Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelun ja perhetyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1509-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 29.10.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Riikka Rantanen
  • Merja Nybacka

Vastuuopettaja

Taja Kiiskilä

Ryhmät

  • SOS19S1
    Sosionomi

Tavoitteet

• Opiskelija syventää osaamistaan lapsi- ja perhelähtöisten ja toiminnallisten työskentelymenetelmien käytössä lasten, nuorten ja perheiden kanssa.
• Opiskelija osaa käyttää toiminnallisia menetelmiä työskennellessään lasten ja perheiden kanssa.

Sisältö

• Perhetyön ja lastensuojelutyön työskentelelymenetelmät, niiden teoriataustat ja käytäntöön soveltaminen, lasten nuorten ja perheiden kanssa työskentelyssä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1) Hyvärinen, S. & Pösö, T. (toim.) 2018. Lapsen haastattelu lastensuojelussa. Ps-Kustannus.

2) Lastensuojelun käsikirja / THL (verkkomateriaali, soveltuvin osin).

3) Bardy, M. (toim.) 2013. Lastensuojelun ytimissä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1.

4) Mönkkönen, Kaarina 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.

5) Mönkkönen, Kaarina, Taru Kekoni ja Aini Pehkonen (toim.)(2019) Moniammatillinen Yhteistyö – Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus, 47-88.
6) Möller, Sointu 2004. Sattumista suunnitelmallisuuteen. Lapsen elämäntilanteen kartoitus. JKL:Pesäpuu

7) Mattila A.S. (2006) Näkökulman vaihtamisen taito. Helsinki: WSOY

8) Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. (2018) Tulevaisuuden lastensuojelu. Suomen psykologinen instituuti.

9) Vilén, M., Seppänen, P., Tapio, N., Toivanen, R. 2010. Kohtaamisia lapsiperheissä – menetelmiä perhetyöhön.

10) Vilén Marika, Seppänen Paula, Tapio Nina, Toivanen Riikka (toim.) (2010) Kohtaamisia lapsiperheissä. Menetelmiä perhetyöhön .Helsinki : Kirjapaja.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, lähiopetus, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit ja lähiopetus 19 h, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävä 116 h. Yhteensä 135 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi perustuu opintojakson oppimistehtävien arviointiin sekä itsearviointiin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1)
Opiskelija osaa perustella menetelmiin liittyviä valintojaan. Hän tietää lapsi- ja perhelähtöisiä menetelmiä. Hän osaa kuvata kirjallisessa tehtävässä aihealueen sisältöjä.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa perustella menetelmiin liittyviä valintojaan tavanomaisesti. Hän tietää ja tunnistaa lapsi- ja perhelähtöisiä menetelmiä. Hän osaa kuvata kirjallisessa tehtävässä aihealueen sisältöjä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija kykenee hyvin perustelemaan ja arvioimaan menetelmiin liittyviä valintoja. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsi- ja perhelähtöisten menetelmiä lastensuojelutyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.

Kiitettävä (4) Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan menetelmiin liittyviä valintojaan. Opiskelija osaa perustella menetelmiin liittyviä valintoja kriittisesti. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsi- ja perhelähtöisten menetelmiä lastensuojelutyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata, perustella ja analysoida aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija kykenee erinomaisesti perustelemaan ja arvioimaan menetelmiin liittyviä valintojaan. Opiskelija osaa perustella menetelmiin liittyviä valintoja kriittisesti. Hän osaa eriomaisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsi- ja perhelähtöisten menetelmiä lastensuojelutyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata, perustella ja analysoida aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa lastensuojelun ja perhetyön perustiedot, työskentelyn toimintaympäristöt sekä tunnistaa lasten, nuorten ja perheiden tarpeen työskentelyn lähtökohdaksi. Opiskelija tunnistaa lastensuojelun tarvetta aiheuttavat tekijät yhteiskunnassa sekä lapsen asemassa ja oikeuksissa tapahtuvat muutokset.