Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatustyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1504-9S0S1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Timo Hintikka
  • Heidi Pasonen

Ryhmät

  • SOS18S1
    Sosionomi

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat sekä varhaiskasvatuspalvelut
• tietää lapsuuteen liittyvät yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset tekijät
• tunnistaa kasvatusyhteistyön ja moniammatillisen työn lähtökohdat ja työmuodot
• tietää lasten hoitoon liittyvät hyvinvointioa tukevat ja terveydelliset lähtökohdat
• tuntee lasten tavallisimmat sairaudet ja niiden hoitamisen.

Sisältö

Varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat,
varhaiskasvatuspalvelut, kasvatusyhteistyö, monialainen ja moniammattillinen työ, ajankohtainen varhaiskasvatustutkimus, lasten terveysongelmat eri ikäkausina ja niiden hoito, kuntoutus sekä lasten ja heidän perheidensä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Varhaiskasvatuslaki 540/2018Opetushallitus 2018. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet Materiaali verkko-oppimisympäristössä

Vaihtoehtoiset suoritustavat

• Päiväopiskelu: Kontaktiopetus, virtuaaliopiskelu, itsenäiset oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Päiväopiskelu: Kontaktiopetus 28 h, virtuaaliopiskelu 45 h, oppimistehtävät 62 h. Yhteensä 135 tuntia.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5) Opiskelija tietää ja osaa esittää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat sekä niiden keskeiset sisällöt. Hän tietää erilaiset varhaiskasvatuspalvelut ja ymmärtää niiden merkityksen erilaisille perheille. Hän tietää ja tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.

Kiitettävä (4) Opiskelija tietää ja ymmärtää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat sekä niiden keskeiset sisällöt. Hän tietää erilaiset varhaiskasvatuspalvelut. Hän ymmärtää ja tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.

Hyvä (3) Opiskelija tietää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat. Hän tietää erilaisia varhaiskasvatuspalveluita. Hän ymmärtää kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöitä. Hän on osoittanut kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.

Tyydyttävä (2) Opiskelija tietää osittain varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat. Hän tunnistaa erilaisia varhaiskasvatuspalveluita. Hän tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteita osana varhaiskasvatustyötä. Hän tunnistaa perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöitä. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.

Välttävä (1) Opiskelija tietää osittain varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat. Hän tunnistaa joitain varhaiskasvatuspalveluita. Hän tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteita. Hän tunnistaa perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöitä. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija tietää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat. Hän tietää erilaisia varhaiskasvatuspalveluita. Hän ymmärtää kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöitä. Hän on osoittanut kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.

Kiitettävä (4) Opiskelija tietää ja ymmärtää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat sekä niiden keskeiset sisällöt. Hän tietää erilaiset varhaiskasvatuspalvelut. Hän ymmärtää ja tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija tietää ja osaa esittää varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat sekä niiden keskeiset sisällöt. Hän tietää erilaiset varhaiskasvatuspalvelut ja ymmärtää niiden merkityksen erilaisille perheille. Hän tietää ja tunnistaa kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisen työn periaatteet osana varhaiskasvatustyötä. Hän tietää perusteet lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tietää lapsille ja lapsiperheille suunnatut palvelut. Hän tunnistaa alle kouluikäisen lapsen hoidon, kasvun ja kehityksen pääpiirteet.