Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelun ja perhetyön perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1503-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

26.10.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Riikka Rantanen

Vastuuopettaja

Taja Kiiskilä

Ryhmät

  • SOS19SM
    Sosionomi

Tavoitteet

Opiskelija osaa
¿ lastensuojelu- ja perhetyön arvot, periaatteet, tavoitteet ja työskentelytavat
¿ lastensuojelun palvelujärjestelmän
¿ perhetyön perusteet

Sisältö

¿ Eettisyys lastensuojelussa
¿ Lastensuojelun lainsäädäntö
¿ Lastensuojelun ja perheohjauksen prosessi
¿ Ennaltaehkäisevä avohuollon työskentely ja tukitoimet
¿ Sijaishuollon toimintamuodot
¿ Lastensuojelun dokumentaatio
¿ Perhetyön muodot ja prosessi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lastensuojelulaki 2007/417.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Bardy, Marjatta (toim.) (2013). Lastensuojelun ytimissä. Helsinki, THL.
Enroos, Rosi; Heino, Tarja; Pösö, Tarja (2016) Huostaanotto - Lastensuojelun vaativin tehtävä
Räty, Tapio (2015). Lastensuojelulaki - Käytäntö ja soveltaminen, 3. uudistettu painos.
Lastensuojelun käsikirja / THL (verkkomateriaali)
Araneva Mirjam (2016). Lapsen suojelu, toteuttaminen ja päätöksenteko. Käsikirja lapsen asioista päättävälle. Talentum Pro.
Vierula, Tarja (2017). Lastensuojelun asiakirjat vanhempien näkökulmasta.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, lähiopetus, itsenäinen vierailukäynti, itsenäinen työskentely sekä oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit, lähiopetus ja vierailukäynti 40 h, oppimistehtävät ja itsenäinen ryhmätyöskentely 95 h, yhteensä 135 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi perustuu opintojakson oppimistehtävään arviointiin sekä itsearviointiin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa
¿ soveltaa ja analysoida lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin
¿ arvioida asiakaslähtöisesti tarpeenmukaisia palveluja tukimuotoja
¿ soveltaa ja suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä
¿ soveltaa tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti tuottaen uusia näkökulmia.

Kiitettävä (4)Opiskelija osaa
¿ analysoida lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin
¿ perustella asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti palveluja ja tukimuotoja
¿ soveltaa ja suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä
¿ soveltaa tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti.

Hyvä (3)Opiskelija osaa
¿ kuvata lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin
¿ perustella asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti palveluja ja tukimuotoja
¿ suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä
¿ hankkia tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti.

Tyydyttävä (2) Opiskelija
¿ osaa kuvata lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin
¿ tietää asiakaslähtöisyyden merkityksen ja tietää lastensuojelun palveluja ja tukimuotoja
¿ tietää perhetyön toiminnat ja sisällöt
¿ osaa hankkia tietoa.

Välttävä (1)Opiskelija
¿ tietää lainsäädännö merkityksen erilaisissa lastensuojelun asiakastilanteissa
¿ tietää lastensuojelun palveluja ja tukimuotoja
¿ tietää perhetyön toiminnat ja sisällöt
¿ osaa hankkia tietoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija osaa: Kuvata lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin, perustella asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti palveluja ja tukimuotoja, suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä, hankkia tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti.

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa: Analysoida lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin , perustella asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti palveluja ja tukimuotoja, soveltaa ja suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä, soveltaa tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa: Soveltaa ja analysoida lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin, arvioida asiakaslähtöisesti tarpeenmukaisia palveluja tukimuotoja, soveltaa ja suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä, soveltaa tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti tuottaen uusia näkökulmia.

Esitietovaatimukset

Opiskelija on perehtynyt suomalaisen sosiaaliturvapolitiikan kokonaisuuteen sekä perheitä tukeviin palveluihin. Opiskelija hahmottaa yhteiskunnallisten tekijöiden yhteyden ihmisen arkeen sekä tietää ehkäisevän lastensuojelun merkityksen yhteiskunnassa.