Lastensuojelun ja perhetyön menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: SOSS1509-9S0S1
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Taja Kiiskilä
Ryhmät
-
SOS17S1Sosionomi
-
SOS17SMSosionomi
Tavoitteet
• Opiskelija syventää osaamistaan lapsi- ja perhelähtöisten ja toiminnallisten työskentelymenetelmien käytössä lasten, nuorten ja perheiden kanssa.
• Opiskelija osaa käyttää toiminnallisia menetelmiä työskennellessään lasten ja perheiden kanssa.
Sisältö
• Perhetyön ja lastensuojelutyön työskentelelymenetelmät, niiden teoriataustat ja käytäntöön soveltaminen, lasten nuorten ja perheiden kanssa työskentelyssä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
• Mitä lapselle kuuluu: opas lastensuojelutarpeen selvityksen tekemiseen (2010). Jyväskylä: Pesäpuu ry. • Muu materiaali sovitaan opintojakson alkaessa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
• Päiväopiskelu: Tiimityöskentely, virtuaaliopinnot, portfolio, essee.• Monimuoto-opiskelu: Tiimityöskentely, virtuaaliopinnot, portfolio, essee.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Päiväopiskelu: Tiimi- ja verkkotyöskentely 80 h, oppimistehtävät 55 h. Yhteensä 135 tuntia.• Monimuoto-opiskelu: Luennot, virtuaaliopinnot 80 h, portfolio ja essee 55 h. Yhteensä 135 tuntia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1)
Opiskelija osaa perustella menetelmiin liittyviä valintojaan. Hän tietää lapsi- ja perhelähtöisiä menetelmiä. Hän osaa kuvata kirjallisessa tehtävässä aihealueen sisältöjä.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa perustella menetelmiin liittyviä valintojaan tavanomaisesti. Hän tietää ja tunnistaa lapsi- ja perhelähtöisiä menetelmiä. Hän osaa kuvata kirjallisessa tehtävässä aihealueen sisältöjä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Opiskelija kykenee hyvin perustelemaan ja arvioimaan menetelmiin liittyviä valintoja. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsi- ja perhelähtöisten menetelmiä lastensuojelutyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.
Kiitettävä (4) Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan menetelmiin liittyviä valintojaan. Opiskelija osaa perustella menetelmiin liittyviä valintoja kriittisesti. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsi- ja perhelähtöisten menetelmiä lastensuojelutyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata, perustella ja analysoida aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija kykenee erinomaisesti perustelemaan ja arvioimaan menetelmiin liittyviä valintojaan. Opiskelija osaa perustella menetelmiin liittyviä valintoja kriittisesti. Hän osaa eriomaisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsi- ja perhelähtöisten menetelmiä lastensuojelutyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata, perustella ja analysoida aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa lastensuojelun ja perhetyön perustiedot, työskentelyn toimintaympäristöt sekä tunnistaa lasten, nuorten ja perheiden tarpeen työskentelyn lähtökohdaksi. Opiskelija tunnistaa lastensuojelun tarvetta aiheuttavat tekijät yhteiskunnassa sekä lapsen asemassa ja oikeuksissa tapahtuvat muutokset.