Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelun ja perhetyön perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1503-0K0S4

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Tanja Tervanen

Ryhmät

  • SOS18S1
    Sosionomi
  • ZJA19SSMIK
    Avoin amk, HYVI, YTOL-opinnot, Mikkelin kesäyliopisto

Tavoitteet

Opiskelija osaa
¿ lastensuojelu- ja perhetyön arvot, periaatteet, tavoitteet ja työskentelytavat
¿ lastensuojelun palvelujärjestelmän
¿ perhetyön perusteet

Sisältö

¿ Eettisyys lastensuojelussa
¿ Lastensuojelun lainsäädäntö
¿ Lastensuojelun ja perheohjauksen prosessi
¿ Ennaltaehkäisevä avohuollon työskentely ja tukitoimet
¿ Sijaishuollon toimintamuodot
¿ Lastensuojelun dokumentaatio
¿ Perhetyön muodot ja prosessi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

¿Räty, Tapio. Lastensuojelulaki. Käytäntö ja soveltaminen. 3. Uudistettu painos (2015). Helsinki: Edita. ¿ Araneva, Mirjam (2016). Lapsen suojelu -toteuttaminen ja päätöksenteko. Telentum Pro. ¿ Rosi, Enroos; Tarja Heino; Tarja Pösö (2018). Huostaanotosta. Lastensuojelun vaativa tehtävä. Tampere: Vastapaino.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

¿ Päiväopiskelu: Luennot ja itsenäinen työskentely, oppimistehtävä. ¿ Monimuoto-opiskelu: Itsenäinen reflektiotehtävä ryhmätehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

¿ Päiväopiskelu: Itsenäinen työskentelyja kontaktiopetus 80 h, oppimistehtävä 55 h. Yhteensä 135 tuntia.¿ Monimuoto-opiskelu: Virtuaalityöskentely (virtuaaliluennot- ja keskustelut sekä materiaaleihin tutustuminen) 65 h, oppimistehtävät 54 h, lähipäivät 4 x 4 h. Yhteensä 135 tuntia.5.Jakso (kesäopinnot): Verkkotyöskentely 80 h, itsenäiset tehtävät 55h.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa
¿ soveltaa ja analysoida lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin
¿ arvioida asiakaslähtöisesti tarpeenmukaisia palveluja tukimuotoja
¿ soveltaa ja suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä
¿ soveltaa tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti tuottaen uusia näkökulmia.

Kiitettävä (4)Opiskelija osaa
¿ analysoida lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin
¿ perustella asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti palveluja ja tukimuotoja
¿ soveltaa ja suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä
¿ soveltaa tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti.

Hyvä (3)Opiskelija osaa
¿ kuvata lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin
¿ perustella asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti palveluja ja tukimuotoja
¿ suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä
¿ hankkia tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti.

Tyydyttävä (2) Opiskelija
¿ osaa kuvata lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin
¿ tietää asiakaslähtöisyyden merkityksen ja tietää lastensuojelun palveluja ja tukimuotoja
¿ tietää perhetyön toiminnat ja sisällöt
¿ osaa hankkia tietoa.

Välttävä (1)Opiskelija
¿ tietää lainsäädännö merkityksen erilaisissa lastensuojelun asiakastilanteissa
¿ tietää lastensuojelun palveluja ja tukimuotoja
¿ tietää perhetyön toiminnat ja sisällöt
¿ osaa hankkia tietoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija osaa: Kuvata lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin, perustella asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti palveluja ja tukimuotoja, suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä, hankkia tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti.

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa: Analysoida lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin , perustella asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti palveluja ja tukimuotoja, soveltaa ja suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä, soveltaa tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa: Soveltaa ja analysoida lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin, arvioida asiakaslähtöisesti tarpeenmukaisia palveluja tukimuotoja, soveltaa ja suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä, soveltaa tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti tuottaen uusia näkökulmia.

Esitietovaatimukset

Opiskelija on perehtynyt suomalaisen sosiaaliturvapolitiikan kokonaisuuteen sekä perheitä tukeviin palveluihin. Opiskelija hahmottaa yhteiskunnallisten tekijöiden yhteyden ihmisen arkeen sekä tietää ehkäisevän lastensuojelun merkityksen yhteiskunnassa.