Hän hallitsee perheen voimavaralähtöisen imetysohjauksen, seksuaali- ja lisääntymisterveyden ohjauksen ja vanhemmuuteen kasvun tukemisen. Opiskelija osaa ennakoida ja tunnistaa synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen voinnissa tapahtuvia muutoksia. Opiskelija osaa hoitaa vastasyntynyttä ja osaa ehkäistä, tunnistaa ja puuttua ajoissa vastasyntyneen voinnin muutoksiin.

Sisältö

Alateitse ja keisarileikkauksella synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyö
Synnytyksen jälkeiset komplikaatiot
Vastasyntyneen hoitotyö
Vanhemmuuteen kasvu ja varhainen vuorovaikutus
Äitiyden psykologia
Imetysohjaajakoulutus
Erityistarkkailua tarvitsevan vastasyntyneen hoitotyö

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Broden Margareta 2006.Raskausajan mahdollisuudet. Gummerus Kirjapaino Oy 2006. Deufel M. & Montonen E. toim. 2010. Onnistunut imetys.Deufel M. & Montonen E. toim. 2016. Lapsivuodeaika. Duodecim. Fellman, V., Luukkainen, P.& Asikainen, T.(toim) 2013. Vastasyntyneiden tehohoito. Duodecim.THL.2017.Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022 Kallad M. & Sinkkonen J. (toim.). 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. Helsinki. WSOY. Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL. Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL. Paananen,U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. &Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015.Edita.

Opetusmenetelmät

Kontakti- ja etäopiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 t
Lapsivuodeajan kätilötyön verkko-opiskelu ja opintojaksotehtävät 40t Erityistarkkailua vaativan vastasyntyneen hoitotyön verkkotehtävät ja päiväkirja 14 t Äitiyden psykologian ja varhaisen vuorovaikutuksen kirjallisuuden koe 27 tAsiantuntijaluennotImetysohjaajakoulutus 40t Aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5)
Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Kiitettävä(4)
Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.

Välttävä(1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä(4) Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.