Siirry suoraan sisältöön

Perusturva ja sosiaaliohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1514-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 23.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 41

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Kati Honkanen
  • Tanja Tervanen

Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät

  • SOS19S1
    Sosionomi
  • SOS19SM
    Sosionomi

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee perusturvan, sosiaaliturvan ja kuntoutuksen käsitteet ja palvelurakenteen
- arvioida kansalaisten/asiakkaiden ja eri kulttuuriryhmien perus- ja sosiaalisten oikeuksien toteutumista
- soveltaa alan keskeistä lainsäädäntöä ja säädöksiä palvelutarpeen arvioinnissa
- jäsentää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen eri tasot osana sosiaaliturvan kokonaisuutta
- suunnitella ja käyttää sosiaali- ja palveluohjauksen menetelmiä asiakkaan oikeuksien toteutumiseksi
- ymmärtää asiakkaan ohjaus- ja neuvontaprosessin sekä oman roolinsa päätöksentekijänä

Sisältö

- Sosiaalioikeus, lainsäädäntö ja sosiaaliturvaan ja palvelujärjestelmään liittyvät käsitteet ja lähtökohdat
- Sosiaaliturva, sosiaalipalvelut ja sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaali-, asumis- ja palveluohjauksen käsitteet, menetelmät ja eri tasot
- Sosiaalilainsäädännön soveltaminen asiakasprosesseissa
- Sosiaali- ja palveluohjauksen kehittäminen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hänninen K 2007: Palveluohjaus: asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin.
Jokinen & Juhila 2008: Sosiaalityötä aikuisten parissa

Kalliomaa-Puha,Kotkas & Rajavaara 2014: Harkittua? Avauksia sosiaaliturvan harkintavallan tutkimukseen. KELAN tutkimusosaston julkaisuja. Erityisesti luku Harkintavallan reunaehdot s. 8-59 ja Palola Elina artikkeli "Tätä laki voidaan soveltaa ainoastaan erittäin harkiten" s. 96-113 tai Karjalainen Vappu: Poliittisen harkinnan paradoksit. Kohderyhmänä pitkäaikaistyöttömät s. 114-133. Lisäksi artikkelit Rajavaara Marketta Ammattilaisten harkintavalta sosiaaliturvan edellytyksenä ja riskinä 136-155, Blomberg, Kallio ja Kroll Regulatiivista vai liberatiivista 182-202, Kotkas ja Kalliomaa-Puha s.204-225 ja kokonaan luku Asiakkaan harkinta s.274-306.

Nykänen Eeva, Kalliomaa-Puha, Mattila Yrjö toim. 2017. Sosiaaliset oikeudet -näkökulmia perustaan ja oikeuteen. THL.

Saari Juho 2015. Huono-osaiset.Elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Gaudeamus.
tai
Isola Anna-Maria ja Suominen Esa 2016. Suomalainen köyhyys. TSL. Into-Kustannus.

Zechner M. Toim. 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. SeAMK.B144. Myös
verkkojulkaisuna.

Sosiaalihuoltolaki (1301/2014)
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000)

Opetusmenetelmät

Luennot/webinaarit, oppimistehtävät, opintokäynnit

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhteistyössä aikuissosiaalityön kanssa erikseen sovittavat tutustumiset sosiaaliohjaajan työhön.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät 113 h
Kontaktiopetus/webinaarit 22 h

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 1

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa
¿ soveltaa sosiaali- ja hyvinvointioikeuksia erilaisissa asiakastilanteissa
¿ perustella sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumisen pohjalta asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteita
¿ analysoida asiakkaan oikeuksien toteutumista palveluohjauksessa ja palvelutarpeen arvioinnissa
¿ arvioida ja kehittää asiakassuhdetta sosiaalilainsäädännön pohjalta

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa
¿ soveltaa sosiaali- ja hyvinvointioikeuksia erilaisissa asiakastilanteissa
¿ rakentaa sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumisen pohjalta asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteita
¿ analysoida asiakkaan asemaan ja oikeuksiin liittyvien säädösten huomioimista palvelutarpeen arvioinnissa
¿ arvioida asiakassuhdetta sosiaalilainsäädännön pohjalta

Hyvä (3) Opiskelija osaa
¿ selittää sosiaali- ja hyvinvointioikeuksien toteutumista erilaisissa asiakastilanteissa
¿ arvioida sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumista asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteissa
¿ perustella asiakkaan asemaan ja oikeuksiin perustuvien säädösten merkitystä palvelutarpeen arvioinnissa
¿ selittää asiakassuhteessa merkityksellisiä asioita

Tyydyttävä (2) Opiskelija osaa
¿ kuvata sosiaali- ja hyvinvointioikeudet ja niiden toteutumisen erilaisissa asiakastilanteissa
¿ antaa esimerkin sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumista asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteissa
¿ selittää asiakkaan asemaan ja oikeuksiin perustuvien säädösten merkitystä palvelutarpeen arvioinnissa
¿ kuvata asiakassuhteessa olevia merkityksellisiä asioita erityisesti toimeentuloturvaan, sosiaaliseen kuntoutukseen palveluohjaukseen ja vammaispalveluihin liittyvän lainsäädännön näkökulmista

Välttävä (1) Opiskelija osaa
¿ tunnistaa pääpiirteittäin sosiaali- ja hyvinvointioikeudet ja niiden toteutumisen erilaisissa asiakastilanteissa
¿ kuvata sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumista asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteissa
¿ löytää asiakkaan asemaan ja oikeuksiin perustuvia säädöksiä ja erotella niiden merkitystä palvelutarpeen arvioinnissa
¿ löytää joitakin asiakassuhteessa olevia merkityksellisiä asioita erityisesti toimeentuloturvaan, sosiaaliseen kuntoutukseen palveluohjaukseen ja vammaispalveluihin liittyvän lainsäädännön näkökulmista
Hylätty:

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija osaa selittää sosiaali- ja hyvinvointioikeuksien toteutumista erilaisissa asiakastilanteissa - arvioida sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumista asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteissa - perustella asiakkaan asemaan ja oikeuksiin perustuvien säädösten merkitystä palvelutarpeen arvioinnissa - selittää asiakassuhteessa merkityksellisiä asioita.

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa soveltaa sosiaali- ja hyvinvointioikeuksia erilaisissa asiakastilanteissa - rakentaa sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumisen pohjalta asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteita - analysoida asiakkaan asemaan ja oikeuksiin liittyvien säädösten huomioimista palvelutarpeen arvioinnissa - arvioida asiakassuhdetta sosiaalilainsäädännön pohjalta .

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa - soveltaa sosiaali- ja hyvinvointioikeuksia erilaisissa asiakastilanteissa - perustella sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumisen pohjalta asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteita - analysoida asiakkaan oikeuksien toteutumista palveluohjauksessa ja palvelutarpeen arvioinnissa - arvioida ja kehittää asiakassuhdetta sosiaalilainsäädännön pohjalta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija hallitsee ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet. Hän osaa toimia ammatillisessa vuorovaikutussuhteessa. Opiskelija tuntee hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän ja siihen liittyvän lainsäädännön.