Siirry suoraan sisältöön

Lasten taidekasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1512-9S0S1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Raija Lundahl

Ryhmät

  • SOS18S1
    Sosionomi

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää taidekasvastuksen merkityksiä alle kouluikäisten lasten kasvun, kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa
• tietää lasten taidekasvatuksen kehityksellisiä ja kasvatuksellisia perusteluja ja osaa soveltaa näitä perusteluja tavoitteellisessa ohjaustyössä
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten taidekasvatustoimintaa sekä kehittää ja dokumentoida omaa ammatillista ohjaustoimintaansa

Sisältö

• Lasten taidekasvatuksen, luovan kuvallisen ilmaisun, kehitykselliset ja kasvatukselliset perusteet
• Lasten taideohjauksen suunnittelu-, toteutus-, arviointi ja dokumentointi
• Kuvallisen ilmaisun ja materiaalimuotoilun menetelmät ja välineet
• Integroitu taidetyöskentely; lastenkirjallisuus ja nukketeatteri

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Rusanen ym. 2014. Musta tuntuu punaiselta. Kuvataiteellinen toiminta varhaisiässä. Lasten keskus. Ruokonen, Rusanen, Välimäki 2009 Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa : Iloa, ihmettelyä ja tekemistä. Helsinki:THL. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205085414

Vaihtoehtoiset suoritustavat

• Päiväopiskelu: Harjoitukset ja oppimistehtävät, taidekasvatusprojektin suunnittelu ja toteutus lapsille tai nuorille, projektin esittely ja itsearviointi portfoliossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Päiväopiskelu: Luovat toiminnalliset harjoitukset ja tutkiva oppiminen tiimissä 45 h, oppimistehtävät ja itsearviointi portfolioon 35 h, taidekasvatusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi ryhmätyönä 55 h. Yhteensä 135 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1) Opiskelija esittää kasvatusnäkemyksensä ja toimintaperiaatteensa lasten taidekasvatuksessa. Hän tunnistaa lasten kuvallisen ja luovan ilmaisun taitoja. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista taidekasvatustoimintaa alle kouluikäisille lapsille opittujen periaatteiden pohjalta. Hän kuvaa omaa toimintaansa, oppimaansa ja käytännön taitojaan.

Tyydyttävä (2) Opiskelija esittää perustellun kasvatusnäkemyksensä ja toimintaperiaatteensa lasten taidekasvatuksessa. Hän tunnistaa ja kuvaa lasten kuvallisen ja luovan ilmaisun kehityksellisiä taitoja. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi tavoitteellista taidekasvatustoimintaa alle kouluikäisille lapsille. Hän pohtii ja kuvaa omaa toimintaansa, osaamistaan ja käytännön taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija esittää ja perustelee oman kasvatusnäkemyksensä ja toimintaperiaatteensa alle kouluikäisten lasten taidekasvatuksesta. Hän kuvaa ja analysoi lasten kuvallisen ja luovan ilmaisun kehityksellisiä, taidollisia ja kognitiivisia taitoja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti tavoitteellista, lapsilähtöistä ja integroivaa taidekasvatustoimintaa alle kouluikäisille. Hän soveltaa oppimiaan toimintatapoja ja pedagogiikkaa lasten kanssa työskentelyyn. Hän osaa kuvata ja arvioida omaa toimintaansa ammatillisesti.

Kiitettävä (4) Opiskelija esittää ja perustelee oman kasvatuskäsityksensä ja toimintaperiaatteensa miten alle kouluikäisten lasten kasvua, kehitystä ja hyvinvointia tuetaan taidekasvatuksen avulla. Hän erottaa, nimeää ja kuvaa lasten tai nuorten kuvallisen ja luovan ilmaisun kehityksellisiä, taidollisia ja kognitiivisia valmiuksia ja taitoja. Opiskelija osaa suunnittella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti tavoitteellista ja lapsilähtöistä taidekasvatustoimintaa alle kouluikäisille. Hän soveltaa uusia integroivia toimintatapoja taidekasvatukseen ja omaan pedagogiseen työskentelyynsä. Opiskelija tarkastelee ammatillista osaamistaan kriittisesti ja kehittävästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija esittää ja perustelee oman kasvatusnäkemyksensä ja toimintaperiaatteensa miten alle kouluikäisten lasten kasvua, kehitystä ja hyvinvointia tuetaan taidekasvatuksen avulla. Hän erottaa, nimeää ja arvioi lasten ja nuorten kuvallisen ja luovan ilmaisun kehityksellisiä ja taidollisia, sensomotorisia ja kognitiivisia valmiuksia sekä haasteita. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioda pedagogisesti tavoitteellista ja lapsia tai nuoria osallistavaa taidekasvatustoimintaa. Hän osaa soveltaa ja luoda uusia perusteltuja toimintoja integroivia työtatapoja taidekasvatukseen ja pedagogiseen työskentelyyn. Opiskelija tarkastelee omaa ammatillista osaamistaan ja ohjaustoimintaansa kriittisesti ja kehittävästi.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on perustiedot sosiaali- ja terveysalan työstä ja lapsen kehitysvaiheista.