Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaliohjaus ja kasvatus asiakastyössä (3 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1502-0K0S4

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Riikka Rantanen

Ryhmät

  • SOS19S1
    Sosionomi

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee
• sosiaaliohjauksen ja kasvatustyön toimintaympäristöt ja työorientaatiot
• sosionomin osaamisalueet ja keskeiset työtehtävät

Sisältö

• Formaalit ja informaalit toimintaympäristöt sosiaaliohjauksessa ja kasvatustyössä sekä niihin liittyvä asiakasasiakirjalainsäädäntö.
• Sosiaali- ja palveluohjaus eri asiakastyön toimintaympäristöissä (aikuissosiaalityö, vanhustyö ja vammaispalvelut)
• Kasvatustyö varhaiskasvatuksessa ja lastensuojelu- ja perhetyössä
• Sosionomin työtehtävät ja osaaminen eri asiakasryhmien kanssa esim. varhaiskasvatuksessa, erityiskasvatuksessa, lastensuojelu- ja perhetyössä, nuorisotyössä, sosiaali- ja palveluohjauksessa, vammais- ja vanhustyössä, päihde- ja mielenterveystyössä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Näkki, P. & Sayed, T.(toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita: Helsinki. (soveltuvin osin)Healy, K. 2011: The Essential Foundations of PracticeMuu materiaali ilmoitetaan opintojaksolla.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

• Päiväopiskelu: Yksilö- ja ryhmätehtävät; ammattianalyysiin liittyvä haastattelu sosiaali- ja kasvatusalojen toimintaympäristöissä, ryhmätyöskentely: teorian ja haastattelujen pohjalta laadittava ryhmätyö sosiali- ja terveysalalla vaadittavasta sosionomin osaamisesta, keskeisistä työtehtävistä ja niihin liittyvistä työorientaatioista.• Monimuoto-opiskelu: Yksilö- ja ryhmätehtävät; ammattianalyysiin liittyvä haastattelu sosiaali- ja kasvatusalojen toimintaympäristöissä, ryhmätyöskentely: teorian ja haastattelujen pohjalta laadittava ryhmätyö sosiali- ja terveysalalla vaadittavasta sosionomin osaamisesta, keskeisistä työtehtävistä ja niihin liittyvistä työorientaatioista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Päiväopiskelu: Kontaktiopiskelu 8 h, itsenäinen ja pienryhmien etätyöskentely35 h, haastattelujen toteuttaminen sosiaali- ja kasvatusalojen toimintaympäistöissä 30 h, seminaari 8 h. Yhteensä 81 tuntia.• Monimuoto-opiskelu: Kontaktiopetus 6 h, haastattelut sosiaali- ja kasvatusalojen toimintaympäristöissä 34 h, itsenäinen verkko-opiskelu 41 h. Yhteensä 81 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hyväksytty (S) Opiskelija
• tietää ja osaa kuvata sosiaali- ja kasvatusalojen erilaisia toimintaympäristöjä ja niissä tehtävää työtä
• osaa selittää ja kuvata sosiaali- ja kasvatusalojen taustalla olevia erilaisia työorientaatioita, ihmis- ja oppimiskäsityksiä sekä työhön liittyviä arvoja
• tietää ja osaa nimetä palveluohjaukseen ja asiakastyöhön liittyviä keskeisimpiä menetelmiä sekä tunnistaa työssä esiin nousevia eettisiä kysymyksiä
• osaa arvioida omaa osaamistaan suhteessa sosionomin osaamisalueisiin ja keskeisiin työtehtäviin
• osaa etsiä ja jakaa informaatiota teoria- ja tutkimuslähteiden avulla sekä rakentaa niiden pohjalta kirjallisia ja suullisia esityksiä noudattaen hyvään esitystapaan ja Jamk:n kirjallisiin ohjeistuksiin liittyviä periaatteita

Esitietovaatimukset

Ohjaaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä