Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan monitieteiset lähtökohdat (3 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1501-0K0S3

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Merja Nybacka
  • Sanna Häkkinen

Ryhmät

  • ZJA19SS2
    Avoin amk, HYVI, ryhmä 2, AMK-polut
  • SOS19S1
    Sosionomi
  • SOS19SM
    Sosionomi

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee sosiaali- ja kasvatustieteiden perusteet ja tunnistaa sosiaalialan erityisyyden usean eri tieteenalan käsitteitä ja lähtökohtia soveltavana alana
• ymmärtää sosiaali- ja kasvatustieteellistä peruskäsitteistöä sekä sosiaalialan arvoja työssään

Sisältö

• Sosiaalialan asiantuntijuuden monitieteellinen ja eettinen perusta
• Sosiaalialan peruskäsitteistö

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Thompson, Neil, 2016 (2nd ed): The Professional Social Worker:Meeting the Challenge. Palgrave. Erola, Jani & Pekka Räsänen (toim.)2014. Johdatus sosiologian perusteisiin. Helsinki: Gaudeamus tai muu vastaava sosiologian perusteos. Raunio, Kyösti 2009 (tai uudempi lisäpainos). Olennainen sosiaalityössä. 2. uud. laitos. Helsinki: Gaudeamus. Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2004. Johdatus kasvatustiteisiin. PS-kustannus: Juva. Moberg,S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. WSOY.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Käsiteanalyysi, jossa hyödynnetään opiskelumateriaalia ja tukikirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Päiväopiskelu: Johdantoluento 4 h, itsenäistä tiedonhankintaa 62 h, lukupiirityöskentelyä 15 h. Yhteensä 81 tuntia.• Monimuoto-opiskelu: Verkkoluento 1 h, itsenäistä tiedonhankintaa 65 h, pienryhmätyöskentelyä 15 h. Yhteensä 81 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Voit hakea opintojakson hyväksilukua, jos olet suorittanut kasvatustieteen- tai sosiaalitieteen perusopintoja (sosiologia, sosiaalityö ja sosiaalipolitiikka).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa
• suunnitella asiayhteyteen relevantin käsiteanalyysin hyödyntämällä monitieteistä teoreettista perustaa
• vertailla keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä suhteita
• yleistää valitsemansa teoreettiset käsitteet sosiaalialan työssä tarvittavaan osaamiseen ja sosiaalialan tehtäviin
• vertailla sosiaalitieteiden ja kasvatustieteiden teoreettisten käsitteiden välisiä yhtäläisyyksiä ja eroja
• vetää johtopäätöksiä tarkastelemiensa käsitteiden pohjalta niiden merkityksestä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla
• tuottaa Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa
• suunnitella asiayhteyteen relevantin käsiteanalyysin hyödyntämällä monitieteistä teoreettista perustaa
• perustella keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä suhteita
• arvioida valitsemansa teoreettisia käsitteitä suhteessa sosiaalialan työssä tarvittavaan osaamiseen ja sosiaalialan tehtäviin
• tulkita sosiaalitieteiden ja kasvatustieteiden teoreettisten käsitteiden välisiä yhtäläisyyksiä ja eroja
• analysoida tarkastelemiensa käsitteiden pohjalta niiden merkityksestä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla
• tuottaa Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Hyvä (3) Opiskelija osaa
• löytää asiayhteyteen relevanttiin käsiteanalyysiin eri käsitteitä hyödyntämällä monitieteistä teoreettista perustaa
• analysoida keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä suhteita
• analysoida valitsemiaan teoreettisia käsitteitä suhteessa sosiaalialan työssä tarvittavaan osaamiseen ja sosiaalialan tehtäviin
• vertailla sosiaalitieteiden ja kasvatustieteiden teoreettisten käsitteiden välisiä yhtäläisyyksiä ja eroja
• selittää tarkastelemiensa käsitteiden pohjalta niiden yhteyttä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla
• tuottaa Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Tyydyttävä (2) Opiskelija osaa
• antaa esimerkkejä eri teoreettisista käsitteistä hyödyntämällä monitieteistä teoreettista perustaa
• nimetä keskeisiä käsitteitä ja kuvata välisiä suhteita
• kuvata valitsemiaan teoreettisia käsitteitä suhteessa sosiaalialan työssä tarvittavaan osaamiseen ja sosiaalialan tehtäviin
• ymmärtää sosiaalitieteiden ja kasvatustieteiden teoreettisten käsitteiden välisiä yhtäläisyyksiä ja eroja
• kuvata tarkastelemiensa käsitteiden pohjalta niiden yhteyttä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla
• tuottaa Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Välttävä (1) Opiskelija osaa
• nimetä joitakin teoreettisia peruskäsitteitä hyödyntämällä monitieteistä teoreettista perustaa
• ymmärtää käsitteiden välisiä suhteita
• ymmärtää joiltakin osin sosiaalialan työssä tarvittavaan osaamiseen ja sosiaalialan tehtäviin liittyvää teoreettista perustaa
• nimetä joitakin yhtäläisyyksiä ja eroja sosiaalitieteiden ja kasvatustieteiden teoreettisten käsitteiden välillä
• ymmärtää joidenkin käsitteiden yhteyttä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla
• tuottaa Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen

Esitietovaatimukset

-