Siirry suoraan sisältöön

Seniori- ja vanhustyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1506-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 23.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 41

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Tarja Tapio

Vastuuopettaja

Asta Suomi

Ryhmät

  • SOS19S1
    Sosionomi
  • SOS19SM
    Sosionomi

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on, että osaat tunnistaa ikäihmisen elämänkulun voimavaroja ja hyödyntää niitä asiakastyössä

Opintotavoite:
• ymmärrät elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen psyykkis-fyysis-sosiaalisessa kehityksessä ja voimavarojen kasvussa
• tunnet riittävästi vanhenemisen monitieteistä teoriaa
• osaat jäsentää vanhenemista ja seniori- ja vanhustyötä sosiokulttuurisesta näkökulmasta ja ymmärtää erilaisten tietoperustojen yhteyden palvelu- ja toimintaympäristöjen ikääntymiskulttuureihin
• tunnet ikäihmisen elämänkulun käännekohtia ja palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ikäihmisen tukemiseen
• ymmärrät vanhustyön työmuotojen ja – menetelmien periaatteita ja kykenee soveltamaan niitä sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytäntöihin

Sisältö

• Elämänkulkuajattelu ja elämänkulun käännekohdat (ihmissuhteet, kriisit)sekä niihin liittyvä tuen tarve ja palvelut
• Kodin ja asuin/luontoympäristön merkitys.
• Sosiaaliset suhteet ja yhteisöllisyys ikääntyessä
• Sosionomin paikka seniori- ja vanhustyön toimintaympäristöissä
• Voimavarakeskeisyys seniori- ja vanhustyön menetelmissä
• Ikääntyvien ryhmän ohjaamisen perusteet
• Vanhustyön työmuotoja ja menetelmiä; muistelutyö, yhteisö- ja verkostosuuntautunut työ.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Seppänen, M., Karisto, A. ja Kröger, T. 2007. Vanhuus ja sosiaalityö, sosiaalityö avuttomuuden ja toimijuuden välissä. PS-kustannus.

Kulmala, J. 2019. Hyvä vanhuus. Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen. Jyväskylä: Ps-kustannus.

Pikkarainen A., (2013). Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja : OSA 1. , In: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 159/2013, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-285-1



muut materiaali sovitaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Päiväopiskelu: Luennot (toteutetaan verkkoluentoina) ja ryhmäkeskustelut, vierailijat ja opintokäynnit, harjoitukset ja oppimistehtävät.
• Monimuoto-opiskelu: Luennot (toteutetaan verkkoluentoina) ja ryhmäkeskustelut, vierailijat ja opintokäynnit, harjoitukset ja oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Päiväopiskelu: Kontaktiopiskelua 45 h (toteutetaan verkossa), verkko-opiskelua 30 h, kirjallisuuden lukeminen 40 h, projektiopinnot 20 h. Yhteensä 135 h. • Monimuoto-opiskelu: Kontaktiopiskelu 24 h (toteutetaan verkossa on-line opetuksena), omaehtoista verkko-opiskelua 20 h, kirjallisuuteen perehtyminen 60h, projektiopinnot 31 h. Yhteensä 135 h

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5) Opiskelija
• ymmärtää seniori ja vanhustyön tietoperustaa ja sen pohjalta omaa kriittistä ja kehitysmyönteistä ymmärrystä seniori- ja vanhustyön osaamisesta
• osaa löytää soveltuvia asiakastyömenetelmiä ja uusia toimintamalleja ja kokeilla niitä työprosesseissa

Kiitettävä (4) Opiskelija
• osaa selittää seniori- ja vanhustyön asiakastyötä koskevaa tietoperustaa sekä soveltaa seniori- ja vanhustyön menetelmiä
• hallitsee aihealueen ongelmanratkaisua, ottaa vastuuta itsearvioinnista ja työn kehittämisestä, tiedon ja osaamisen jakamisesta, omien kehittymishaasteidensa arvioinnista sekä aihealueen kehittämisestä

Hyvä (3) Opiskelija
• osaa kuvata sosiaalialan seniori-ja vanhustyön tietoperusperustaa (tiedonhankinta, soveltaminen, viestintä sekä menetelmien perusosaaminen omassa työssä ja työyhteisöissä)
• ottaa vastuuta itsearvioinnista ja työn kehittämisestä, tiedon ja osaamisen jakamisesta

Tyydyttävä (2) Opiskelija
• hallitsee sosiaalialan seniori-ja vanhustyön perustiedot ja -taidot tiedonhankinnassa, soveltamisessa viestinnässä sekä perusmenetelmien käytössä-tyydyttävällä tasolla
• osaa joitakin seniori- ja vanhustyön menetelmiä

Välttävä (1) Opiskelija
• hallitsee pääosin sosiaalialan seniori- ja vanhustyön perustiedot ja -taidot tiedonhankinnassa, soveltamisessa viestinnässä sekä perusmenetelmien käytössä
• osaa joitakin asiakasohjaamisen menetelmiä ja taitoja

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija • osaa kuvata sosiaalialan seniori-ja vanhustyön tietoperusperustaa (tiedonhankinta, soveltaminen, viestintä sekä menetelmien perusosaaminen omassa työssä ja työyhteisöissä) • ottaa vastuuta itsearvioinnista ja työn kehittämisestä, tiedon ja osaamisen jakamisesta.

Kiitettävä (4) Opiskelija • osaa selittää seniori- ja vanhustyön asiakastyötä koskevaa tietoperustaa sekä soveltaa seniori- ja vanhustyön menetelmiä • hallitsee aihealueen ongelmanratkaisua, ottaa vastuuta itsearvioinnista ja työn kehittämisestä, tiedon ja osaamisen jakamisesta, omien kehittymishaasteidensa arvioinnista sekä aihealueen kehittämisestä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija • ymmärtää seniori ja vanhustyön tietoperustaa ja sen pohjalta omaa kriittistä ja kehitysmyönteistä ymmärrystä seniori- ja vanhustyön osaamisesta • osaa löytää soveltuvia asiakastyömenetelmiä ja uusia toimintamalleja ja kokeilla niitä työprosesseissa

Esitietovaatimukset

Opiskelija
• tuntee sosiaalialan työn yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatason monitieteelliset lähestymistavat
• tuntee sosiaalialan asiakastyön arvolähtökohdat ja peruskäsitteet ja osaa jäsentää sosiaalialan asiakastyön erilaisia toimintamalleja ja työmenetelmiä
• ymmärtää dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
• osaa arvioida omia asiakastyöhön liittyviä arvojaan